לוחמים במילואים המשרתים באזור יהודה ושומרון יוצאים בביקורת קשה נגד הפיקוד הבכיר בפיקוד המרכז. לטענתם, הפיקוד הבכיר נמנע מקבלת החלטות התקפיות ומעדיף לשמור על מדיניות זהירה ומרוסנת, גם כאשר קיימת הצדקה מבצעית לפעולה נחרצת. הלוחמים טוענים כי גישה זו פוגעת ביעילות הפעילות המבצעית, יוצרת תחושת תסכול ומעוררת תחושה של חוסר אמון במערכת הפיקודית.
לדברי אחד הלוחמים, אחת הדוגמאות הבולטות לחוסר ההתקפיות נרשמה לאחרונה, כאשר כוח צה"ל נכנס לכפר פלשתיני במטרה לבצע פעילות מבצעית. במהלך הפעולה נתקלו הלוחמים במטח של אבנים, סלעים, בקבוקי תבערה וחפצים נוספים שנזרקו לעברם. בהתאם להנחיות המבצעיות, ירדו מהרכב, התמקמו, והגיבו באש לעבר המחבלים, וכתוצאה מכך חוסל אחד מהם.

בשיא הפעילות התקבלה הוראה ממפקד האוגדה לעצור את הפעילות ולהסיג את הכוח, בטענה שהפעולה ההתקפית עלולה לגרום להסלמה. לדברי אחד הלוחמים, "אישרו לנו להיכנס לכפרים, אך לאחר התגובה שלנו, טענו שאנחנו פועלים באופן התקפי מדי. זה מפח נפש גדול מאוד עבורנו".
הלוחמים מביעים תסכול רב על כך שלמרות שהם מקריבים ימים רבים של מילואים ומשאירים מאחור משפחה ועבודה, לא נעשה שימוש בכוחם כדי להגן על המדינה. "זה מתסכל במיוחד לאור האירועים האחרונים, כאילו לא קרה 7 באוקטובר", הדגיש אחד הלוחמים.

לוחם אחר תיאר את המצב בשטח בצורה קשה עוד יותר: "רודפים אחרי עוד נשק, ועוד שטרות של כספט"ר, ועוד מחבל. בחיים לא ייבשו ככה את הביצה. הדבר היחיד שזז זה הרס מחנות הפליטים וגם זה רק בגלל שהדרג המדיני כפה את הפיקוד הבכיר. אשכרה מאות לוחמי מילואים וההישג שלנו הוא תפיסה של כמה כלי נשק מסכנים ועוד כמה דרושי חקירה ומבוקשים. מי יכול לנצח ככה לעזאזל?!".
גורם מדיני בכיר עימו שוחחנו טען כי אלוף הפיקוד אבי בלוט אינו נחשב לקצין עם "סכין בין השיניים", וכי היה צורך לשכנע אותו לצאת למבצע 'חומת ברזל', וגם אותו לא הצליח לנצל כראוי.
