בטבח שבעה באוקטובר חדרו עשרות מחבלים פלשתינים לקיבוץ כיסופים, תחת חיפוי של מטחי רקטות כבדים. המחבלים ביצעו מעשי טבח, רצח, חטיפה והרס במבני הקיבוץ. סך הכל נרצחו 13 מתושביו, לצד 6 עובדים תאילנדים. אדם אחד נחטף לרצועת עזה. היום (חמישי) צה"ל מפרסם את התחקירים הצה"ליים, שמשקפים את ההתרחשויות בקיבוץ לאורך מחדל שבעה באוקטובר.
לחימה בשעות הבוקר עד הגעת כוחות התגבור
עם קבלת התרעות "צבע אדום" כלל התושבים נכנסו למרחבים מוגנים בבתיהם.
6:38 – מפקד פלוגה ב' בגדוד 51 פקד על כוח כרמל ב' להגיע לקיבוץ בעקבות דיווחים על חדירת מחבלים. במקביל, דיווח רבש"ץ הקיבוץ בקבוצת וואטסאפ של כיתת הכוננות על "אירוע מורכב" והנחה את חברי כיתת הכוננות ללבוש ציוד לחימה ולהיות מוכנים, להגן על המתחם שלהם ולהמתין עד לקבלת הנחיות חדשות.
6:55 – מחבלים ראשונים חדרו לקיבוץ בו-זמנית משני כיוונים, לשכונה הצפונית ולשכונה הדרומית. באותה השעה, נכנס לקיבוץ כוח צה"ל בפיקוד שני סמלים שנערך במרכז הקיבוץ. לאחר שעיקר הכוח נערך להגנה, יצאה חוליה בפיקוד אחד הסמלים לסריקות בחלקו הדרומי של הקיבוץ בעקבות שמיעת יריות. הכוח נתקל במחבלים, פגע בכמה מהם, נסג לאחור וחבר לשאר הכוח במרכז הקיבוץ.
לאחר מספר דקות, המחבלים ניסו לחצות את הקיבוץ ולהגיע לחלקו הצפוני, ונתקלו בכוח ששהה במרחב. הכוח פתח באש לעבר המחבלים ופגע בהם, ובכך מנע את הגעתם לחלקו הצפוני של הקיבוץ. במקביל, חייל בחופשה, תושב הקיבוץ, זיהה את החיילים וניסה לחבור אליהם. אלו זיהו אותו כמחבל, ירו לעברו ופצעו אותו. החייל הצליח לסגת לאחור לבית סבו, שמתגורר בקרבת מקום.
במקביל, המחבלים ביצעו התקפה ממוקדת על ביתו של הרבש"ץ בשכונה הדרומית במטרה לחטוף אותו לרצועה. לאחר שהשיב באש ופגע בהם, הצליחו המחבלים להשליך מטען לעברו ממנו נפצע. למרות זאת, הצליח להיכנס לממ"ד שבביתו והתבצר בו עם משפחתו. המחבלים נכנסו לביתו ושהו שם במשך רוב היום, תוך שנעו בשכונה מעת לעת וניסו לחדור לבתים נוספים.

7:30 – המחבלים חטפו את תושב הקיבוץ, שלמה מנצור ז"ל, מהשכונה הצפונית, הגיעו למגורי העובדים הזרים ורצחו שישה אזרחים תאילנדים.
8:00 – הכוח בפיקוד מפקד פלוגה ב', שנע בדרכו מהלחימה במרחב הגדר להגנה על הקיבוץ, זיהה מחבלים בשכונה הצפונית והחל לנהל חילופי אש. לאחר מכן, הוא חבר לכוח הסמלים, ואלה התארגנו יחד להתקפה על השכונה הצפונית, בה התבצרו מחבלים רבים.
במקביל, חברו שני לוחמים מכיתות הכוננות והחלו לסרוק אחר מחבלים בשכונה הדרומית. לאחר כשעה של לחימה, עדכן אחד מהם בקבוצת הווצאפ על ההיתקלות. לאחר מכן נעו לשכונה המרכזית של הקיבוץ 'התמר' ושם פעלו בשעות הבוקר עד לחבירה לכוחות צה"ל בשעות הצוהריים.
