כתבנו המדיני תמיר מורג מדווח כי בירושלים יש הערב (שני) תחושה של תקווה, לא כאופטימיות. היא מבוססת בין היתר על כך שבימים האחרונים הקטארים לוקחים צעד אחורה ומפסיקים לנסות לסכל את המגעים לעסקה בעקבות לחץ אמריקני כבד שמופעל עליהם.

"לא ייפסק עד להשגת כל יעדיו": זה השם שנבחר למבצע ברצועת עזה
הדבר מאפשר לישראל להעביר לחמאס הצעה אחרונה לעסקה מצומצמת דרך המתווכים המצרים, שאלה הם עיקריה – בהתאם למה שאנחנו יכולים לפרסם. תחילה הפסקת אש ראשונית לפרק זמן קצר יחסית שבמהלכה ישוחררו כמה חטופים חיים ועוד חטופים חללים.

בנוסף, המשך הפסקת האש לזמן מוגבל שטרם נקבע, במהלכו ינוהל משא ומתן על סיום המלחמה, אבל בישראל מבהירים שבמשא ומתן הזה התעקשו על פירוז הרצועה ועל הגליית ראשי חמאס. בירושלים מקציבים לחמאס חלון זמנים של כשבועיים עד לתום ביקורו של הנשיא טראמפ במזרח התיכון שצפוי באמצע החודש.
מייד לאחר מכן, אם לא תהיה עסקה, יחל התמרון לכיבוש הרצועה. באשר לתמרון הזה אני שומע היום יותר מגורם מדיני אחד, דברים טובים על התוכניות שהציג לקבינט הרמטכ״ל אייל זמיר, ויחד עם זאת, גם הישיבה אתמול לא עוברת בלי עימות מסוים בין הרמטכ״ל לבין חברי הקבינט.

גורם מדיני אמר לחדשות 14 כי "לרמטכ״ל יש קטעים שבהם הוא קצת מתבלבל בין תפקידי הצבא והדרג המדיני, אבל בסך הכל אייל זמיר הוא רמטכ״ל התקפי שמדבר בעקביות על הכרעת חמאס בשורה התחתונה לאחר 17 חודשים של לחימה, המלחמה הארוכה ביותר בתולדות המדינה, גם בירושלים וגם בקרייה, מבינים שחייבים לחתור לסיום, ושהסיום היחיד שאפשרי הוא הכרעת חמאס". ייתכן שהערב לראשונה אנחנו יכולים לראות את הנתיב לעבר היעד הזה.
בכיר בחמאס אמר לערוץ אלמיאדין כי ארגון הטרור ובשם שאר ארגוני הטרור, דרך המתווכות, הגיב בסרוב למסמך הצעה ישראלית שהונח בפניו "מפני שהוא לא כולל את הפסקת המלחמה". עוד אמר הבכיר כי "מה שקורה מבחינת הרג, מעשי טבח, הרעבה, הרס שיטתי ועקירה נשנית מדגיש בעוצמה שישראל לא רצינית במשא ומתן.

"המשך הלחץ הצבאי וההרעבה לא יסיט את התנועה וההתנגדות מעמדותיהן בהבטחת הפסקת המלחמה". בנוסף, לדברי הבכיר ישנם "לחצים חזקים וגדולים על חמאס לקבל את המסמך הישראלי והצד האמריקני אומר כי 'לא תהיה/אין הצעה אחרת' ".
