accessibility-icon
share-icon
צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90
אליה אביב
אליה אביב
43

יא אייר ה'תשפה (09.05.25)


אל תגידו "לא ידענו": שבעה באוקטובר חדש מתבשל ביהודה ושומרון

מה שלמדנו בעוטף עזה לפני המלחמה חייב להדליק נורת אזהרה ביהודה ושומרון • המדיניות הנוכחית כושלת, והפתרון היחיד שיכול למנוע את האסון הבא הוא עידוד הגירה מרצון והחלת ריבונות – במקביל


כיום המצב ביהודה ושומרון דומה באופן מטריד למצב שהיה בעוטף עזה בשישי לאוקטובר. ביו"ש חיים כיום בין מיליון וחצי לשלושה מיליון ערבים, ומעל 80% מתוכם תומכים – בגלוי או בשתיקה – בהשמדת מדינת ישראל. ולמרות זאת, נדמה כי גם היום, צה”ל והממסד הביטחוני ביו”ש ממשיכים לחשוב כמו שחשבו לפני השביעי לאוקטובר.

מאז טבח השבעה באוקטובר ברור שמה שנקרא בעבר “המדיניות ההגנתית” – זו שאומרת שצריך להניח לערבים להיות שם ואנחנו נתגונן מאחורי חומות וממ”דים – היא מדיניות שהתמוטטה. לא נוכל להמשיך לחיות כשבקרבנו אוכלוסייה גדולה שרוצה להשמיד אותנו. מי שלמד לקח אמיתי מהשבעה באוקטובר יודע: הפתרון היחיד שיכול למנוע את האסון הבא הוא עידוד הגירה – מרצון.

maximize-image
images-count1+
הרש"פ בג'נין | צילום: פלאש 90

כל פתרון אחר, כמו מבצעים חוזרים בצפון השומרון, מעצרי סיטונאות חסרי תוחלת, או ניסיונות להרתעה – פשוט אינם רלוונטיים עוד. אלה פתרונות של השישי לאוקטובר, אולי עם תיקונים קוסמטיים. אבל אם אנחנו לא רוצים לראות את עפולה ומודיעין הופכות לבארי ואופקים – אנחנו חייבים לחשוב בפתרון ארוך טווח.

לכן אני לא מופתע לשמוע יותר ויותר קולות שקוראים להרחיב את יוזמת טראמפ לעידוד הגירה מרצון גם ליהודה ושומרון – ביניהם גם יו”ר מועצת יש”ע, ישראל גנץ. מדובר באוכלוסייה רחבה שמעוניינת לעזוב מרצונה. לא צריך טרנספר ולא סכסוך – צריך רק לאפשר למי שרוצה בכך לצאת.

maximize-image
images-count1+
ההרס בג'נין | צילום: פלאש 90

במקביל, חייבת לבוא גם החלת ריבונות. לא כאקט סמלי בלבד, אלא כהכרה ברורה: ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. זה חיוני גם מבחינה מדינית, גם מבחינה מוסרית – ובעיקר מבחינה ביטחונית. עם זאת, חשוב להבהיר – ריבונות לבדה לא תפתור את האיום. ההכרזה לבדה לא תעצור את סכנת העלייה הערבית ההמונית על יישובי יו”ש ועל יישובי הקו הירוק.

אנחנו זקוקים לפתרון כפול: ריבונות במישור הגיאוגרפי – והגירה במישור הדמוגרפי. זו השפה שצריך לדבר עכשיו. לא “שישית באוקטוברית” – אלא “שמינית באוקטוברית”. בתפילה שישמעו בזמן את זעקות התצפיתניות של 2025. אמן.

אליה אביב

אליה אביב

כתב ההתיישבות של עכשיו 14, לשעבר מנהל קשרי הממשל בתנועת רגבים ומנכ"ל המטה הלאומי בליכוד

עקבו אחרינו גם ב-Google News