נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז היום (שני) כי יטיל מכסים של 100% על סרטים שיוצרו במדינות זרות, זאת על רקע מלחמת הסחר העולמית המתקיימת בשל הטלת מכסים על ידי ארה"ב על סחורות ממדינות רבות בעולם. טראמפ אמר כי הוא מאשר לנציג המסחר של ארה"ב להתחיל בתהליך הטלת המס מכיוון שתעשיית הקולנוע האמריקאית גוועת "מוות מהיר מאוד".
טראמפ עיגן את ההחלטה בטענה כי מדינות רבות מבצעות ב"מאמץ מתואם" ומציעות תמריצים למשיכת יוצרי סרטים ואולפנים, אותם תיאר כ"איום ביטחון לאומי". "בנוסף לכל השאר, מדובר במסרי תעמולה!" אמר טראמפ בפלטפורמת Truth Social שלו. "אנחנו רוצים סרטים שיוצרו באמריקה, שוב!".

שר המסחר האמריקני, הווארד לוטניק, הגיב להודעה האחרונה ואמר: "אנחנו בעניין". יחד עם זאת, פרטי המהלך אינם ברורים. בהצהרתו של טראמפ לא נאמר האם המכס יחול על חברות הפקה אמריקאיות המפיקות סרטים בחו"ל. כמה סרטים גדולים שהופקו לאחרונה על ידי אולפנים אמריקאים צולמו מחוץ לאמריקה, כולל גלאדיאטור 2, וויקיד ודדפול.
כמו כן, לא היה ברור אם המכסים יחולו על סרטים בשירותי סטרימינג, כמו נטפליקס, כמו גם על סרטים המוצגים בבתי הקולנוע, או כיצד הם יחושבו. מאז שובו לבית הלבן בינואר, טראמפ הטיל מכסים על מדינות ברחבי העולם. הוא טוען כי מכסים יעודדו את היצרנים האמריקאים ויגנו על מקומות עבודה.

לקראת השבעתו, מינה טראמפ שלושה כוכבי קולנוע – ג'ון ווייט, מל גיבסון וסילבסטר סטאלון – לשגרירים מיוחדים שתפקידם לקדם הזדמנויות עסקיות בהוליווד, אותה תיאר כ"מקום נהדר אך בעייתי מאוד". "הם ישמשו כשליחים מיוחדים עבורי במטרה להחזיר את הוליווד, שאיבדה עסקים רבים בארבע השנים האחרונות למדינות זרות – גדולה, טובה וחזקה מאי פעם!" כתב טראמפ באותה תקופה.
ארה"ב נותרה מרכז הפקת סרטים מרכזי ברחבי העולם למרות אתגרים, על פי חברת המחקר ProdPro בתעשיית הקולנוע. הדו"ח השנתי האחרון שלה מראה כי המדינה רשמה הוצאות הפקה של 14.54 מיליארד דולר (10.94 מיליארד ליש"ט) בשנה שעברה. עם זאת, מדובר בירידה של 26% מאז 2022.

כזכור, בפברואר האחרון, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז על הטלת מכסים הדדיים על כל מדינות העולם – מהלך דרמטי שנועד, לדבריו, "להחזיר את העוצמה הכלכלית האמריקנית" ולשים סוף ל"ניצול המסחרי" של ארה"ב לאורך עשורים. המכסים הוטלו על כל מדינה, כולל ישראל, שתספוג מכס של 17% על כל ייבוא ישראלי לארה"ב.
