בתחילת השבוע התקיים דיון חירום בוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל בעקבות שורת מכתבי איומים חמורים שנשלחו למספר חברי כנסת מהקואליציה. אל הוועדה נדרש השב"כ לשלוח נציגים מטעמו כדי לענות לשאלות נבחרי הציבור – אך אלו סרבו להגיע, בטענה כי מדובר בדיון פתוח.
בעקבות כך, יו"ר הוועדה שלח היום (חמישי) מכתב נזיפה חמור לראש השב"כ רונן בר, בדרישה נחרצת להתייצבותם בעתיד. לדברי פוגל, הוא אינו מוכן לקבל את הטענה לפיה אי-השתתפותם של הנציגים הינה כי הדיונים אינם חסויים, כשהוא מבהיר: "איני מקבל טענה זו, והריני דוחה אותה בשאט נפש".

"השתתפות נציגי השב"כ בדיוני הוועדה אינה בגדר רשות – כי אם חובה דמוקרטית מהמעלה הראשונה", כתב ח"כ פוגל פוגל במכתב הנזיפה, כשהוא מבהיר כי מדובר בהחלטה חסרת תקדים הפוגעת בעקרונות הדמוקרטיה.
לדברי יו"ר הוועדה, אי השתתפותו של השב"כ בדיון מעבירה מסר שגוי ובלתי ראוי לגבי מחויבות הארגון לשקיפות, לביקורת ולפיקוח פרלמנטרי. "לא מדובר בוויתור על שיקולים ביטחוניים, שכמובן אינני מקל בהם ראש, אלא בשילובם במסגרת החוקית הקבועה".

הכוחות החמושים מתנערים מהשלטון האזרחי: זה לא מחדל – זו סכנה
ח"כ פוגל מרחיב ומציג בפני בר את הסעיפים בחוק אשר נוגעים למחוייבות השב"כ להתייצב בדיונים לדרישת הכנסת. כך למשל, הוא מונה את סעיף 124 לתקנון הכנסת לפיו, אם חלים על המידע סייגים הקבועים בסעיף 21 לחוק יסוד: הכנסת או בסעיף 42 לחוק יסוד: הממשלה, וניתן להעביר את המידע המבוקש תוך השמטת החלקים עליהם הסייגים.
לבסוף, מבהיר פוגל כי "התייצבות בפני הוועדה אינה איום על ביטחון המדינה, אלא היא חלק בלתי נפרד ממנו", ודורש כי בר יורה על שליחת נציגים והעברת נתונים רלוונטים – בהתאם לדרישת הוועדה.
