בדיון שהתקיים היום (שני) בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת, נחשף כי שיעור העסקת יוצאי אתיופיה ברשויות המקומיות בשנת 2023 הוא הנמוך ביותר מאז 2018 – ועומד על 1.7% בלבד מכלל העובדים. זאת לעומת שיעורם באוכלוסייה שעומד על 1.8%. הנתונים מבוססים על דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוצג בדיון בראשות מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ צגה מלאקו ממפלגת הליכוד.
על פי הדוח, מתוך 255 רשויות שדיווחו, ב-137 מהן לא מועסק אף עובד מהעדה האתיופית – מתוכן 79 הן רשויות ערביות. ב-118 רשויות דווח על לפחות עובד אחד יוצא אתיופיה. רק ב-57 רשויות שיעור הייצוג היה גבוה מהשיעור באוכלוסייה, וב-61 נמוך ממנו. ב-4 רשויות בלבד ננקטו צעדים לקידום הייצוג – בעוד 191 רשויות לא פעלו כלל בנושא.

ח"כ צגה מלאקו ציינה כי למרות חקיקת החוק לפני 14 שנה, "אף אחד לא אוכף אותו, ומשרד הפנים לא ממלא את תפקידו כראוי". ח"כ פנינה תמנו הוסיפה: "משרד הפנים צריך להטיל סנקציות חמורות. הנציבות הפקירה את יוצאי אתיופיה – זו גזענות". גורמים נוספים בדיון התריעו על אפליה מתמשכת, היעדר עובדים בתפקידי הנהלה וריבוי העסקה באמצעות חוזי קבלן.
לסיכום, הוועדה דרשה לקבל נתונים מעודכנים ממשרד הפנים ומהנציבות לשוויון הזדמנויות, והצהירה כי תפנה לשר הפנים בדרישה להצבת יעדים ואכיפת החוק הקיים.
