accessibility-icon
share-icon
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

לאחר שחזרו לשטח הארץ: לוחמי הצנחנים מרגישים שעשו היסטוריה

מיכל בקשי

מיכל בקשי

י אייר ה'תשפה (08.05.25)

4

4

like

1

dislike

סרן א' ולוחמיו מגדוד 101 של צנחנים לקחו חלק במשימות רבות במלחמה, אך יכולים לומר בפה מלא כי זו שב'כתר החרמון' הייתה יוצאת דופן • בריאיון מיוחד לאתר דובר צה"ל סיפר סרן א' על המבצע הלילי במרחק קילומטרים מגבול ישראל-סוריה: "אנחנו במאורע היסטורי ענק שנדבר עליו עוד שנים"


"כל מי שנחשף לתיעודים – מבין את המשמעות של מה שעשינו": סרן א' ולוחמיו מגדוד 101 של צנחנים היו כבר בלא מעט פעילויות וזירות מאז פרוץ המלחמה, אבל גם עבורם המשימה הזו ב'כתר החרמון' הייתה יוצאת דופן. הם פשטו על מה שהיה עד לא מזמן מפקדת הטרור של המשטר הסורי הישן, החרימו תותחים, פצמ"רים ומטענים והשמידו את נכס האויב. עם הזריחה חזרו הצנחנים לשטח הארץ – ורק אז קלטו את גודל האירוע.

בכתבה שפורסמה השבוע באתר דובר צה"ל שחזר סרן א' את תחושת הלוחמים לאחר שחזרו לארץ והבינו את גודל האירוע בו לקחו חלק. באישון לילה וברכבים משוריינים, נכנסו בשבוע שעבר כוחות חטיבת ההרים, ובראשם פלוגה א' בגדוד 101 של הצנחנים, קילומטרים רבים לעומק שטח סוריה. הם החלו במסע לילי ששיאו התקפה על אחד מיעדי הטרור הבולטים בהם פעלו עד כה בזירה – המפקדה המרכזית של המשטר הסורי הישן במרחב החרמון.

"מי היה מדמיין לפני כמה חודשים שנרחיק עשרות קילומטרים לתוך סוריה?" אמר מפקד הפלוגה, סרן א', "בעשר הדקות שלאחר הורדת הפקודה אתה מעכל, אבל מהר מאוד מבין שזה אכן קורה, מכיר את המורכבות המבצעית ומכין מענה מתאים לתרחישים אפשריים".

maximize-image
images-count5+
צילום: דובר צה"ל
maximize-image
images-count5+
צילום: דובר צה"ל

המבצע הלילי

בתום נסיעה מתוחה לצד לוחמי הניוד המבצעי, הגיעו הצנחנים אל מה שהיה עד לא מזמן נכס אויב משמעותי ששלט על מרחב החרמון במשטר הסורי הישן. הם לא בזבזו רגע והחלו לפעול במהירות. "נכנסנו למבנה המרכזי ואיתרנו אמצעי לחימה, בונקרים ותשתיות טרור שנבנו במקום. ביניהם: תותחים, משגרים, פצמ"רים, רקטות, מטעני נפץ ומוקשים. את הרוב השמדנו שם, על אדמת סוריה, ואת השאר החרמנו לשטח ישראל", סיפר סרן א'.

עד שהבוקר האיר, המשימה הושלמה וכוחותינו החלה דרכם חזרה לשטח הארץ. "אני חושב שכל מי שנחשף לתיעודים יכול להבין את המשמעות ואת חשיבות הפעולה", טען המ"פ, "כבר ברגע שדרכנו שם הבנו שמה שעושים כאן קריטי כדי שהאמל"ח לא ייפול לידיים הלא נכונות".

maximize-image
images-count5+
צילום: דובר צה"ל

אל מבצע הפשיטה הזה לוחמי החטיבה יצאו למודי ניסיון מבצעי. הם כבר הספיקו להתרגל לקרקע ולתנאי הסביבה בחודשים שעברו מאז השתלטו על מרחב החיץ בזירה הסורית. "מאז נפילת משטר אסד, ביצענו לא מעט מבצעים חוצי גדר", הבהיר המ"פ, "עם כל אחד כזה, אנחנו מפיקים לקחים ולומדים להיערך טוב יותר לשטח: התוואי ההררי, הקור העז והאויב שלא תמיד נראה לעין".

"גם הפעם עשינו התאמות כדי להימנע מסיכונים מיותרים. בעקבות מזג האוויר, נאלצנו לדחות את היציאה. ואז, רק כשהבשילו התנאים המיטביים, התחלנו במבצע – גם אם זה אומר להקפיץ את הלוחמים מעכשיו לעכשיו".

maximize-image
images-count5+
צילום: דובר צה"ל
maximize-image
images-count5+
צילום: דובר צה"ל

רואים את גודל הנס

במהלך שנה וחצי של לחימה בשלוש זירות שונות, השריר הכי חשוב שפיתחו הלוחמים הוא הגמישות וההסתגלות המהירה לשינויים. "בין אם מדובר בסמטאות הצפופות של עזה, במרחבים הפתוחים של לבנון או בדרכים העקלקלות של סוריה – הלוחמים שלי כבר יודעים להסתגל היטב לאתגרים שניצבים בפניהם".

"אומרים שמי שהיה על שפת הים לא ראה את גודל הנס של קריעת ים סוף, ובאמת כשאתה נמצא בתוך האירוע לפעמים אתה לא קולט את סדר הגודל שלו", סיפר על התחושות באוויר לאחר המבצע, "בעיניי, אנחנו נמצאים בדיוק בתקופה כזאת, במאורע היסטורי ענק שנדבר עליו עוד שנים, אבל כרגע הוא נראה טבעי וחלק מהשגרה שלנו. לא תמיד עוצרים לחשוב על המשמעות מאחורי, בעיקר זוכרים עבור מה ועבור מי אנחנו כאן, ומבקשים להגיע לחזית – לאיפה שצריך אותנו".

maximize-image
images-count5+
צילום: דובר צה"ל
עקבו אחרינו גם ב-Google News