ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (רביעי) את בקשת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לתקן את צו התעבורה ולהוסיף לצו עבירת קנס לפי חוק העזר העירוני של עיריית ירושלים, שנועד לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה בעיר. לפי התיקון החדש שאושר, עיריית ירושלים תוכל לקנוס בפועל רכבים מזהמים שיכנסו לעיר.
נציגת משרד התחבורה, עו"ד עינת קורמן, הסבירה כי עיריית ירושלים תוכל להטיל קנסות של 500 שקלים לרכב מזהם שבבעלות פרטית ו-1,000 שקלים לרכב מזהם שבבעלות תאגיד. הצו יכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומו ברשומות.

נציג עיריית ירושלים, עו"ד שמואל שפט, הסביר כי כיום, בהתאם להוראות הצו הקודם, מדובר בעבירה שהאכיפה שלה לא יעילה ונעשית באמצעות הזמנה לדין. הוא הזכיר כי העירייה הגדירה את כל שטח העיר כאזור מופחת פליטות, שבו אסור לנהוג או להחנות רכב מזהם, כבר בשנת 2019 ועוד קודם לכן ביקשה לתקן את הצו כדי לבצע אכיפה יותר יעילה, באמצעות קנסות, אך הדבר לא התאפשר. הוא בירך על כך ש"לקראת יום ירושלים הרוויחו תושבי העיר אכיפה יעילה".
עו"ד שפט ציין כי מדובר בכ-40 אלף כלי רכב מזהמים, מתוך כ-3 מיליון כלי רכב הנעים בכבישי ישראל, שצפויים לקנס אם יכנסו לירושלים, אך הוסיף כי יש אפשרות להתקין מסנן ולא צריך להחליף את הרכב. עוד אמר עו"ד שפט כי עיריית ירושלים כבר שלחה הודעות לבעלי הרכבים הללו.
נציגת המשרד להגנת הסביבה, שירה מסיכה שלי, נשאלה האם ערים נוספות יחילו איסור דומה בשנים הקרבות והשיבה כי בימים אלה יש מספר ערים שמכינות תכניות ליישום אזור אוויר נקי ורוצות להתקדם וממתינות לראות אם צו הקנסות יאושר. בתום הדיון אושר הצו פה אחד.