במקביל, בשעות הבוקר, קצין בחופשה אשר מתגורר בקיבוץ, נלחם בשכונה הדרומית במחבלים ופגע בחלקם. פעולתם של צמד אנשי כיתת הכוננות ואנשי הקיבוץ מנעה מהמחבלים לנוע בחופשיות מוחלטת במרחב זה ולחבר את המאמצים בין השכונה הצפונית לשכונה הדרומית.

9:00 – כוח של פלוגה ב' מגדוד 51 יצא להתקפה לעבר צומת 113, אשר ממוקמת במפגש שבין גדר המחנה לקיבוץ. במהלך ההתקדמות, הכוח נתקל באש כבדה ממנה נפגעו מספר לוחמים, מפקד הפלוגה הבין כי יש היערכות חזקה בחזית והחליט לשנות את תוכנית ההתקפה. בזמן התמקמות כוח הרתק של הפלוגה, במהלך ההתקפה החוזרת, נפתחה אש חזקה לעבר הכוח, שכתוצאה ממנה נפגעו לוחמים ונפל הלוחם סמל גיא בזק ז"ל, הקלע של הכוח. הכוח פינה את הפצועים לאחור והתכונן להתקפה נוספת באיגוף צפון-מערבי, במהלכה הרג מחבל ולקח את מכשיר הקשר שלו.
במהלך כל היום, הנמ"ר הפלוגתי פטרל בקיבוץ ברחובות ראשיים ובכך הרתיע וריתק את המחבלים מלהסתובב ברחבי הקיבוץ. בנוסף, מחוץ לקיבוץ נלחמו שני טנקים מגדוד 77 אשר בלמו הגעת אויב נוסף והשמידו חלק מהאויב שניסה לסגת.
הגעת כוחות התגבור לקיבוץ
13:06 – הגיעה מחלקה מגדוד 450 בפיקוד מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה לקיבוץ, לאחר שנלחמו במרחב צומת מעון, צומת רעים וצומת גמה ופעלו לחילוץ אזרחים. הכוח חבר לכוחות גולני ולכוח כיתת הכוננות, ביצע הערכת מצב משותפת והכוחות חילקו את המשימות ביניהם.
הכוח של פלוגה ב' מגדוד 51 יחד עם חבר כיתת כוננות, סרקו את השכונה המרכזית והחלו לרכז משפחות לביתו של חבר כיתת הכוננות ויצרו בביתו מרחב מוגן. במהלך הסריקות, נמצאו ג'ינה סמיאטיץ' ועופר רון ז"ל, אשר נרצחו בידי המחבלים.
הכוח בפיקוד מפקד גדוד 450 יחד עם חבר כיתת הכוננות, סער מרגולים ז"ל, החלו בתנועה לעבר השכונה הצפונית וצומת 113 בשני מאמצים. בהגעתם לנקודת המפגש בין מחנה כיסופים לקיבוץ, נפתחה עליהם אש מכיוון המחנה ומכיוון השכונה הצפונית. הכוחות ניהלו קרב מול המחבלים. כתוצאה מחילופי האש, עשרה לוחמים נפגעו, ביניהם המג"ד והמ"פ, ומתוכם חמישה לוחמים נפלו, סמ"ר עמרי פרץ ז"ל, סמל רגב אמר ז"ל, סמל מתן מלכה ז"ל, סמל בר יענקלוב ז"ל וסמל לביא בוחניק ז"ל. בהמשך התנהל קרב ממושך לחילוץ החללים.

14:00 – כוח מיחידת 'אגוז' הגיע לקיבוץ בפיקוד מפקד היחידה לאחר שנלחם בקיבוץ רעים, חבר יחד עם כוח פינוי מיחידה 669 לכוח 450 וסייע בפינוי הנפגעים.
