מבצע חומות ברזל בחודש ינואר השנה, הביא לג'נין מראות שמעולם לא נראו בה, פיצוצים של שכונות שלמות שנחרבו עד היסוד, וטנקים ברחובות.
זמן קצר לאחר שהחל המבצע נאם שר הביטחון ישראל כץ בכנסת: "המבצע מתמקד בפעולה עצימה לחיסול מחבלים ולפירוק תשתיות הטרור במחנה, תוך מניעת חזרתיות של פעילות הטרור עם סיום המבצע".

השר נשמע רציני, הוא רוצה שהאיום יוסר, ואינו רוצה "לכסח את הדשא". אבל מה מספרת המציאות בשטח? אנשי קבוצת הטלגרם "חדשות בטחוניות" סייעו לנו בהכנת התחקיר הזה, שחושף תמונת מצב מדאיגה – גדוד הטרור בג'נין הוא פצצה מתקתקת שמחכה להתפוצץ.
גדוד ג'נין מייצג דור חדש. לפי ההערכה הגרעין הקשה שלו מונה עשרות מחבלים מארגונים שונים שהתאחדו. רובם "מחבלי טיקטוק" צעירים שמתלהבים להעלות תיעודים של עצמם לרשתות, ועדיין הם מקבלים הכוונה ומימון מאיראן ויש להם נשקים מסוכנים.

לצד הטרור נגדנו, הם קוראים תיגר גם על הרשות הפלסטינית. מבצע חומת ברזל הגיע אחרי מבצע כושל של הרשות. יותר מחודש כוחות הביטחון שלה ניסו ללא הצלחה למגר את גדוד ג'נין. יש הרבה שנאה בין שתי הקבוצות האלה.
במקביל לתחילת המבצע של צה"ל, הרשות החלה במבצע מעצרים נרחב נגד מחבלי הגדוד, בתוך כמה ימים רוב הגרעין הקשה של הגדוד נעצר. אולי בהשפעת סרטוני ההשפלה מסוריה, המחבלים נעצרו באופן די דומה. בתיעודים הרבים שהגיעו מהמבצע נראו אנשיו של אבו מאזן כשהם משפילים את המחבלים ומקללים אותם.

היו מחבלים שנתפסו בדירות מסתור, וכאלה שנעצרו בזמן שנעו על צירים ונמלטו מפעילות צה"ל בג'נין. חלקם גם נעצרו בערים אחרות שבהן הסתתרו, וחלק אחר ביערות או בפחונים.
המבצע מעלה שאלה בוערת: איך הצליחה הרשות הכושלת לבצע מבצע כל-כך מקצועי? ייתכן שישראל סיפקה לרשות מודיעין. לצה"ל ולרשות יש תיאום ביטחוני, יש גם מידע מודיעיני שהרשות מעבירה לנו, ואולי יש מי שרוצה לחזק אותה על חשבון המחבלים.
בינתיים יש עוד כמה מחבלים בג'נין שמסתובבים חופשי, כמו המחבל מיסלם מסאוורה. בתיעודים הרבים שהוא מעלה לרשת הוא נראה עם כלבו הנאמן ליאו, ביחד הם כביכול מגנים על הכבוד הפלסטיני. גם צה"ל עצר וחיסל מחבלים מג'נין השנה – חלקם בכירים. אבל אלה שהובילו תהלוכות, ה-"סלבס" של המחבלים – נעצרו דווקא על ידי הרשות.

עשרות ממחבלי גדוד ג'נין נמצאים במעצר אצל הרשות, לא ברור עד מתי, אבל יש למה להשוות, בשנת 2023 שוחררו שבעה מחבלים מג'נין לאחר כשנה מאחורי הסורגים.
ישראל שינתה מדיניות והיא פועלת בעוצמה נגד הטרור בצפון השומרון, אין ספק. עדיין מחבלי ג'נין ישתחררו מתישהו, הם לא נעלמו. המחנה שלהם הרוס לגמרי, והם כנראה ינסו להמשיך בטרור מזירה אחרת וצריך לקחת את זה בחשבון.
