האלוף במילואים, גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי, התייחס היום (שלישי) בריאיון לעידו טאובר לזירות השונות שישראל נלחמת בהם, והתמקד במערכה בעזה, סוגיית המערכה הצבאית אל מול עסקה לשחרור החטופים והסיוע ההומניטרי. לדבריו, הלחץ על חמאס הוא "לא פרויקט הנדסי שאפשר לתכנן מראש".
לדברי הכהן, הסיוע ההומניטרי לעזה הכרחי להמשך הפעילות הצבאית: "אני חושב שקודם כל נדבר על הדבר, לכאורה מסובך ויותר פשוט זה שאלת הסיוע ההומניטרי. הרמטכ"ל אמר עמדה מאוד ברורה, הלגיטימציה להמשך הפעולה תלויה בזה שאת אלה שהם בלתי מעורבים אנחנו לא נרעיב, ויש לצה"ל גם הצעה לפעולה מעשית, איך מנהלים את זה, בריכוזים שיהיו תחת בדיקה.

"זאת אומרת אין שם לא חמושים ולא פעילי חמאס שאנחנו יודעים עליהם, אין שום בעיה להביא את הסיוע ההומניטרי, ולא צריכה להיות למישהו עם זה איזושהי התנגדות, כי חמאס שאיתו אנחנו נלחמים נשאר מחוץ למרחב הזה, והוא לא מקבל סיוע הומניטרי, כך אנחנו נקווה שנצליח לפעול".
לגבי הטוענים שכניסה למערכה צבאית תסכן עסקה עתידית לשחרור החטופים אמר הכהן: "אני חושב שדובר צה"ל שמסביר את עמדת הרמטכ"ל, מציגים עמדה מאוד מאוזנת, והיא נכונה גם מהיבטים של הבנת החיים. החיים הם לא מתמטיקה. אי אפשר תמיד לסדר מה ראשון במעלה, מה שני.

"החיים מלאים מתחים, בן-גוריון הבין את זה, תורת הקבלה מבינה את זה, שהחיים מלאים מתחים, ולכן מה שזה אומר, דרך האמצע של ניסיון לסנכרן במתחים, היא החובה של המנהיג. צה"ל מביא אמירה שכדאי לתת לה קרדיט. הוא אומר, אנחנו משוכנעים שיש ביכולתנו גם לשכנע שאנחנו עושים מהלך צבאי נכון, שחמאס ילך ויאבד את נכסיו, זה אומר, את הכוח הצבאי וגם את יכולת השליטה, וגם אנחנו לא זונחים את עניין החטופים".
הכהן ציין כי לא ניתן לתכנן מראש את תגובת החמאס ללחץ של ישראל: "צריך פה הרבה ענווה ביחס למציאות. הפעולה שהתחילה לפני יותר מחודש, חודש וחצי כבר, הייתה אמורה ליצור מצוקה לחמאס כדי להביא אותו לשינוי עמדה ולהביא לעוד פעימה בשחרור חטופים. היה סיכוי שזה יקרה, זה לא קרה. זה כוח המציאות, לא תמיד אפשר לדעת מראש, זה לא פרויקט הנדסי שאפשר לתכנן מראש.

"כרגע אנחנו עומדים בפני ידיעה ברורה שזה לא קרה, ובתנאים האלה, הגברת הלחץ, אולי יביאו את זה, ואולי גם לא. ואולי אבל, מתוך הכרעה מתגברת של חמאס, יהיה איזשהו מוצא להגעה אל החטופים, קשה לדעת איך. אבל צריך להאמין שיש סיכוי. ואני מאמין שהרמטכ"ל לא מדבר בצורה מניפולטיבית".
