דובר צה"ל התיר היום (שישי) לפרסם את תחקיר הקרב במחנה 'אורים'. הממצאים הוצגו למשפחות השכולות, למשרתות ולמשרתי המחנה ולכוחות הביטחון שלחמו ונכחו בו בטבח השבעה באוקטובר. התחקיר סוכם על ידי מפקד פיקוד הדרום לשעבר, אלוף ירון פינקלמן, ועל ידי מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא.
המסקנה העיקרית שעולה מהתחקיר היא כי בזכות המפקדים והכוחות שהצטרפו ללחימה והגנו על המחנה – סוכלה משימת המחבלים. עם זאת, הכשל העיקרי היה שמערך ההגנה של המחנה לא היה ערוך כראוי להתמודדות עם תרחיש חדירה והתקפה כה רחבה עליו. כתוצאה מכך, המחבלים ביצעו מסע הרג במחנה עד שחוסלה במלואה ע"י כוחות צה"ל. בקרבות ההגנה על מחנה 'אורים' נפלו 8 חיילים ומפקדים ונפצעו חיילים נוספים.

מממצאי התחקיר עולה כי מחנה 'אורים' לא היה היעד המקורי של המחבלים, שהגיעו למחנה בשל טעות בדרך למשימה המקורית – פשיטה על מחנה המודיעין הקרוב וכיבושו. התחקיר, שארך כשנה וחצי וכלל שעות רבות של ראיונות ושיחות עם הכוחות ואנשי הביטחון וההצלה ששירתו, לחמו ושהו במחנה, בוצע על ידי אלוף-משנה אשר בנישתי ובהשתתפות חברי צוות תחקור נוספים מתוך ומחוץ למסגרות הבסיס.
התחקיר המבצעי בחן את השתלשלות האירועים, ניהול הקרב והתנהלות כוחות הביטחון באירוע החדירה ובלחימה במחנה 'אורים' במצב מורכב, שהיה מוקד אחד מתוך עשרות מוקדי לחימה במתקפת הפתע בשבעה באוקטובר. מחנה אורים שוכן בסמוך לגזרת החטיבה הדרומית של אוגדת עזה (כ-16 ק"מ) מהגבול, סמוך לקיבוץ אורים ומהווה תשתית צבאית לשלוש יחידות צבאיות: מחוז הדרום של פיקוד העורף, גדוד 414 (לוחמי הגנת הגבולות) ומודיעין.
בכל בסיס מהשלושה היה מענה אבטחה של חיילי הבסיס. כוח זה היה אמון על השמירות בבסיס. בבוקר המתקפה, כיתת הכוננות במחנה מחוז הדרום של פיקוד העורף התבססה על 7 שומרים, כאשר מתוכם 6 חמושים, והשומר השביעי מתגבר את שאר השומרים.

שלב אחר שלב: כך בוצעה מתקפת ה-7 באוקטובר במחנה 'אורים'
בשעה 06:29 חמאס פתח בירי מאסיבי לעבר כלל יישובי הדרום ולעבר עורף מדינת ישראל. המחבלים פרצו את המכשול בעשרות נתיבי חדירה, מהם חדרו על גבי רכבים, אופנועים ובאופן רגלי. תוך דקות ספורות הגזרה הייתה נתונה תחת מתקפה מאורגנת היטב תוך נחיתות מספרית משמעותית.
ציר הזמנים כפי שנבחן על ידי צוות התחקיר:

מסקנות
כחלק מהמסקנות, צוות התחקור קבע כי יש לשכלל את תשתיות ההגנה במחנה, לעדכן את תיק הגנת המחנה בכל התרחישים האפשריים, ולכלול סדר פעולות לבעלי התפקידים התורנים במקרה של אירוע חדירה לבסיס. כמו כן, יש להגדיל את כמות האוחזים בנשק במחנה ולחזק את מיומנותם בשימוש בו ואף להגביר את תרגול 3 היחידות השכנות כמכלול רב יחידתי ובסיוע הדדי ביניהם באירועים מורכבים.
בנוסף, יש לחזק את הקשר המבצעי של מחוז הדרום בפיקוד העורף עם אוגדת עזה והחטיבה הדרומית. לצד המסקנות, צוות התחקור ציין את אומץ ליבם של המפקדים והחיילות בחמ"ל, רוח הרעות של החיילים הנוספים ששהו בבסיס בלחימה והחתירה למגע של המפקדים והלוחמים שסייעו ולחמו במחנה.
