מספר ימים לאחר שריפות הענק בהרי ירושלים, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר היום (ראשון) כי התריע לפני שנה בפני השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בנושא, וכי "היינו כפסע מאובדן חיים", זאת במסגרת סיור שערך יחד עם צוותו כמו גם נציב כבאות והצלה לישראל, רב טפסר אייל כספי, במוקדי השריפות.
המבקר וצוותו סיירו בין היתר באזור שער הגיא, בלטרון, במסילת ציון ובנווה שלום והתרשמו מהשטחים המיוערים הנרחבים שנשרפו. בתום הסיור אמר אנגלמן כי "ביקורת המדינה עסקה רבות בסוגיה של מוכנות לשריפות. השריפות בשבועיים האחרונים מציבות תמרור אזהרה לראש הממשלה ולשר לביטחון לאומי, בדבר ההיערכות הנדרשת והמשאבים שיש להקצות לכבאות והצלה לישראל. היינו כפסע מאובדן חיי אדם".
עוד אמר המבקר כי "ביוני 2024 הייתי בסיור בצפון, ובעקבותיו פניתי במכתב לשר לביטחון לאומי, בנוסף למכתב לנציב כבאות והצלה המפרט את הפערים הנדרשים לתיקון". אנגלמן הוסיף כי קיימת חשיבות להגדרת נציבות נציבות הכבאות וההצלה, כגוף ביטחוני חירומי. בנוסף, הדגיש: "לצד ביקורות סביב היערכות למשבר האקלים ולצד ביקורות המלחמה, אני רואה חשיבות רבה בביקורת בתחום ההיערכות לכיבוי שריפות".

לדבריו, השנה צפויות להתקיים שתי ביקורות משמעותיות בנושא – ביקורת על התמודדות הרשויות המקומיות עם שריפות וביקורת על כשירות מערך הכבאות וההצלה לישראל, הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת מוכנות. "לנציבות יש תפקיד קריטי וחייבים לתת לה גם את האמצעים וגם את המעמד החוקי", אמר המבקר.

בסיום דבריו פנה אנגלמן לראש הממשלה ולשר לביטחון לאומי: "יפה שעה אחת קודם. חווינו שריפה מסוכנת מאוד, הייתה פה עשייה מאוד משמעותית של כלל כוחות הכיבוי וההצלה לצד כוחות נוספים, אבל חייבים להיערך לסיטואציות יותר מורכבות, ובפרט להצלת חיי אדם".
