accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

שיחות הגרעין עם איראן - והחשש: האם הסכם אובמה יכה שנית?

רון דויטש

רון דויטש

יז אייר ה'תשפה (15.05.25)

38

6

like

3

dislike

נשיא ארצות הברית טראמפ הודיע כי הסכם הגרעין עם איראן "קרוב מאוד" אולם הפרטים המלאים עדיין נתונים תחת ערפל של חוסר וודאות • הסכם הגרעין של ממשל אובמה לא נתן מענה לסוגיות שעלולות לסלול בעתיד את דרכה של טהראן לפצצה • האם הנשיא הרפובליקני יחזור על הטעויות של קודמו אותו הוא כל כך מרבה לבקר?


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פיזר מסרים אופטימיים באשר לעתיד ההסכם עם איראן כשטען היום (חמישי) בשיחה עם כתבים כי ההסכם "קרוב מאוד", זאת כאשר בישראל שורר חשש מפני צעדיו של הנשיא – בעל התדמית הבלתי צפויה, שעלול לחתום עם טהראן על הסכם אשר יותיר לה נתיב עתידי להגיע לפצצה גרעינית, בדומה להסכם הגרעין ה-JCPOA שנחתם בתקופת אובמה.

הסכם הגרעין של ממשל אובמה אשר נחתם ב-2015, ספג ביקורת רבה בקרב  פוליטיקאים וגורמים ביטחוניים בישראל ובארצות הברית. הארגון האמריקאי "מאוחדים נגד איראן גרעינית" מציין כי בין הבולטים שבחסרונותיו היא העובדה שאיראן קיבלה מגבלות זמניות בלבד על תכנית העשרת האורניום שלה, כאשר לאחר פקיעתו יותר לה לפתח תשתיות שיוכלו בעתיד להוביל לנשק גרעיני.

maximize-image
images-count4+
מתקן גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

חסרונות נוספים של ההסכם עליו חתם ממשל אובמה – וכונה על ידי ראש הממשלה נתניהו "גרוע" ו"טעות היסטורית" – היא התמקדות בפיקוח על העשרת האורניום של טהראן בלבד, כאשר לא נכללו בו אמצעים של ממש להתמודד באופן יעיל עם רכיבים נוספים הדרושים לייצור נשק כגון פיתוח ראש קרב גרעיני, וכן תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן.

בתמורה להסכם, טהראן זכתה להסרה נרחבת של הסנקציות אשר הוטלו עליה הן על ידי ארצות הברית והן על ידי הקהילה הבינלאומית, דבר חיוני לכלכלתה המקרטעת. הסנקציות האמריקאיות כזכור, הוחזרו לתוקפן על ידי הנשיא טראמפ ב-2018, כאשר את הסנקציות הבינלאומיות ניתן יהיה להחזיר באופן עקרוני באמצעות צרפת, בריטניה וגרמניה עד אוקטובר הקרוב – באמצעות מנגנון ה"גלגול לאחור".

maximize-image
images-count4+
טראמפ ואובמה | צילום: שאטרסטוק

אז עד כמה קרוב ממשל טראמפ לחזרה לתרחיש אובמה? יועצו של טראמפ סטיב וטיקוף, העומד בראש משלחת המשא ומתן האמריקאית, אמר באפריל לפני תחילת השיחות כי ההסכם אם איראן לא יכלול רק פיקוח על העשרת האורניום שלה, אלא גם על תוכנית הטילים וראש הקרב הגרעיני – סוגיות שכאמור לא זכו למענה הולם בהסכם של ממשל אובמה – והאיראנים הביעו התנגדות עזה להכניס למו"מ הנוכחי.

בעוד שעד כה לא פרסמו פרטים בנוגע לדרישות האמריקאיות בסוגיית הטילים הבליסטיים וראש הקרב, והאם הנושא בכלל עלה בשיחות, הנושא העיקרי בו עסקו הדיווחים הוא העשרת האורניום – כאשר במוקד עומדת העמימות של הדרישה האמריקאית, כאשר לא ברור האם ממשל טראמפ יתעקש על "אפס העשרה", או יתיר לאיראן להעשיר לרמה של 3.67% הנחוצה ל"אנרגיה אזרחית" כביכול.

maximize-image
images-count4+
נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה | צילום: שאטסטוק

"אני פתוח לשמוע על מה שנקרא אנרגיה גרעינית אזרחית", אמר הנשיא טראמפ מוקדם יותר החודש אך הוסיף: "את יודעת, אנרגיה אזרחית לא פעם מובילה לעימותים צבאיים. אנחנו לא רוצים שלאיראן יהיה נשק גרעיני, זו עסקה מאוד פשוטה".

 מזכיר המדינה מרקו רוביו התייחס אף הוא לאחרונה לנושא ושלל את האפשרות שטהראן תעשיר אורניום על אדמתה, בעודו מציע לה לייבא אותו ממדינה שלישית – הצעה שלפי הדיווחים נדחתה על ידי האיראנים.

maximize-image
images-count4+
הכור הגרעיני בבושהאר | צילום: רויטרס

"אם איראן רוצה תוכנית גרעין אזרחית שלווה, כלומר הם רוצים תחנות כוח גרעיניות כמו שיש למדינות אחרות בעולם, יש דרך לעשות את זה", אמר רוביו והרחיב: "זה אומר שבונים את הכורים ומייבאים אורניום מועשר כדי להפעיל דלק בכורים האלה. כך עשרות מדינות ברחבי העולם עושות זאת".

טהראן מצדה, מוסיפה להתעקש על "זכותה" להעשיר אורניום בעצמה. עלי שמח'אני, יועץ בכיר של המנהיג העליון האיראני ח'אמנאי, הדגיש הלילה בריאיון ל-NBC כי נושא העשרת האורניום הוא סוגיה "שאיראן לא תוותר עליה, ואין מקום לפשרות בנושא".

maximize-image
images-count4+
המנהיג העליון האיראני חמינאי | צילום: רויטרס

לדבריו, בתמורה להסרת כל הסנקציות הכלכליות שיש על איראן, הם יסכימו להתחייב לא לייצר נשק גרעיני, להיפטר ממאגרי האורניום המועשר לרמה גבוהה, להסכים להעשיר אורניום לרמות נמוכות בלבד לצרכים אזרחיים ולאפשר לפקחים בינלאומיים לפקח על התהליך – תנאים אשר הלכה למעשה דומים להסכם עליו חתם ממשל אובמה.

הצעה נוספת עליה דווח בתקשורת האיראנית במטרה לגשר על הפערים בין הצדדים היא הקמה של תאגיד גרעיני משותף לאיראן ושלוש מדינות ערביות במפרץ, בהם סעודיה. מתווה זה, כך נטען בדיווח, יאפשר לטהראן לשמור על הטכנולוגיה הגרעינית שלה ובמקביל לאפשר "שקיפות" כביכול בנוגע ליכולותיה, שתפתור את החששות של מדינות האזור והמערב.

 

עקבו אחרינו גם ב-Google News