14:52 – יצא כוח אחר מגדוד 450, אשר הוקפץ מקיבוץ "נירים" לסייע באירוע הנפגעים, לאיתור מנותקי קשר והשמדת מחבלים בשכונה הדרומית. הכוח הגיע לביתו של הרבש"ץ ובמהלך העלייה במדרגות, נפתחה לעברו אש מחבלים מתוך הבית, ממנה נהרגו חבר כיתת הכוננות רב-סמל מתקדם סער מרגולים ז"ל ומפקד הכיתה סמל-ראשון אדם אגמון ז"ל, בעת שפיקדו על הכוח. הכוח השיב באש, קרא לתגבורת ולאחר מכן פינה את החללים.
15:30 – הגיע לקיבוץ חפ"ק מג"ד דקל ושתי פלוגות צוערים. בהתקדמותו ממרחב השער הראשי של הקיבוץ, הכוח נתקל באויב שירה עליו מכיוון מחנה כיסופים. הכוח הבין כי הוא נכנס לשטח השמדה וחזר לאחור. הכוח החל להתארגן לפינוי תושבים כאשר שאר הכוחות בקיבוץ סרקו אחר מחבלים נוספים.
15:45 – התארגן הכוח מיחידת 'אגוז' להתקפה על השכונה הצפונית. מפקד היחידה קיבל את הפיקוד על הנמ"ר של הפלוגה הגזרתית והם נעו על הציר לכיוון השכונה בכדי לאתר אויב. במהלך התנועה, הנמ"ר נפגע מירי RPG. מפקד היחידה הבין כי האויב ערוך באזור המחנה והבתים הסמוכים לו, שינה את תכנית ההתקפה והחל לאגף מצפון ולהשתלט על מרחב הצומת במטרה לחסל את המחבלים.
16:00 – במקביל לתנועת הכוח של יחידת 'אגוז', כוח מגדוד 'שקד' בפיקוד המג"ד חבר לקיבוץ, לאחר שנלחם במרחב מסיבת "הנובה" ובמחנה רעים. הכוח נפגע מירי בצומת 113 מכיוון המחנה ומהבתים הסמוכים לו, ופינה את פצועיו באמצעות נמ"ר של חטיבת גולני שהיה במרחב.

16:20 – צוות של יחידת 'אגוז' הגיע לבית משפחת גודו, כחלק מסריקה אחר מחבלים בקיבוץ, והנחה את המשפחה להישאר בממ"ד עד לסיום הסריקות, כאשר בבית הצמוד שהו מחבלים. כאשר הכוח יצא מהבית, נורתה עליו אש צולבת ממספר כיוונים. במהלך חילופי האש והפגיעה במחבלים, נפצע מפקד היחידה ולוחמים נוספים, שפונו על ידי הכוח בפיקוד מג"ד 'שקד' ויחידה 669. אחד מהלוחמים שנפצעו, רב-סמל ויטלי סקיפקביץ' ז"ל, נפטר לאחר מכן מפצעיו. בעקבות ההיתקלות, המידע על הימצאותה של משפחת גודו בבית לא הועבר כנדרש.
לאחר היתקלות זו, נותרו כעשרה מחבלים בקיבוץ, חלקם נסוגו חזרה לעזה וחלקם חוסלו על ידי הכוחות.
תחילת פינוי התושבים וטיהור הקיבוץ
17:00 – החל ריכוז תושבים על מנת לפנות אותם. הכוחות נפרסו בקיבוץ במרחב הפנימי, סרקו וחילצו משפחות מתוך הקיבוץ, וכך לאורך כל הלילה. טרם הסריקות ופינוי התושבים, התקיים קפ"ק של מפקדי היחידות והכוחות שנמצאים בקיבוץ באותה העת. רוב התושבים פונו במהלך הלילה ועד לשעות אחר הצהריים של יום ראשון.
הפינוי התקיים בתיאום עם ראש צוות החירום היישובי ומנהל הקהילה תוך מעקב אחר המשפחות המפונות ויצירת קשר עם המשפחות שטרם פונו לקבלת תמונת מצב.

במהלך שעות אחר-הצוהריים של יום השבת, המחבלים אשר ניסו לסגת מהשכונה הדרומית רצחו ושרפו שני בתים. הראשון של איוון אילרמנדי-סיזר ודפנה גרקוביץ' ז"ל. כשעה לאחר מכן, רצחו המחבלים את משפחת זק – איתי, אתי ובנם הקטן שגיא ז"ל ואת מנוחה חולתי ז"ל אשר התגוררו זה לצד זה בשכונה הדרומית. במבנה זה חולצו שתי תושבות הקיבוץ בעוד הבית בער במרכזו (שם גרו משפחת זק ומנוחה ז"ל) על ידי תושבים מהקיבוץ בסיוע כוח מגדוד 'דקל' של בה"ד 1.
