accessibility-icon
share-icon
צילום: קנבה
צילום: קנבה
יאיר אלטמן
יאיר אלטמן
15

יד אייר ה'תשפה (12.05.25)


רפורמת הבריאות תוביל לפערים קשים - הילדים ישלמו את המחיר

החל מספטמבר הקרוב, משרד הבריאות יפסיק את ההחזרים על טיפולים פרא-רפואיים לילדים והחל מ-2029 יבוטלו כלל ההחזרים גם למטופלים קיימים • זו קריסה מוסרית וחברתית שמצביעה על ניתוק מוחלט מהמציאות • מי החסר לב שקיבל החלטה כזו?


החלטת משרד הבריאות לצמצם את ההחזרים על טיפולים חיצוניים במסגרת שירותי התפתחות הילד היא לא פחות מאסון חברתי. מדובר בהפסקה גורפת של כלל הטיפולים החיצוניים לקופות החולים – פסיכולוגיים, קלינאיות תקשורת, ריפוי בעיסוק ועוד – שתכלול גם את כל הילדים הסובלים ממגבלות.

המהלך יחל בספטמבר הקרוב ויחול תחילה על מאובחנים חדשים. מי שכבר נמצא בטיפול יקבל החזרים עד ספטמבר 2026, ולאחר מכן יופסק המימון. עד ספטמבר 2029 יבוטלו כלל ההחזרים, גם עבור מטופלים קיימים.

maximize-image
images-count2+
צילום: קנבה

מציאות בלתי אפשרית

כדאי להבין: לקופות החולים אין את כוח האדם והצוותים הנדרשים כדי לבצע את הטיפולים הללו. הסיבה לכך פשוטה – הן משלמות שכר זעום, ולכן הורים נאלצים להסתמך בעיקר על מטפלים פרטיים. על מנת להתמודד עם העומס הצפוי, בכוונת הקופות להכשיר מטפלים בהליך מזורז של מספר חודשים בלבד. מדובר למעשה במדריכים חסרי ניסיון, שיופקדו על טיפול בילדים אוטיסטים ובילדים עם צרכים מיוחדים.

הורים רבים מביעים דאגה עמוקה: ישנן משפחות שתלויות בטיפולים האלה באופן מוחלט. לילדים רבים אין אפשרות להסתדר ללא טיפול רציף ומקצועי. גם כיום ההחזרים שמקבלים ההורים הם חלקיים בלבד, ועם ביטולם יתווספו עלויות של אלפי שקלים לחודש לכל ילד. משפחות רבות פשוט לא יוכלו לעמוד בכך, מה שיציב אותן במצב בלתי אפשרי של מניעת טיפולים חיוניים לילדיהן.

maximize-image
images-count2+
צילום: קנבה

לקחו מהחלשים ביותר

מי המנותק שאמר לעצמו – חסר כסף? בואו ניקח מהאוכלוסייה החלשה ביותר: ניקח טיפולים מילדים אוטיסטים! זה כמו לקחת תרופות מקשישים. מי החסר לב שקיבל החלטה כזו?

בסופו של דבר, המדינה תשלם הרבה יותר ממה שהיא מנסה לחסוך. מדובר בילדים שבטיפול נכון ומושקע יכולים להגיע להישגים ולתרום לחברה. כעת, בעקבות ההחלטה האומללה הזו, המדינה תצטרך להשקיע בהם משאבים ולעזור להם כל החיים כי לא טיפלה בהם בגיל המתאים – כשהיה אפשר לשנות את מצבם לטובה.

maximize-image
images-count2+
צילום: קנבה

קריסה מוסרית וחברתית

זו קריסה מוסרית וחברתית שמצביעה על ניתוק מוחלט מהמציאות. אנשים חסרי מצפון, שאין להם הבנה אמיתית על השלכות ההחלטה הזו, מובילים מהלך אכזרי שפוגע בחלשים ביותר בחברה.

האם כך נראית מדינה מתוקנת? האם כך אנחנו רוצים לנהוג בילדים שלנו? ההורים זועקים, המומחים מתנגדים – והחלטה כזו לא יכולה לעבור ללא מאבק ציבורי רחב. הגיע הזמן שמשרד הבריאות יתעשת ויחזיר את האחריות על הילדים הללו לידי המדינה, ולא יטיל את הנטל הכספי על משפחות שכבר מתמודדות עם אתגרים עצומים.

יאיר אלטמן

יאיר אלטמן

כתב משפט וראש הדסק המשפטי בעכשיו 14. ממלכתי כי קיטוב הוא האויב.

עקבו אחרינו גם ב-Google News