רוסיה עשויה להפעיל כוח צבאי כדי להגן על צי המכליות המזדקנות שלה – כך הזהירה היום (חמישי) אסטוניה, ברקע ניסיונות מוסקבה לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות על יצוא הנפט שלה. לפי ההערכות, רוסיה מפעילה עשרות מכליות נפט ישנות כחלק ממערך המכונה "צי הצללים", שנועד להימנע מסנקציות שהוטלו בעקבות הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022.
האזהרה האסטונית הגיעה לאחר שמוקדם יותר השנה תפס חיל הים במדינה ספינה בשם "היגואר", שלא הניפה דגל ולא הייתה מבוטחת. באירוע הופיע בשטח מטוס קרב רוסי, שהופיע לדברי אסטוניה לשטח נאט"ו לדקה אחת, עד שיורט בידי מטוס נאט"ו.

שר החוץ האסטוני מרגוס סחקנה אמר בפגישת נאט"ו בטורקיה כי הופעת המטוס היא "התפתחות חדשה מאוד", וכי היא מצביעה על ניסיון רוסי רשמי לקשור את עצמה לצי הצללים.
צי הצללים כולל ספינות במצב תחזוקתי ירוד, שבעלותן וביטוחן אינם ברורים. חלקן נושאות גם תבואה אוקראינית גנובה. האיחוד האירופי כבר הטיל סנקציות על חלק מהן, וצפוי להרחיב את הרשימה בשבוע הבא.
