accessibility-icon
share-icon
צילום: פלאש 90

"הם ברחו": בנתיב העשרה זועמים על תחקיר צה"ל ומבקשים הבהרות

הפטריוטים

הפטריוטים

ז אייר ה'תשפה (05.05.25)

13

3

like

1

dislike

איתי לוי, חבר הנהלת נתיב העשרה, בריאיון בפטריוטים, תוקף את תחקיר הקרב בזיקים: "הייתה שם בריחה, הצבא בחר להשתמש במילים עדינות מידי. אם אחרי שנה וחצי אנחנו לא יודעים להסתכל לאמת בפנים - אז איך אני אחזור הביתה?"


חבר הנהלת נתיב העשרה, איתי לוי, מתח ביקורת חריפה על תחקיר צה"ל בנוגע לקרב בזיקים במהלך ריאיון לתוכנית "פטריוטים". לוי טען כי צה"ל לא הציג את האמת המלאה לגבי התנהלות החיילים באירועי ה-7 באוקטובר וכינה את הממצאים "החמורים מכל".

"הייתה שם בריחה, הצבא בחר להשתמש במילים עדינות מידי", אמר לוי על התחקיר. "לדעתי מה שקרה הבוקר הוא החמור מכל. לא מה שקרה רק בשבעה באוקטובר. כי הצבא התמודד, היו לנו גיבורים בשבעה באוקטובר, חיילים גיבורים. והיו לנו אכזבות".

maximize-image
images-count2+
מפה המציגה את האירועים במהלך הקרב בחוף זיקים | צילום: דו"צ

לוי התייחס לאופן שבו בחר צה"ל להציג את האירועים בתחקיר הרשמי: "בימים האלה אנחנו כותבים את ההיסטוריה הפיקודית של צבא הגנה לישראל. ובמקום לשים את האמת בפנים שלנו ולהגיד נכשלנו, והייתה שם בריחה, בחר הצבא להשתמש במילים כמו 'לחימה בנסיגה'. בחר הצבא להשתמש במילים עדינות מדי".

חבר הנהלת נתיב העשרה הביע דאגה עמוקה לגבי היכולת לחזור לאזור עוטף עזה בהיעדר הפקת לקחים אמיתית. "אם עכשיו, שנה וחצי אחרי, לא למדנו, ואנחנו עדיין מתייכים את הדברים האלה, ולא יודעים להסתכל על האמת בפנים, אז איך אני אחזור הביתה? איך אני אגיד לתושבים שלי אחזור הביתה? איך אני אגיד לעוטף לחזור הביתה? לאן? לצבא שלא הצליח ללמוד שכשחיילים עוזבים אזרחים ובורחים מהמקום זה בריחה?".

maximize-image
images-count2+
חוף זיקים | צילום: פלאש 90

בדבריו, תיאר לוי אירוע קשה שלטענתו לא זכה להתייחסות ראויה בתחקיר: "בזמן הבריחה שלהם, המ"כ שלהם מקבל כדור, שוכב על הרצפה וזוחל, והחיילים ממשיכים לרוץ ולא לעזור לו. זה הצבא שלנו? זה מה שאני רוצה לחנך את הילדים שלי שמשרתים בצבא? התשובה היא לא".

לוי הדגיש כי הביקורת שלו מופנית כלפי הדרג הפיקודי הבכיר ולא כלפי החיילים הלוחמים בעזה. "זה לא החיילים שנלחמים למטה, זה לא האהובים שלנו שעכשיו בעזה, זה המפקדים שם למעלה, כל אלה שקיבלו על עצמם את התפקיד היקר מכל, שהוא לתחקר את האירועים האלה, ולא עשו את המלאכה עד הסוף".

maximize-image
images-count2+
פעילות כוחות חטיבת גולני במרחב רפיח | צילום: דובר צה"ל

בהתייחסו לתחקיר נתיב העשרה, אמר לוי כי "היו לנו אכזבות. בתחקיר הזה, זה פשוט תופס אותך בגרון ולא מניח." הוא הוסיף כי פנו לצה"ל בבקשה "תשנו. תראו את האמת. כי הרי כל אזרח שיראה את הווידאו הזה יגיד לא יכול להיות. לא יכול להיות! אבל הם לא עשו את זה".

עקבו אחרינו גם ב-Google News