8.10
1:30 – במהלך הסריקות, כוח מגדוד 9 נכנס לבית משפחת גודו ונתקל במחבלים. במהלך ההיתקלות, הכוח הצליח לצאת מהמבנה ולכתר את הבית מבחוץ.
3:30 – במהלך כיתור הבית, הכוח ביצע "סיר לחץ", במהלכו טנק ירה לקומה העליונה בבית הצמוד. לאחר הירי, הוחלט על הקפאת מצב עד לבוקר ועליית האור, והכוח לא נכנס לתוך הבית.
בשעות הבוקר התחדשו הסריקות במרחב הקיבוץ, במהלכן כוח מגדוד 'שקד' נכנס לבית משפחת גודו בו שהו המחבלים קודם לכן. במהלך כניסתם לבית, שמעו הלוחמים רעשים מהממ"ד שכללו שיח בערבית וצעקות, והסיקו כי מדובר באירוע עם בני ערובה המצריך התערבות מהירה, לכן פתחו בירי מבוקר לעבר דלת הממ"ד. כתוצאה מכך, נפגע ונהרג תום גודו ז"ל, אב המשפחה. אלמנתו ושלוש בנותיה ברחו מהחלון משום שחשבו כי מדובר במחבלים, במהלך בריחתן חברו לכוח צה"ל.
לאחר מכן, הכוח איתר את המחבלים במבנה הסמוך לבית משפחת גודו ותקף אותם. במהלך ההתקפה על הבית, נפגעו שלושה מהמפקדים של גדוד 'שקד' וכוח מיחידת 'אגוז' יחד עם שני טנקים החל בביצוע "סיר לחץ" על הבית. במהלך הסגירה על הבית, תושב קיבוץ פגש חיילים דרך החלון, ואלו הנחו אותו להתארגן לחילוץ. שאר התושבים המתגוררים באותו מבנה, חולצו בשעות הבוקר על ידי כוח צה"ל, למעט אותו תושב אשר שהה בממ"ד ולא שמע את קריאות צה"ל לפינוי.

במהלך התארגנותו בבית, הבין התושב כי עומדים לירות על ביתו והסתתר בממ"ד. בזמן זה, אחד מהטנקים ירה שני פגזים לעבר הבית. מיד לאחר הירי, חזר התושב לחלון שם פגש לוחמים אחרים, אשר סייעו לו לצאת מהבית ולהתפנות מהקיבוץ. בעקבות ירי הפגזים, הבית החל לבעור, המחבלים ששהו בו ניסו לברוח ונורו על ידי הכוח.
בהמשך היום, כוחות גדוד 9, אשר קיבלו אחריות על הקיבוץ במהלך מוצאי השבת, המשיכו לסרוק את הקיבוץ, לפנות תושבים ולפנות את החללים והנרצחים.
9.10
12:00 – ארבעה רפתנים הגיעו לרפת הקיבוץ. ראובן הייניק ז"ל, מנהל הרפת, נורה ונרצח בידי שלושה מחבלים שהתבצרו ברפת, בעת שהיה בדרכו למשרד במכון החליבה. בעקבות שמיעת הירי, ברחו שלושת האזרחים האחרים מהרפת. הרבש"ץ, יחד עם כוח מגדוד 9 וכוחות נוספים שפעלו בקיבוץ, הגיעו למרחב וסגרו על המבנה תוך חילופי אש בהם נפגעו גם שני לוחמים.
במהלך חילופי האש, הכוח הכווין טנק ומסוק קרב שחיסלו את המחבלים. לאחר האירוע, הוחלט לקיים סריקה נוספת במרחב הקיבוץ לשלילת הימצאות מחבלים. במהלך הסריקות, בשעה 16:00 לערך, נתקל כוח מיחידת 'אגוז' בצמד מחבלים במרכז הקיבוץ. במהלך חילופי האש, נהרג הלוחם רב-סמל אביאל מלקמו ז"ל, נפצעו נוספים והמחבלים חוסלו.
