שר החינוך יואב קיש הודיע היום (שלישי) כי כחלק מתוכנית הלימודים החדשה, החל משנה"ל תשפ"ז, כל תלמידי כיתה ד' בישראל, בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי, ייבחנו במבחן מיצ"ב מחייב במקצוע התנ"ך. בשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ו) ניתן יהיה לקיים את הבחינה בבחירה של מוסדות הלימוד, ובשנה שלאחר מכן היא תהפוך לחובה בכלל המערכת.
במשרד החינוך מסבירים כי המהלך הזה הוא חלק שורת צעדים בתוכנית "שורשים – התוכנית הלאומית לזהות יהודית וציונית", במסגרתה שר החינוך מוביל שינוי עומק בכל רמות המערכת. זהות יהודית הופכת מרשות לחובה. לימודי תנ"ך יהיו חלק מלימודי ליבה.

המהלך מגובה בשורה של צעדים מערכתיים שכבר יצאו לדרך, ומשקפים שינוי כיוון מדיני-חינוכי: ביניהם: שינוי איכותי וכמותי בתקציב גפ"ן: התקציב לזהות יהודית שזינק מאחוז ל־4% בתוך שנה אחת בלבד. זאת לצד מעבר למענים חינוכיים עמוקים ועשירים כמו "שבילי התנ"ך", "מלחמות ישראל ותקומה", פיוטים, שירת המונים, טקסים ומיזמים קהילתיים.
בנוסף לכך, שר החינוך קבע כי שעת תנ"ך שבועית מינימלית תהיה חובה לכל תלמידי ישראל. כמו כן, בכיתות ב'-ו' יילמד מקצוע חובה חדש: "בשבילי המורשת", שישלב תכנים ציוניים, תקומתיים ויהודיים מתוך תחומי דעת קיימים. המקצוע צפוי להתרחב לחטיבות הביניים כבר משנת תשפ"ז.

יתר על כן, מעל 1,600 מורות ומורים השתתפו בהשתלמויות זהות ומורשת. משרד החינוך קבע כי פעילות ערכית בנושא הזהות היהודית תתקיים כחובה ולא כרשות. במסגרת הפעילות "נעלה לירושלים", "סיורים בשבילי התנ״ך", ביקורים באתרי לאום, לימוד בין-דורי, עבודות שורשים וטקסים – כולם פועלים כחלק מתכנית חובה בפיקוח מחוזי.
שר החינוך יואב קיש אמר: "אנחנו משנים כיוון, כי אי אפשר עוד להשאיר את הזהות היהודית כעניין של בחירה מקומית או העדפה פרטית. האחריות שלנו היא לייסד שייכות, שורשים ומשמעות כחלק מתוכנית הלימודים הלאומית -שורשים, התוכנית הלאומית לזהות יהודית וציונית.

"זו דרישה שעולה מהשטח, מתלמידים שמבקשים להבין את הסיפור שלהם, ממורים שמבקשים כלים, ומהורים שמבקשים יציבות וחיבור. השבעה באוקטובר לא רק זעזע, הוא גם חשף מה חסר. זהו שינוי עמוק, אבל הוא גם פשוט: להחזיר לילדים שלנו את מה שראוי שיהיה מובן מאליו. זו המחויבות שלנו – לתלמידים של היום ולעתידה של מדינת ישראל".
