נשיא איראן לשעבר חסן רוחאני טען היום (חמישי) כי היה מוכן להיפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במטרה להשפיע על עמדותיו בסוגיית הגרעין, אלא שהדבר לא יצא לפועל. בתוך כך, רוחאני שכיהן כנשיא בתקופת ממשל טראמפ הראשון טען שממשלתו הצליחה למנוע עימות צבאי עם ארצות הברית באמצעות דיפלומטיה.
לדברי הנשיא אשר מזוהה באיראן עם הזרם הרפורמיסטי וצוטט בערוץ האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל", "ניתן היה לפתור את הנושא הגרעיני עם טראמפ ב-2018. לטראמפ לא היה אכפת מאף אחד מהתנאים, הוא רק רצה פגישה". עוד ציין רוחאני כי אמר לבכירים איראניים אחרים "'תנו לי להיפגש אתו, במידה והפגישה תיכשל אקח את האשמה על עצמי'. אבל זה לא קרה".

לצד זאת, הנשיא האיראני אשר חתם בכהונתו הראשונה על הסכם הגרעין עם ממשל אובמה, טען שהצליח למנוע עימות צבאי עם ארצות הברית בממשל טראמפ הראשון, והאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך ששיחק תפקיד בפרישת טראמפ מההסכם. "הוא אפילו כתב את זה בספר שלו", אמר.
אין זו הפעם הראשונה שרוחאני מתייחס בתקופה האחרונה ליחסים עם ארצות הברית בתקופת ממשלתו. לפני חודשיים, הביע ביקורת חריגה כשטען שממשל ביידן היה "הזדמנות זהב עבור הרפובליקה האסלאמית של איראן", אשר הוחמצה בעקבות המחלוקות הפוליטיות הפנימיות במדינה.

לדברי רוחאני, ראש משלחת המו"מ דאז ושר החוץ הנוכחי עבאס עראקצ'י, הצליח להגיע למסגרת הסכמות עם השליח האמריקאי רוברט מאלי. לטענתו, לא זו בלבד שההבנות היו משיבות את ארה"ב להסכם הגרעין ממנו פרש הנשיא טראמפ, אלא גם מביאות לשינוי של קווי מדיניות אחרים שנקט, כמו ההכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור.
הדברים באים כאשר ברקע עומדים הדיווחים על הסכמה קרובה ארה"ב ואיראן על הסכם גרעין. על פי הדיווח אמש ב-CNN, הצדדים קרובים ל"הסכמה רחבה" שקצוותיו עשויים להיסגר בסבב הבא של פגישות התיווך בין המדינות.

עם זאת, למרות האופטימיות, הסעיף המרכזי – האם איראן תוכל להעשיר אורניום, עדיין מהווה מכשול. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אתמול כי הוא רוצה "הסכם חזק. שנוכל להביא פקחים, שנוכל לקחת מה שאנחנו רוצים. שנוכל לפוצץ (צנטריפוגות) מתי שנרצה, אבל אף אחד לא ייהרג. אנחנו נוכל לפוצץ מעבדה כאשר אף אחד לא יהיה בה, במקום לפוצץ מעבדה שכולם נמצאים בתוכה".
