accessibility-icon
share-icon
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

בחסות פיקוד מרכז: ההחלטה שמסכנת את ביטחונם של תושבי יו"ש

אברהם לנדסברג

אברהם לנדסברג

ו אייר ה'תשפה (04.05.25)

19

18

like

4

dislike

תושבים ביו"ש מתריעים על ירידה חדה במספר לוחמי הגמ"ר, המגנים על היישובים • לדבריהם, הקיצוץ פוגע בביטחונם ויוצר פתח לאנרכיה • בצה"ל טוענים: "לא חל שינוי בסד"כ הכולל, ויש תגבור ממילואים ואמצעים נוספים בהתאם להערכת מצב"


חשיפת C14: בקרב תושבי יהודה ושומרון, גוברת בשבועות האחרונים תחושת חוסר הביטחון – לדבריהם, בשבועות האחרונים, בוצע קיצוץ באופן משמעותי בכוח לוחמי ההגנה המרחבית (הגמ"ר), שמטרתם להגן על היישובים מפני חדירות ותקיפות של מחבלים.

לוחמי הגמ"ר, ברובם תושבי היישובים עצמם, מאיישים עמדות שמירה מסביב לשעון בכל נקודות הגישה ליישובים – ובכך תורמים תרומה משמעותית לביטחון השוטף. תפקידם קריטי במיוחד בימים שבהם צה"ל נדרש להפעיל כוחות משמעותיים לפעולות יזומות בכפרים הסמוכים.

maximize-image
images-count4+
פעילות כוחות סיירת חרוב בג'נין | צילום: דובר צה"ל

בגבעות שילה מתגוררות כ-600 משפחות, מהן כ-430 בצפון הגבעות, המתפרשות על פני ארבעה יישובים עיקריים: יישוב הדעת, קידה, אש קודש ואחיה, וכן מספר נקודות נוספות. בתחילת המלחמה שמרו על האזור כ-100 לוחמי הגמ"ר. מאז, הסד"כ ירד ב-70%, וכיום, לאחר החלטה צה"לית נוספת לצמצם את התקן – נותרו בגזרה 18 לוחמים בלבד. לברי התושבים, כדי לספק ביטחון בסיסי יש צורך ב-27 לוחמים לכל הפחות.

"הפקרת השטח תוביל לאנרכיה"

לדברי תושבים באזור, מדובר במספר שאינו מספיק לכיסוי הבסיסי של עמדות הביטחון. "יש כאן היסטוריה ביטחונית עשירה של פיגועי ירי, מטענים, הצתות וחיכוכים אלימים – ולמרות זאת, המענה הביטחוני הולך ומידלדל", סיפרו ל-C14.

maximize-image
images-count4+
כוחותינו בפעילות ביהודה ושומרון | קרדיט: דובר צה"ל

התושבים התריעו בפני C-14 כי צמצום כוחות הביטחון, במיוחד באזורים שטרם עברו הסדרה מלאה, עלול להוביל לנטילת החוק לידיים של גורמים מקומיים. "אם אין מענה מצד המדינה – אנשים יתחילו להגן על עצמם. זה מתכון לאסון", אמרו.

לדברי התושבים, המצב מחמיר עוד יותר לאחר שהגנש"ים (אנשי קבע שהיו באים לשמור על הכניסה ליישובים) שהיו מוצבים ביישובים לפני המלחמה – נלקחו חזרה ליחידותיהם, ורק לקידה הוחזר שומר אחד. "יש איום, אין מענה. המדינה לא יכולה לדרוש מאיתנו אחריות ולגיטימיות, ובמקביל לקצץ את ההגנה עלינו. זו חרפה", מסר אחד התושבים ל-C14.

maximize-image
images-count4+
כוחותינו ביהודה ושומרון | קרדיט: דובר צה"ל

מתיישב נוסף מסר: "אנחנו התושבים ממש חוששים. אנחנו יודעים מי הם אויבנו ומה שאיפותיהם. ואנו בהלם מוחלט מצמצום הכוח הקטן שעוד היה כאן לשמור. אנחנו דורשים לא לשחק בחיים שלנו ולאפשר כמות גדולה של חיילי הגמר במילואים לפי הצורך האמיתי, אותו יודעים הרבש"צים יותר מכולם. ולא מספר נמוך ללא קשר לצורך המבצעי. התקציב לזה מינורי לעומת הבטחון האישי והלאומי של כולנו".

בניגוד לטענות המתיישבים, גורם בצה"ל מסר ל-C14 כי לא בוצע שום קיצוץ בלוחמי הגמ"ר וכי כל העת מתקיימות הערכות מצב ועל פי הם מתקבלות החלטות ומעבירים כוחות, אך כמות הכוחות הפיקוד מרכז לא השתנתה מתחילת המלחמה, ולא תשתנה בהמשך.

maximize-image
images-count4+
כוחותינו ביהודה ושומרון | קרדיט: דובר צה"ל

עוד מסר הגורם כי קיים תגבור של לוחמי מילואים באזור על ידי עמדות נוספות, אמצעיים מודיעיניים, פעולות מבצעיות ומעצרים. הגורם מסר כי החל מתחילת מבצע חומת ברזל חוסלו ביהודה ושומרון עשרות מחבלים בהם בכירים ונעצרו מאות. בנוסף מסר כי חלה ירידה דרסטית במעשי הטרור מאז החל המבצע.

תגובת דובר צה״ל:
"בפיקוד מרכז פועלים כוחות סדירים, מילואים וכוחות הגנה מרחבית במשימות מבצעיות. עם פרוץ המלחמה גייס צה"ל אלפי משרתים במילואים, ביניהם תוספת כוח משמעותית במסגרות כוחות ההגנה המרחבית ביישובים, זאת כדי לחזק את יכולות ההגנה ולהוות כוח תגובה ראשוני באירועי חירום.

maximize-image
images-count4+
כוחותינו ביהודה ושומרון | קרדיט: דובר צה"ל

"מתוקף הדברים, המשאבים המושקעים בגיוס חיילי ההגמ״ר מוגבלים. הערכות מצב מתבצעות כל הזמן, ובהן מחליטים על הזזת הכוחות ושינויים בפריסתם על פי שיקולים מבצעיים ודיוק הערכות המצב. לצד ההתאמות בפריסה, ניתן מענה מבצעי רציף בהתאם להערכות המצב. ההתאמות אינן מעידות על היעדר כוחות בשטח".

עקבו אחרינו גם ב-Google News