10.10
12:00 – גדוד מילואים מחטיבה 5 קיבל אחריות על הקיבוץ מגדוד 9 והמשיך בפעולות ההגנה בקיבוץ.
12.10
15:30 – זיהו הלוחמים מגדוד המילואים מחבל שרץ מכיוון גדר היישוב לבית בשכונה, הלוחמים סגרו על הבית בו שהה המחבל.
במהלך פעולה זו, פתח המחבל באש לעבר הכוח, וכתוצאה מכך נפגעו מספר לוחמים. הכוח השיב באש וחיסל את המחבל. למעשה, היה זה המחבל האחרון שנותר בקיבוץ כיסופים.

תחקיר מחנה כיסופים:
7.10
5:30 – הגדוד ביצע "כוננות עם שחר", על פי הפקודות ובהתאם להערכת המצב שהייתה ידועה באותו הזמן.
6:29 – ארגון הטרור חמאס פתח במכת אש כוללת מרצועת עזה, שהופנתה בממוקד לעבר מחנות ובסיסי צה"ל בגזרה. מכת האש כוונה לריתוק וריכוז כוחות צה"ל במרחבים המוגנים, כדי להקשות על יציאתם להגן על היישובים ולנטרול אמצעי ההגנה. המחבלים פרצו את המכשול במספר נתיבי חדירה, מהם חדרו על גבי רכבים, אופנועים ובאופן רגלי.
תחילת המתקפה ולחימת הכוחות במרחב
החל מ-6:29 – בעקבות חדירות אויב רבות למרחב בין גדר הרצועה למחנה כיסופים, הכוחות הגדודיים שהיו פרוסים במרחב הגדר זיהו את האויב המגיע לעברם והחלו לנהל מולם אש. במשך כשעה ניהלו הכוחות לחימה קשה במרחב הגדר הכללה נפגעים לכוחותינו ופגיעה בכלי הרק"מ של הכוחות. לאחר כשעה של לחימה, נסג הכוח לאחור להגנה על קיבוץ כיסופים כאשר בחזית הגדר נשאר כוח כוננות בשם כרמל א' כשהוא לבדו.
כוח הכוננות, כרמל א', שהתנייד על גבי רכב קל והגן באזור הצפוני של הגזרה, נלחם באויב רב והמשיך להילחם במרחב גם כאשר שאר כוחות הפלוגה נעו להגן על הקיבוץ. כוח הכוננות נלחם לבדו רוב שעות היום ופגע במחבלים רבים בדרכם לקיבוץ רעים, .232 בכביש
במהלך תנועתו לכיוון המחנה, לאחר כשעתיים וחצי בהם נלחם במחבלים על הגדר, זיהה הכוח אויב רב בדרכו לעומק העוטף, כוח כרמל א' ארב למחבלים ופגע בהם. כך פעל מספר פעמים, ובין מארב למארב הכוח דילג ושינה את עמדותיו. כאשר נגמרה לכוח התחמושת, המשיך לנוע רגלית עד למחנה כיסופים.
בשעות אחר הצהריים הגיע הכוח למחנה כיסופים כדי להתארגן מחדש, בהגעתו נפגע מפצצת מרגמה שממנה נפלו שני לוחמים, מפקד הצוות, סרן אורי שני ז"ל ולוחם בצוות, סמל ראם מאיר בטיטן ז"ל.
במקביל, עם תחילת ההתקפה יצא סגן מפקד הגדוד להילחם במחבלים שבמרחב בין הגדר למחנה, כאשר הגיע לשער האחורי של קיבוץ כיסופים, סמוך לכביש 242, הבחין במחבלים שנעו לכיוון השער האחורי של קיבוץ כיסופים, פתח באש לעברם ופגע במספר מחבלים, ובמהלך חילופי האש נפגע הגשש שהיה איתו.

