accessibility-icon
share-icon
המשלחת האיראנית רגע אחרי סבב השיחות הראשון על הגרעין עם האמריקאים בעומאן, ארכיון | צילום: רויטרס
המשלחת האיראנית רגע אחרי סבב השיחות הראשון על הגרעין עם האמריקאים בעומאן, ארכיון | צילום: רויטרס

לאור המחלוקות: איראן ביקשה מעומאן לפעול לריכוך עמדת ארה"ב

רון דויטש

רון דויטש

כד אייר ה'תשפה (22.05.25)

1

like

0

dislike

ערוץ האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל" דיווח כי טהראן ביקשה מעומאן לפעול לרכך את עמדותיה של וושינגטון בשיחות הגרעין - זאת על רקע חילוקי הדעות המשמעותיים בין הצדדים • בתוך כך, שר החוץ עבאס עראקצ'י איים שארה"ב תישא באחריות לכל פעולה ישראלית • על אף הרטוריקה הנוקשה - באיראן חוששים מהיעדר חלופה במקרה של כישלון השיחות


על רקע המחלוקות הקשות בין הצדדים בנוגע להעשרת האורניום, טהראן ביקשה מעומאן, המשמשת כמתווכת, לפעול לריכוך העמדות האמריקאיות בשיחות הגרעין, כך מסרו מקורות איראנים לערוץ האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל".

הדברים באים לאחר שמוקדם יותר היום, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י, איים  במכתב רשמי ששלח למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שארצות הברית תישא באחריות החוקית לכל פעולה "הרפתקנית" של ישראל.

maximize-image
images-count2+
צילום: רויטרס

על אף הרטוריקה הנוקשה של הבכירים האיראניים, המקורות אשר שוחחו עם ערוץ האופוזיציה הדגישו שקיים חשש מהיעדר החלופות הדיפלומטיות בתרחיש של קריסת השיחות. "בהתחשב בתלות של השוקים הפיננסיים האיראניים בתוצאות השיחות – יש אפשרות לפשרה אם ארה"ב תמתן את עמדותיה", אמר אחד המקורות.

כזכור, אמש הביעו מקורות איראניים אשר שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס ביקורת חריגה על היעדר תוכנית גיבוי מצד המשטר למקרה של כשלון השיחות.  מקור איראני בכיר אמר כי במקרה של כישלון השיחות המשטר יחזור לאסטרטגיה שבה נקט לפני השיחות שעיקריה הן הימנעות ממתיחות והסלמה ומוכנות להגן המשטר להגן על עצמו.

maximize-image
images-count2+
מתקן גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

החשש לכישלון השיחות מתגבר כאשר ברקע חילוקי דעות קשים בין איראן וארצות הברית בסוגיית העשרת האורניום אשר עומדת בלב המשא ומתן. מוקדם יותר השבוע, המנהיג העליון עלי חמינאי התייחס לשיחות וטען שכמו המגעים שהתנהלו בעבר – גם אלו הנוכחיים לא יביאו תוצאות.

לקביעתו של חמינאי קדמו חילופי דברים פומביים בין שר החוץ האיראני והבית הלבן. מקודם יותר דוברת הבית הלבן חזרה על דברים שאמר יועצו של הנשיא טראמפ, סטיב ויטקוף, לפיו "העשרת אורניום היא קו אדום" וטענה שדברים אלו נאמרו לא רק באופן פומבי, אלא גם לאיראנים בחדרי חדרים.

maximize-image
images-count2+
דוברת הבית הלבן, קרוליין לוויט | צילום: שאטרסטוק

ההבהרה מצד וושינגטון הגיע יממה לאחר ששר החוץ האיראני פרסם פוסט ברשת X בשפה האנגלית ובו טען שקיים חוסר עקביות בין העמדות שמציגים האמריקאים בפומבי לבין אלו שבחדרי חדרים.

 

עקבו אחרינו גם ב-Google News