הנהלת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הציגה אתמול (רביעי) בדיון בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי, את סטטוס התקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. הדגש בדיון היה על תפעול הקו האדום, תכניות להארכתו, וקצב העבודות בקווים הירוק והסגול.
יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי ציין כי מדובר ב"פרויקט מגה בסדר גודל לאומי", והוסיף: "התרשמנו בסיור הפתיחה באופן ישיר מהעשייה הרבה ומההתקדמות בשטח. ניכר שהעבודה מתבצעת והפרויקט, על אף האתגרים המורכבים, ממשיך להתקדם". עם זאת, לוי הדגיש כי נדרש מעקב שוטף אחר העלויות הנובעות מעיכובים, וכן בחינה של השפעת המלחמה על לוחות הזמנים: "זהו אינטרס לאומי מובהק, הן מבחינה תחבורתית, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית".

מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר, הציג בדיון נתונים מעודדים: "כבר חצינו את רף 125,000 הנוסעים ביום ואנו שואפים להגיע ל-180,000 נוסעים ביום". לדבריו, מדובר בתהליך הטמעה הדרגתי: "הטמעה של רכבת קלה לוקח בין שנתיים לארבע שנים – כדי להתרגל ולהכניס שינוי. אלו מדדים בכל העולם, וגם בירושלים לקח זמן, וכיום זו הצלחה אדירה".
עוד ציין בן מאיר כי בשפל עמד מספר הנוסעים על 17,000 ביום בלבד, אך ישנה כיום צמיחה של כ-2% מדי חודש. כשהפרויקט תוכנן, היעד עמד על 230 אלף נוסעים ביום.

סקרי שביעות רצון שהוצגו לוועדה מצביעים על רמות שביעות רצון גבוהות במיוחד: 93% מהנוסעים דיווחו כי הם מרוצים מהנסיעה, ו-95% הביעו נכונות להמליץ עליה לחבריהם. נתוני הכרטוס מצביעים על עלייה מתמדת במספר הנוסעים, למעט ירידות זמניות בתקופות החגים ולאחר אירוע הפיגוע שאירע באוקטובר 2023.
מחקר נוסף, שנערך באוקטובר 2024, מצא כי 57% מתושבי האזור – כשני מיליון איש – השתמשו ברכבת הקלה לפחות פעם אחת, לעומת 26% בלבד בספטמבר 2023.

בן מאיר התייחס גם למהירות הנסיעה במקטע הדרומי של הקו האדום, והסביר כי זו מושפעת ממעבר בצמתים ובתחנות, מקדמי בטיחות של מערכת האיתות ותיאום עם הרמזורים. לדבריו, "החברה פועלת לקיצור של 10 דקות בזמן הנסיעה בשלוש פעימות במהלך החודשים הקרובים".
בנוסף, בן מאיר הציג את תוכנית הארכת הקו האדום לראשון לציון – תוספת של 2.75 ק"מ וארבע תחנות נוספות. העבודות צפויות להתחיל בשנת 2025, וההארכה תספק קישוריות נוספת לפרויקטים עתידיים ולפיתוח המרחב.
מבחינה תקציבית, עלות הקמת הקו האדום עמדה על 18.8 מיליארד שקלים, מתוכם שולמו 18.2 מיליארד עד סוף 2024. עלות התחזוקה והתפעול השנתית של הקו עומדת על 430 מיליון שקלים. בהתייחס לקו הסגול, נמסר כי מתקיימת בחינה של ייצור הקרונות בספרד.