לאחר שהתעדכן על חדירת אויב למחנה, הוא החליט לשוב למחנה ולנהל את הלחימה משם ולסייע במניעת כיבושו. מיד לאחר מכן, כוח הצלפים הגדודי הגיע גם הוא לשער האחורי כאשר נפתחה לעברו אש, הכוח פרק מהרכב והחל להילחם במחבלים, הכוח חילץ את עצמו וחזר למחנה ללא שני לוחמים שנותרו להילחם במחבלים הרבים עד שנפלו בקרב, סמ"ר מיכאל בן חמו ז"ל וסמ"ר עדי צור ז"ל. אלו המשיכו להילחם ופגעו במחבלים אשר רצו לחדור לקיבוץ. לאחר מכן התקדמו כ-150 מ' עד שאויב אחר זיהה אותם, הסתער לכיוונם והרג אותם.
מספר דקות לאחר מכן, הגיע לאותו מרחב מפקד הפלוגה המסייעת עם הכוח שלו. הכוח נתקל באש חזקה, ניהל קרב עם המחבלים המנסים לחדור לקיבוץ מכיוון דרום עד שרכבו נפגע. הכוח חילץ לאחור עד שרכבו דמם ולאחר מכן המשיך לנוע רגלית לכיוון הקיבוץ. בדרכו נתקל הכוח באש צולבת מהמחבלים, ממנה נפגע ונפל הלוחם סמ"ר בר רוזנשטיין ז"ל.
הלחימה במחנה כיסופים
בשעות הבוקר, עם תחילת התרעות 'צבע אדום' נכנסו החיילים במחנה כיסופים למרחבים המוגנים בו. לאחר ששמעו ירי בקרבת המחנה, הבינו שמדובר במתקפת אויב והחלו להצטייד לקראת לחימה. במקביל, מרבית חיילי המחנה נכנסו לתוך החמ"ל למעט החיילים ששהו במיגונית של פלוגת המפקדה, שתי תצפיתניות שנותרו בחדרן וכוח כוננות נוסף, כרמל ב', הוקפץ להגנה על הקיבוץ.
בשעה זו שער המחנה ועמדת הבונקר היו מאוישים על ידי לוחמים ששמרו.
6:57 – הלוחם בעמדת הבונקר זיהה מחבלים, חלקם היו לבושים במדי צה"ל, הגיעו מכיוון החורשה, צפון-מערב למחנה. הלוחם בעמדה דיווח על כך לחמ"ל על מנת לוודא שהם אינם כוח צה"ל, לאחר מכן פתח לעברם באש וחיסל את חלקם.
הלוחם, סמל תומר נגר ז"ל, ניהל קרב עיקש שנמשך כ-25 דקות, עד שאזלה תחמושתו והוא נפל בקרב בשעה 07:22 לערך. בפעולתו המקצועית, הצליח לעכב את התקדמות המחבלים ולשבש את ההתקפה על המחנה מכיוון זה.

במקביל, השומר בשער המחנה ניהל חילופי אש עם מחבלים ודיווח על כך לחמ"ל בשעה 06:59. לוחם נוסף ששהה במיגונית, שמע את הירי, הבין שהמחנה תחת מתקפה והחליט לסייע לחברו, לקח נשק מא"ג והגיע לתגבר את העמדה.
המחבלים פתחו באש לעברם, שיגרו טיל נגד טנקים לעבר השער, וממנו נפלו שני הלוחמים סמל דוד מיטלמן ז"ל וסמל עילאי נועם בן מוחה ז"ל, לאחר קרב ממושך במשך כ-20 דקות. לאחר נפילתם, המחבלים חדרו למחנה, ובשל לחימה שהגיעה מכיוון החמ"ל, המחבלים תועלו לחלק הצפוני של המחנה, שמשיק לקיבוץ.
7:00 – חזר למחנה חפ"ק הסמג"ד שיצא עם תחילת ההתקפה, ביציאתו נתקל במחבלים דרומית לקיבוץ, ובחר לחזור במטרה לפקד על המחנה ולהילחם מול המחבלים שתקפו אותו. זיהה הכוח מחבלים בחלקו הצפוני של המחנה, וירה לעברם.
