accessibility-icon
share-icon
צילום: ערוץ 14

כביש 6 חוצה גבולות: קנסות, פקקים ותסכול גובר

זיו מדר

זיו מדר

טו אייר ה'תשפה (13.05.25)

21

3

like

2

dislike

מה שאמור היה להיות עורק תחבורה מרכזי, הפך עבור רבים לסמל לתסכול יומיומי • נהגים בכביש 6 חוצה צפון מדווחים על חובות שהתגלגלו במהירות להליכי הוצאה לפועל, לעיתים בלי שקיבלו כל התרעה • במקביל, בכביש 6 חוצה ישראל נגבים כספים גם כאשר הנסיעה עצמה מתנהלת באיטיות מתסכלת, ולעיתים כמעט נעצרת


רבים מהנוסעים בכביש 6 מכירים את השם, אבל לא בהכרח יודעים שמדובר בשני כבישים נפרדים, המופעלים על ידי חברות שונות. בעוד שהשם "כביש 6" מלווה אותנו כבר שני עשורים כעורק התחבורה המרכזי של ישראל – בפועל, יש להבחין בין כביש 6 חוצה ישראל, שמופעל בידי חברת דרך ארץ, לבין כביש 6 חוצה צפון, שנמצא בבעלות משותפת של שפיר הנדסה, קרן נוי ולאומי פרטנרס. ולכל אחת מהחברות, תופעות שמעוררות ביקורת ציבורית חריפה.

במגוון תלונות שעלו בחודשים האחרונים נגד חברת כביש 6 חוצה צפון, נהגים טוענים כי חויבו במאות ואף אלפי שקלים, בגין חובות מקוריים של שקלים בודדים. החיובים, כך לטענתם, תפחו דרך קנסות, ריביות והליכי גבייה – עד כדי פתיחת תיקי הוצאה לפועל, לטענתם לעיתים מבלי שנשלחה כל הודעה מוקדמת. רבים מגלים את החוב רק בשלב שבו מתבצע עיקול בפועל.

maximize-image
images-count2+
מכתב לפני עיקול, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

כך למשל, אחת הנוסעות תיארה כיצד נסיעה שעלתה כ-3 שקלים הסתיימה בחוב של כמעט אלף שקלים, למרות שלדבריה שילמה את החוב בפיגור מיד כשנודע לה עליו. לדבריה, רק לאחר שנתיים, כשקיבלה התראה מההוצאה לפועל, הבינה שבמהלך כל הזמן הזה נצבר חוב, מבלי שנשלחה אליה כל הודעה שניתן לאתר או לאמת, כך לדבריה.

לפי עדויות נוספות קיימת עלייה מהירה ודרמטית בגובה החוב, לעיתים בתוך שבועיים, ועל כך שהשיחה הראשונה שנעשית מצד עורכי הדין היא כבר אזהרה לפני פתיחת תיק. במקרה אחד נטען כי, חוב שעמד תחילה על פחות מ-100 שקלים, תפח בתוך זמן קצר לקרוב ל-600, עוד בטרם בוצעה הפנייה הראשונה בטלפון.

maximize-image
images-count2+
הלם מהודעת הוצאה לפועל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

לא רק תזמון וגובה הסכום עומדים בלב הטענות – אלא גם תהיות על עצם הזיהוי והחיבור לנסיעה. כך, תושבת חו"ל דיווחה כי עוקל חשבונה בישראל בשל חוב של 90 שקלים, למרות שהיא אינה מתגוררת בארץ כבר שלוש שנים ולטענתה לא נסעה בכביש.
אדם אחר תיאר שורה של חשבוניות שהופיעו במערכת, על תאריכים שבהם כלל לא השתמש ברכב, או שהותו הייתה מחוץ לישראל.

התמונה המצטיירת מדברי הכותבים בקבוצת הפייסבוק "נפגעי כביש 6 חוצה צפון" אינה של טעות בודדת – אלא של דפוס. שוב ושוב חוזרת הטענה כי מדובר במנגנון פוגעני, הפועל באופן אוטומטי, תוך היעדר שקיפות, וללא מנגנון אנושי של בירור מהיר, תיקון טעויות או הפחתה סבירה במקרים של נסיבות מוצדקות.

