לאחר הקרבות הקשים אשר נערכו בשבוע שעבר בסוריה בין חמושים סונים לדרוזים בסחניא שבקרבת דמשק, הושגו הסכמות בין משטר אל-ג'ולאני לנכבדים המקומיים על פריסת כוחות המשטר בסחניא – כאשר למדינה לבדה יותר להחזיק בנשק.
ברקע הדברים כתבנו עומרי חיים דיווח הבוקר (שני) בתוכנית "ישראל הבוקר" בהנחיית המגישה טל מאיר כי המצב בסוריה נכון לעכשיו הוא מעין רגיעה מסוימת, שקט מתוח. לדבריו אפשר לכנות זאת גם כ"שקט מדומה".

"הם נטבחים שם, נערף ראשו של בן דודי רק בגלל היותו דרוזי"
לאחר שהושג הסכם בין הצדדים באזורים בהם נרשמו עימותים, אשר כולל שילוב של דרוזים בשורות כוחות אכיפה במעוז הדרוזים בא-סווידא, כתבנו דיווח כי כל המטרה של ההסכם שנחתם היא להרגיע את המצב, בעוד נשמעים קולות בקרב בני המיעוטים המעידים אחרת.
לדבריו, ההסכם לכאורה אמור להרגיע את הרוחות, אך עם זאת "אני עדיין שומע בצד השני קולות שמעידים על מתח רב, על פחד בקרב בני העדה הדרוזית".

אחרי הקרבות הקשים: הושגו הסכמות בין הדרוזים למשטר בסוריה
השיטה של אל-ג'ולאני: לשלוט בכוח
כתבנו עומרי חיים ציין כי במקביל, הוא שומע קולות שאומרים כי אל-ג'ולאני תכנן את כל העימותים האלימים האלו מראש, על מנת לחייב את הדרוזים לקבל את סמכותו השלטונית.
לדבריו, ישנה הערכה שלאל-ג'ולאני יש שיטת פעולה, וככה היא עובדת: הוא שולח חמושים, לכאורה לא מטעמו, לאזורים שיש בהם מיעוטים. אל-ג'ולאני שואף להביא את אותם בני מיעוטים – שיחתמו איתו על הסכמים שמבצרים אותו כריבון, כנשיא סוריה החדש.

אחרי האלימות הקשה נגד הדרוזים: המשטר הסורי פורש כוחות באזור
החמושים מפעילים אלימות קשה על המיעוטים ויוצרים את העימותים באזור, ואז אל-ג'ולאני שולח כוחות רשמיים מטעמו, לכאורה כדי להציל את המצב ולהוכיח שהוא זה שיכול להגן עליהם ולפתור את הבעיה. "ראינו את זה לפני זמן מה במערב סוריה מול העדה העלאווית, עכשיו זה מול העדה הדרוזית", הסביר כתבנו, "מעניין שלא ראינו את זה מול הכורדים שאיתם אל-ג'ולאני בא לכתחילה בהסכמים".
כתבנו המשיך: "האפשרות שזו שיטת הפעולה של אל-ג'ולאני כמובן מייצרת פחד ומתח בקרב המיעוטים בסוריה, ולמרות ההסכם שנחתם בין הצדדים ונכנס עכשיו לפועל, אפשר להניח דיי בוודאות שחבית הנפץ שנקראת המתיחות הבין עדתית בסוריה תחת שלטון אל-ג'ולאני לא תאחר להתפוצץ פעם נוספת ושוב במחיר דמים".