7:05 – לאחר שהבין כי מדובר במתקפה על המחנה, מפקד פלוגת המפקדה יצא עם חיילים נוספים מהמיגונית על מנת להצטייד באמצעי לחימה. למול כל פתח במיגונית, הציב מפקד הפלוגה חוליה מגנה שירתה לעבר המחבלים. המ"פ יצא מהמיגונית, נתקל במספר מחבלים, חיסל שלושה מהם ולאחר מכן נפגע מירי ונפל. המחבלים השליכו רימונים ומטענים לפתח המיגונית בעוד החיילים שבתוכה הדפו אותם והשיבו באש תוך שהם נפגעים באופן קשה.
8:00 לערך – במקביל, כוח בפיקודו של קצין האג"ם הגדודי, שהחליף את סגן מפקד הגדוד שנפצע, נע לעבר המחבלים מכיוון חדר האוכל ודחק אותם לעבר מגורי הבנות. הם התקדמו לעבר מיגונית פלוגת המפקדה תוך כדי לחימה במהלכה נפגעו מספר לוחמים, ביניהם מפקד הכוח באופן קשה.
9:50 – הכוח הגיע למיגונית והחל לפנות פצועים לחמ"ל שם היו צמד רופאים אשר העניקו טיפול מציל חיים לפצועים. לאחר מכן הפצועים פונו לבית החולים 'סורוקה' בבאר-שבע. במיגונית נפלו שבעה חיילים, מ"פ המפקדה, רב-סרן רז פרץ ז"ל, סמל ראשון יוגב אהרון ז"ל, סמל-ראשון ברנדו דוד פלורס גרסייה ז"ל, סמל-ראשון בנימין טשגר טקה ז"ל, סמל אוריאל סגל ז"ל וסמל ראשון אביתר אוחיון אבוקסים ז"ל. בנוסף, אחד מהחיילים, סמל-ראשון אור אסתו ז"ל, שפונה לבית החולים, נפטר מפצעיו.
הגעת כוח 'אגוז' עד לפינוי המחנה
13:47 – כוח מיחידת 'אגוז' – צוות 'אושרי', חבר למפקד גדוד 51 שתיאר להם את תמונת המצב במחנה. הכוחות פעלו בשתי קבוצות -כוח מפקד הגדוד בצד הדרומי של המחנה (החמ"ל וחדר האוכל) וכוח 'אגוז' בצד הצפוני של המחנה (מרחב מיגונית המפקדה ומגורי הבנות].
במהלך הסריקות כוח אגוז נתקל במספר מחבלים במרחב מיגונית המפקדה וניהל מולם חילופי אש, בעוד שכוח מפקד הגדוד הגיע לחדר האוכל ללא היתקלויות.
כשמפקד הגדוד הגיע אל מגורי הגששים, סמוך לחדר האוכל, נפתחה לעברו אש ממגורי הבנות ממנה נפגעו המג"ד וקצין המודיעין הגדודי. הכוח רותק לחדר הגששים, ללא יכולת לצאת.
14:00 – מפקד הצוות של כוח אגוז הגיע לחמ"ל ועודכן שישנן שתי תצפיתניות במגורי הבנות שאבד עימן הקשר. הצוות התחלק לשני כוחות- כוח מפקד הצוות וכוח סמל הצוות אליו חבר קצין האג"ם של יחידת 'אגוז' שגם הגיע לסייע בקרבות. הכוחות טיהרו את מגורי הבנים והגיעו סמוך למגורי הבנות ומגורי הגששים. הגעתם אפשרה למפקד הגדוד לצאת מחדר הגששים ולשוב לפקד על האירועים בגזרה הגדודית.
15:45 – כוח אגוז נערך להשיב את השליטה המבצעית במגורי הבנות, שם התבצרו המחבלים. הכוח החל לטהר את המתחם ממחבלים וחילץ את שתי התצפיתניות מחדרן. במהלך טיהור המתחם המחבלים נסוגו לכיוון מגורי הבנות של פלוגת המפקדה (אשר נמצא בחלקו הצפוני של מתחם המגורים), מפקד הצוות הבחין שהמחבלים ערוכים במבנה הסמוך והחליט להיערך מחדש למתקפה. בזמן ההיערכות, שתי התצפיתניות פונו לחמ"ל.

