accessibility-icon
share-icon
בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בן גביר יציג בקבינט: אין חיוב בינ"ל להכניס סיוע לעזה

דביר כהן

דביר כהן

יג אייר ה'תשפה (11.05.25)

1

2

like

0

dislike

השר לביטחון לאומי צפוי לדרוש בקבינט דיון מחודש בהכנסת הסיוע לעזה ויציג חוות דעת משפטית מפורטת, לפיה ישראל אינה מחויבת להכניס לעזה סיוע לפי הדין הבינלאומי • בחוו"ד נכתב כי על מדינה לוחמת להעניק סיוע לאזרחי האויב רק אם הסיוע לא מגיע לאויב ומעניק לו יתרון


השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, צפוי לדרוש בישיבת הקבינט שתתכנס הערב (ראשון) לדון מחדש במתווה שאושר בקבינט בשבוע שעבר, להכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה. השר בן גביר יציג לראש הממשלה, לשרים ולראשי מערכת הביטחון חוות דעת משפטית מפורטת, לפיה ישראל אינה מחויבת להכניס לעזה סיוע לפי הדין הבינלאומי.

לעמדת השר בן גביר, כל עוד חמאס ממשיך להחזיק בחטופינו הנמקים במנהרות ומוחזקים בתנאי רעב, אסור להכניס לעזה כל סיוע, כאשר חטופים ששוחררו העידו על המזון המועט שקיבלו בשבי – גם בתקופות בהן הוכנסו לעזה כמויות אספקה גדולות. חוות הדעת המשפטית, שגיבש עורך הדין דוד פטר לבקשת השר בן גביר, סותרת את דבריה של היועמ"שית גלי בהרב מיארה לפיה ישראל מחויבת לספק סיוע לעזה.

maximize-image
משאיות הסיוע לעזה סמוך למעבר רפיח | צילום: רויטרס

בחוות הדעת נכתב בין היתר: "מדינה לוחמת כלל לא נדרשת לספק (בעצמה) סיוע לשטח האויב על פי המשפט הבינלאומי. על מדינה לוחמת לאפשר העברת סיוע הומניטרי מצדדים שלישיים לאוכלוסייה אזרחית בשטח האויב – אך רק בתנאי שהסיוע לא מגיע לידיו; יש מנגנון פיקוח אפקטיבי; והסיוע לא מעניק יתרון צבאי או כלכלי לאויב (סעיף 23 לאמנת ז'נבה הרביעית). אין לאסור את העזיבה של אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת המעוניינת לעזוב את אזורי הלחימה והמצור".

עקבו אחרינו גם ב-Google News