מכביש 6 חוצה צפון נמסר בתגובה: "הודעות על החוב מגיעות בדואר לכתובת ביתם כפי שהיא רשומה במשרד הפנים. דרישות התשלום המועברות על ידינו ללקוחות ונשלחות לכתובתם הרשמית כפי שעודכנה במשרד הרישוי, ניתנות על פי חוק ובהתאם להוראות המדינה. כביש 6 חוצה צפון משמש מיליוני נוסעים מדי חודש, ומרביתם רשומים כיום כמנויים. אנחנו מזמינים את הציבור להיכנס לאתר כביש 6 חוצה צפון לבדיקת חיובים. לצורך כתבה זו לא קיבלנו רשימה של מקרים ספציפיים ולכן נתייחס באופן כללי כי הציבור מוזמן לפנות אלינו במקרים חריגים לצורך בירורים נוספים".

כביש מהיר – רק בתיאוריה

מנגד, בכביש 6 חוצה ישראל, שמופעל על ידי חברת דרך ארץ, מגיעות תלונות מסוג אחר. זהו כביש שאמור להיות מהיר, אך בפועל, במשך שעות רבות ביום, הוא לא מתפקד כך.
נוסעים מוצאים את עצמם זוחלים בפקקים, בנסיעות שאמורות להימשך פחות משעה, אך בפועל נמשכות שתיים ואף שלוש.

הפער הזה בין ההגדרה למציאות הוא לא רק עניין סמנטי, אלא עניין כספי. הציבור משלם אגרת נסיעה כדי להשתמש בכביש מהיר. בפועל, הוא משלם, ונוסע לאט.

וזה לא נגמר כאן. בזמן שמהירות הנסיעה נתקעת, גם עלויות הדלק עולות. נהגים שכלי הרכב שלהם מונעים בבנזין או סולר מוצאים את עצמם שורפים יותר דלק, עומדים יותר זמן, ומוציאים יותר כסף.

maximize-image
images-count2+
פקקים בכביש 6 | צילום: יוסי אלוני/פלאש90

ומי שציפה לפחות לנסיעה נקייה מהסחות, מגלה שגם זה כבר מזמן לא מובן מאליו. מזה תקופה ארוכה מוצבים לאורך הדרך שלטי תעמולה פוליטיים משני צידיה. כך יוצא שהנהגים משלמים אגרה, אך מקבלים בתמורה לא רק תנועה איטית ותשלום גבוה, אלא גם מסרים פוליטיים שלא ביקשו לראות.

למרות השוני בין הזכיינים, חלק מהציבור אינו מבדיל. מבחינתו, זה אותו כביש, אותו תשלום, ואותה חוויה. אבל בפועל, נהגים מוצאים את עצמם בין גבייה מנופחת שנעשית מאחורי גבם, לבין עיכובים מתמשכים שנגבים במחיר מלא.

כשיוקר המחיה מטפס מכל כיוון, הציבור מצפה שלפחות על מה שהוא משלם – יקבל תמורה. אבל בכביש 6, במקום נסיעה מהירה, רבים מבלים את זמנם בעמידה ממושכת. תשלום מלא על שירות שמוגדר "מהיר", אך בפועל לא עומד בהגדרה. הגיע הזמן להסדרה ברורה – כללים אחידים, פיקוח אפקטיבי, ותיקון חקיקה שיבטיח כי בשעות העומס, המחיר יותאם למציאות בשטח.

מחברת דרך ארץ, המפעילה את כביש 6 חוצה ישראל, נמסר בתגובה: "הכביש הוקם במימון של גורמים פרטיים והוא פועל על פי תנאי הזיכיון שקבעה מדינת ישראל. אגרת הנסיעה נועדה לממן את ההשקעה הגדולה בסלילת הכביש ואת תפעולו. הגידול העצום במספר כלי הרכב בישראל גבוה מהגידול בכבישי הארץ, ולכן העומס מורגש בכל מקום ובעיקר במרכז הארץ, ואינו פוסח על כביש 6".

עקבו אחרינו גם ב-Google News