17:45 – הכוח של אגוז חבר לנמ"ר של גדוד 51, אשר פעל בקיבוץ. בעת שהכוחות עמדו בצמוד לנמ"ר, מחבלים פתחו בירי לעבר הכוחות ופגעו בשלושה לוחמים, רב-סמל עמית פלד ז"ל, רב-סמל אלעד מיכאל ששון ז"ל ורב-סמל יונתן סביצקי ז"ל, אשר חולצו לחדר התצפיתניות, שם נקבע מותם. מפקד הצוות, שפעל לפינוי לוחמיו, נפגע אף הוא באופן קשה ממחבל שנמצא על גג המגורים, והצליח להשיב באש ולהרוג אותו. כוח הסמל וק. האג"ם שחזרו למרחב לאחר פינוי התצפיתניות, שמעו את הקרב המתנהל, חתרו למגע ופגעו במחבלים. בפעילותם, הביא הכוח לטיהור המחנה ממחבלים והציל את חייהן של שתי התצפיתניות.
18:30 לערך – הגיע כוח נוסף של יחידת 'אגוז', אשר סרק את המחנה ווידא כי אין בו עוד מחבלים חיים.
21:00-22:00 – פונו החיילים, החיילות ואזרחיות נוספות ששהו בחמ"ל שבמחנה על-ידי כוח מגדוד 9. לאחר מכן הכוח סרק פעם נוספת את המחנה ופינה את החללים.

תגובת קיבוץ כיסופים לתחקיר השבעה באוקטובר: "עם הצגת תחקיר צה”ל בפני תושבי קיבוץ כיסופים, נשפך אור נוסף על ממדי האסון שהתרחש בגזרת הקיבוץ בשבעה באוקטובר ובימי הלחימה שבאו אחריו: כ־350 מחבלים חדרו לשטח הקיבוץ והסביבה בסיוע מעטפת ירי של כ-150 פריטי תמ״ס שנורו לקיבוץ רק בחצי השעה הראשונה, 17 חברים ותושבי הקיבוץ נרצחו, חבר כיתת הכוננות נפל בקרב, חבר קיבוץ נחטף ונרצח, ובתחקיר נודע לראשונה שתושב הקיבוץ תום גודו, נהרג מאש צה״ל. ועוד 27 לוחמים נפלו בקרב ההגנה על הקיבוץ ומחנה כיסופים".
"קיבוץ כיסופים כואב את הכאב הבלתי נתפס של משפחות האזרחים והחיילים כאחד – ומחבק את המשפחות באבלן הקשה. מתוך התחקיר אנו למדים כי ממשלת ישראל וצה"ל לא נערכו לאיום האמיתי תוך התעלמות מהסימנים המעידים ובמהלכו, לצד גבורת הלוחמים נעשו טעויות מבצעיות חריפות שהובילו להרג ופגיעה של אזרחים וחיילים. אזרחים ישראלים וחיילי צה״ל נותרו חשופים מול מתקפה חסרת תקדים. החוסן הקהילתי, האומץ של המגינים והנכונות להילחם – הם שהצילו את הקיבוץ מהשמדה מוחלטת. לא המדינה".
"כפי שהצבא עמד מולנו ולקח אחריות מלאה על הכישלון והמחדלים שהובילו לאסון הנורא, כך אנו מצפים שהממשלה והעומד בראשה יקחו אחריות. חובת המדינה להגן על אזרחיה – חובה בה כשלה מדינת ישראל מהשבעה באוקטובר ועד היום ובכלל זה החזרת כל החטופים באופן מיידי. לאור הממצאים אנו מצפים להמשך העמקת החקירה וסיום כל מרכיבי הביטחון לפני החזרה הבייתה".
יו״ר הקיבוץ, ליאור כרמלי: ״הצגת התחקיר לחברי קהילת כיסופים היא שלב נוסף בהתמודדות הקהילה עם אסון השבעה באוקטובר. תוצאות התחקיר אינן יכולות לתקן את מה שחברי הקיבוץ עברו בשבעה באוקטובר, אך יחד עם זאת קהילת כיסופים נמצאת עם הפנים חזרה הביתה״
