נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הפתיע את כולם השבוע, כשהכריז שהוא מתכוון להסיר את הסנקציות הכלכליות שהוטלו על סוריה. הג'יהאדיסט אל-ג'ולאני עבר מייקאובר חיצוני וגם החל לפזר מסרים פייסניים. הוא רוצה להסיר את הסנקציות וטוען שסוריה היא אחרת היום, כביכול מושיט יד לפתיחות ולמערביות – אבל מה מספרת המציאות בשטח?
ממבט מבפנים למסרים שמופנים לתוך סוריה ולא למערב, אפשר ללמוד מה באמת הבשורה של המשטר החדש של אל-ג'ולאני. בתיעוד שפורסם החודש נראה דרשן מוסלמי מטיף לאנשי 'הביטחון הכללי' של אל-ג'ולאני: "אם תדבקו בדרכיהם של הנביא עליו השלום, תוך מספר שנים בעזרת אללה יתעלה אנחנו נתפלל באל-אקצא".

כל עולם המונחים של הצבא הסורי החדש, כך נראה, הוא ג'יהאדיסטי לגמרי: "אתם צריכים להפוך לגורם מכריע, כמו מי? כמו המאמינים, שהיו תקיפים כלפי הכופרים" פורסם בתיעוד אחר החודש, מתוך שיחה דתית שהועברה לחיילים בבסיס חטיבה 52 בצבא סוריה בשבוע שעבר.
החיילים של אל-ג'ולאני מגיעים מארגונים שקשורים לאל-קאעידה ולעוד קבוצות מפוקפקות, והם אלה שבסוף השנה שעברה הדיחו את אסד. היום ארגוני הטרור האלה התאחדו והם מרכיבים את הצבא הסורי החדש, אבל נראה שהאידיאולוגיה שלהם לא השתנתה.

אחמד אל-האיס, ג'יהאדיסט שהוביל מיליציה נאמנה לטורקיה בשנים האחרונות, התמנה החודש למפקד חטיבה 86 בצבא הסורי, במינויו יש מסר. אל-האיס לחם בשנים האחרונות בכורדים, שנואי נפשו של הפטרון ארדואן. לברנש הזה מיוחסים פשעי מלחמה, והתנקשות במנהיגה הכורדית הפרין חלף. עכשיו הוא יהיה אחראי על אזורים בסוריה שבהם חיים גם כורדים, ולארדואן יהיה אקדח מעשן שמכוון אליהם.
יש עוד כמה כוחות שמשפיעים על סוריה, הגורם העדתי הוא אולי החזק מכולם. הרוב הסוני במדינה דוכא בעשרות השנים האחרונות על ידי המשטר העלאווי של אסד. עכשיו כל הזעם העדתי שהצטבר אצל הסונים משתחרר. זה בא לידי ביטוי במתקפות שלוחות הרסן של אל-ג'ולאני ואנשיו נגד העלאווים והדרוזים, שראינו בתקופה האחרונה.

האידיאולוגיה הג'יהאדיסטית עדיין זורמת לאנשיו של ג'ולאני בוורידים, למרות שהוא מנסה להציג חזות שונה. את הכתבה הזאת אסיים בדברים שאמר אל-ג'ולאני בעבר, לפני שהתחיל לקשור עניבות: "בעזרת אללה לא נגיע רק לדמשק. גם ירושלים מחכה לנו בעזרת אללה יתעלה".
