כתבנו המדיני תמיר מורג התייחס היום (רביעי) בתוכנית "ישראל הבוקר" למנגנון חלוקת הסיוע החדש שהחל לפעול אתמול. לדבריו, חמאס מנסה להקים נקודות חלוקה משלו באזור המואסי, כדי להילחם בחלוקת הסיוע על ידי החברות האמריקניות. אולם, העזתים מצפצפים על חמאס והגיעו אתמול בהמוניהם.
כתבנו המדיני הבהיר כי "המנגנון החדש לחלוקת סיוע במסלול עוקף חמאס יצא אתמול לדרך, כאשר בישראל בסך הכל מסכמים את היום הראשון כהצלחה. זאת למרות התמונות הכאוטיות שראינו ממתחם חלוקת הסיוע בתל סולטאן שברפיח, כאשר אלפי עזתים פרצו את הגדרות, נכנסו לתוך המתחם והחלו לאסוף את החבילות באופן כאוטי ובלי שום רישום של אנשי החברה האמריקנית.

"גורם צבאי אומר לי אתמול, אנשי החברה האמריקנית המאבטחים הם יוצאי צבא לשעבר, והם קיבלו החלטה מושכלת לא לייצר מרחץ דמים, גם אם המשמעות הייתה שהחבילות יילקחו על ידי תושבים שהינם פעילי חמאס. ללא שמתקיים רישום וללא שאנחנו יודעים מי לקח חבילה ומי לא לקח חבילה, נקיים הפקת לקחים מהאירוע הזה ונמשיך הלאה".
לדברי מורג, החלוקה אתמול מסתמנת כהצלחה מהבחינה של הקרסת השלטון המדיני של חמאס ברצועה: "בשורה התחתונה, בישראל מרגישים שלמרות הקריאות של חמאס לאוכלוסייה העזתית להימנע משיתוף פעולה עם מנגנון הסיוע החדש, העזתים מצפצפים על חמאס והגיעו אתמול בהמוניהם.

"העובדה שהביקוש עלה על ההיצע היא גם זו שתרמה במידה רבה מאוד לאותו אובדן שליטה זמני שאירע במתחם החלוקה בתל סולטאן, אבל השורה התחתונה היא שככל הנראה מנוף השליטה העיקרי שנותר לחמאס על האוכלוסייה העזתית הולך ונשבר. בסך הכל פועלים כעת ברצועה שני מרכזי חלוקה, כאמור בתל סולטאן ועוד אחד על ציר מורג שנמצא מצפון לח'אן יונס".
מורג ציין כי מרכזי חלוקה נוספים עתידים להיפתח: ""כעשרת אלפים חבילות חולקו אתמול, מזון שאמור להספיק לכ-50 אלף עזתים למשך שבוע, ובימים הקרובים צפויים להיפתח מרכזי חלוקה נוספים. בישראל, רוצים להגיע למצב שבו בסופו של דבר כל האוכלוסייה העזתית תקבל את הסיוע דרך המנגנון החדש, ולא תהיה תלויה יותר בחמאס.

"חמאס מנסה להקים נקודות חלוקה משלו באזור המואסי. זה מעורר קודם כל את השאלה כיצד זה שבחמאס טוענים שישראל מרעיבה את האוכלוסייה, ואז פותחים נקודות חלוקה לסיוע שהם אגרו אצלם לאחר שבזזו אותו מהאוכלוסייה העזתית. אבל ליוזמה הזו של חמאס אין כמעט היענות. הסיוע שהוא מסוגל לחלק הרבה יותר דל מזה שמחלק את החברה האמריקנית, והעזתים כאמור נוהרים למרכזי החלוקה של המנגנון החדש".
