accessibility-icon
share-icon
ילדים בבית ספר | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90
ילדים בבית ספר | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בית הדין לעבודה הורה לאנשי החינוך לשוב לאלתר לעבודה סדירה

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ט אייר ה'תשפה (07.05.25)

10

11

like

1

dislike

בית הדין לעבודה קיבל היום את בקשת המדינה להוציא צו מניעה נגד שביתת המורים • בהחלטת בית הדין לעבודה נכתב אי ההתייצבות לעבודה בשל "מחלה" נעשו באופן קולקטיבי המהווה צעד ארגוני שנעשה בניגוד להחלטתו • כמו כן, בית הדין הורה להסתדרות המורים להפעיל את מרותה ולמנוע את המשך השביתה


בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו קיבל היום (רביעי)  את בקשת המדינה להוציא צו מניעה נגד "שביתה פראית של עובדי ההוראה", והורה להסתדרות המורים לכפות את מרותה על המורים השובתים ולהכריחם לחזור לעבודה סדירה.

"עיון בנספחים שצורפו לבקשת המדינה מעלה כי אכן הודעות חלק מעובדי ההוראה, על אי התייצבות לעבודה בשל מחלה נעשו באופן קולקטיבי ואף בחלק מההודעות נכתב 'כולנו ביום מחלה'. משכך שוכנענו כי אופן פעולה זה מהווה צעד ארגוני שנעשה בניגוד להחלטת בית הדין".

maximize-image
images-count3+
בית ספר, אילוסטרציה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בית הדין לעבודה הורה להפסיק את השביתה באופן מיידי: "אשר על כן אנו מורים כמפורט להלן: על כלל עובדי ההורה בבתי הספר ובגני הילדים נשוא סכסוך זה, לשוב לאלתר לעבודה סדירה, מלאה ותקינה, ולהימנע מנקיטת שיבושי עבודה, לרבות הוצאת אישורי מחלה שאינם אותנטיים".

בנוסף לכך, בית הדין לעבודה הטיל את האחריות לכך שהמורים יחזרו לעבודה סדירה על הסתדרות המורים: "על הסתדרות המורים להפעיל את מרותה הארגונית ולוודא חזרה לעבודה תקינה, מלאה וסדירה ללא שיבושים".

maximize-image
images-count3+
תלמידים בדרך לבית ספר, אילוסטרציה | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

מוקדם יותר היום, המדינה פנתה לבית הדין לעבודה, בבקשה להבהרה חד משמעית כי שימוש באישורי מחלה לצרכי מחאה אינו חוקי, וכן כי לא ישולם שכר בגין היעדרות לא חוקית, זאת ברקע "השביתה האיטלקית" המתקיימת בימים אלו שבמסגרתה עובדי הוראה מוציאים אישורי מחלה ולא מגיעים לעבודה.

בבקשה לבית המשפט, משרד האוצר כתב כי "אף שבית הדין נכבד זה הוציא צו האוסר על נקיטה בצעדים ארגוניים נוספים, מתברר כי הן ביום שבו ניתן הצו, והן בימים שלאחר מכן, מתקיימת התארגנות יזומה של עובדי הוראה, אשר מוצאת את ביטויה באי התייצבות לעבודה, תוך שנמסרה או עתידה להימסר הודעה על היעדרות מחמת "מחלה".

maximize-image
images-count3+
בית ספר, אילוסטרציה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

משרד האוצר אף הביא ראיות לכך שמדובר בהתארגנות יזומה, באמצעות הודעות שנשלחו לצוותי מורים כדוגמת: "ממשיכים במאבק כולנו 'ביום מחלה' המערכת חולה וצריך להבריא אותה". ו-"25,000 מאיתנו כבר הרימו את הראש והצטרפו לחולי ששיתק את המדינה. אנחנו לא בובות על חוט – אנחנו כוח משמעותי שדורש את המגיע לו בצדק".

כזכור, מוקדם יותר השבוע משרד האוצר הגיע להסכמות עם הסתדרות המורים בתום משא ומתן אינטנסיבי סביב סוגיית קיצוץ השכר למורים ולגננות, דבר שהיה אמור להוביל לסיום השביתה שאורגנה על-ידי מורים וגננות, שהוציאו ימי מחלה ולא הגיעו למוסדות החינוכיים.

maximize-image
images-count3+
תלמידים בבית ספר, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

לפני ההסכמות, בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו קיים דיון בבקשת הממשלה להוצאת צו מניעה לשביתת הגננות והמורים, והחליט כי הלימודים יחלו היום בשעה 10:00. זאת לאחר שהסתדרות ההכריזה על שביתה בת שלוש שעות במערכת החינוך בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News