כתבנו מוטי קסטל מדווח: 16 חברי כנסת מהקואליציה פנו היום (ראשון) במכתב חריף ליועצת המשפטית לממשלה, והאשימו אותה במניעת האכיפה של חוקי אונר"א שעברו בכנסת: "החוק אינו המלצה – אי-יישום שלו אינו רק כישלון פנימי – אלא גם השפלה בזירה הבינלאומית".
חברי הכנסת דורשים מהיומ"שית להתחיל לאכוף באופן מיידי את החוק לסגירת אונר"א שנחקק בכנס הקודם. במכתב טוענים הח"כים כי מדובר בפגיעה חמורה בריבונות, בביטחון ובשלטון החוק.

לדברי החותמים, נוסח החוקים אינו מותיר מקום לפרשנות: "אין מדובר בכוונה מעורפלת אלא בחקיקה ברורה, מחייבת ומדויקת – שקיבלה את גושפנקת הריבון". לפי המכתב, תכלית החוקים היא להוציא את אונר״א מהמרחב הריבוני של מדינת ישראל ולנתק כל קשר מוסדי עמה.
אלא שדוח שפורסם על ידי צוות מעקב אזרחי – מצביע על הפרות ברורות של החוק. בין הדוגמאות שהובאו: המשך תיאום מצד מתאם פעולות הממשלה בשטחים עם הארגון, פעילות מתמשכת של משרדי הארגון בירושלים, וחשבונות בנק שטרם נסגרו.

בנוסף, דווח על הנחיות משפטיות – שלטענת חברי הכנסת ייתכן שמקורן אף בלשכת היועמ"שית עצמה – שמעכבות את תהליך האכיפה. כחלק מהמכתב, הזכירו הח"כים ליועצת את טענותיה, לפיהן "אין דבר כזה אכיפה בררנית – כל עבירה על החוק חייבת להיאכף", ודרשו ממנה לפעול בהתאם לעיקרון זה, ולא להכניס פרשנות משפטית נוספת.
למשל, כך על פי החותמים, היועמ"שית מסרבת לאשר לגורמים שאמורים לאכוף את החוק לבצע זאת. בין היתר, דווח בדיון חסוי של ועדת החוץ והביטחון, כי היועמ"שית מונעת מבנק ישראל, משרד החינוך, והמל"ל לבצע פעולות שיאכפו את החוק בפועל.
לסיום, התריעו הח"כים החתומים, ביניהם דן אילוז, משה סעדה, אוהד טל, קטי שטרית, צבי סוכות, לימור סון הר-מלך, טלי גוטליב, אתי עטיה, ניסים ואטורי ועוד, כי "כל עיכוב נוסף הוא לא פחות מהפרת אמון בין הרשויות – ופגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית".

יוזם המכתב, ח"כ דן אילוז ממפלגת הליכוד מסר כי "היועמ"שית הפכה את עצמה למחוקקת־על: אוכפת חוקים שלא קיימים שהיא ממציאה – ומתעלמת מחוק אמיתי, חד־משמעי, שעבר ברוב של 92 ח"כים".
"אחר כך עוד יש לה את החוצפה לטעון שאין אכיפה בררנית", המשיך אילוז, "חוק אונר״א שיזמתי הוא חוק חשוב – וכל יום שבו הוא לא נאכף פוגע במעמדה של ישראל ומשדר חולשה מסוכנת. אכיפה עכשיו. בלי תירוצים".
