משרד האנרגיה והתשתיות מקדם מהלך אסטרטגי להקמת צינור מימן שיחצה את המדינה לאורכה. המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (שלישי) את בקשת משרד האנרגיה להכין תוכנית שתאפשר הנחת צינור מימן ברצועות התשתיות המשולבות, במסגרת תמ"א 37/3.
המהלך יאפשר הנחת צינור מימן בלחץ של עד 16 באר – פי ארבעה ממערכת מים ביתית רגילה, הפועלת בלחץ של 3-6 באר. בהמשך יתואמו סופית רמות הלחץ המותרות. בשלב הבא משרד האנרגיה וצוות התכנון יובילו עבודת דיוק בתחומי הבטיחות והסביבה, בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים. ההערכה היא כי עד סוף השנה התוכנית תקודם בהתאם לחוק.

הקמת צנרת המימן צפויה לאפשר חיבור מפעלים באזורי תעשייה לצינור, ולהמיר את השימוש בדלקים מזהמים למימן, צעד שיביא להפחתת פליטות מזהמים ויגדיל את תמהיל ייצור האנרגיה הנקייה בישראל. בקידום המהלך קיימת האפשרות להקים צינור מימן לאורך מאות קילומטרים מאלון תבור שבצפון ועד קיבוץ אילות שבדרום.
במשרד האנרגיה הסבירו כי כשליש מייצור האנרגיה בישראל מרוכז בדרום הארץ. הקמת הצינור תאפשר לנצל את עודפי הייצור, בעיקר מאנרגיה מתחדשת, להמירם למימן ולהעבירם למפעלים ותעשיות, תוך חסכון משמעותי בתוספת לרשת החשמל וייעול השימוש בעודפי האנרגיה.

המהלך משתלב בחזונו של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן להקים בישראל את "עמק המימן" הראשון, אזור תעשייה מתקדם שירכז את כל שרשרת הערך של המימן, מטכנולוגיות ייצור דרך אחסון, שינוע ושימוש סופי בתחבורה, תעשייה וחשמל.
השר כהן הדגיש כי "הקמת עמק המימן תקדם את ישראל למעמד של מובילה בתחום האנרגיה הנקייה, תפתח תחום חדש של מחקר ופיתוח ותניח את הבסיס לכלכלת מימן מתקדמת בישראל".
