רשות הטבע והגנים ופרקליטות מחוז צפון הגישו היום (ראשון) תביעת נזיקין על סך 600 אלף ש"ח נגד תושב מגאר שהורשע בציד לא חוקי של צבי ארץ-ישראלי, חיית בר מוגנת המצויה בסכנת הכחדה. ברשות הטבע והגנים הבהירו: "פגיעה בטבע איננה רק עבירה פלילית — יש לה מחיר כבד, ואנו נדאג שייגבה במלואו".
לפי כתב התביעה שהוגש לבית משפט השלום בנצרת, הנאשם אדהם אבו זיידאן הודה והורשע ביוני 2024 בירי בצבי באזור בקעת יבנאל ואיסוף גופתו. הצבי, ממין נדיר ומוגן, נחשב לערך טבע בעל חשיבות אקולוגית יוצאת דופן. בעקבות המעשה, נגזרו על אבו זיידאן שישה חודשי עבודות שירות וקנס של 25 אלף ש"ח.

כעת המדינה תובעת פיצוי אזרחי של 600 אלף ש"ח, המשקף את עלות שיקום הנזק לעדר הצבאים בטבע. התובע הראשי ברשות הטבע והגנים, עו"ד שי פרץ, מסר: "אנחנו ממשיכים בהבטחתנו למצות את הדין עם פוגעי הטבע. חייהם של ערכי הטבע המוגנים אינם הפקר, וכל אדם שיפגע בהם יישא בתוצאות. מטרת התביעה היא להחזיר ולו חלקית את שנגזל מהציבור ולהרתיע עבריינים נוספים".
מדובר בתביעה האזרחית השנייה מסוגה בישראל, המוגשת במסגרת מדיניות חדשה של רשות הטבע והגנים, לפיה צעדים אזרחיים יינקטו בנוסף להליכים פליליים נגד פוגעים בערכי טבע מוגנים. ברשות הדגישו כי שיתוף הפעולה עם היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה מוביל להגשת סדרת תביעות משפטיות, שמטרתן להגן על ערכי הטבע בישראל ולשמרם עבור הציבור והדורות הבאים.

על פי כתב האישום, בשנת 2020 אבו זיידאן הגיע עם שניים נוספים לאזור בקעת יבנאל, ירה בצבי בוגר, המית אותו ווהסתיר את גופתו. פקחי רשות הטבע והגנים איתרו את הצבי כשהוא מדמם למוות ובעקבות האירוע נפתחו הליכים פליליים שהסתיימו בהרשעה, בגזר דין וכעת גם בתביעה אזרחית.
הצבי הארץ-ישראלי הוא אחד משלושת מיני הפריים האחרונים שנותרו בישראל, ויש לו תפקיד מרכזי בשמירה על האיזון האקולוגי. הצבי מדלל צמחייה, מפיץ זרעים ומהווה מקור מזון לטורפים בטבע. בעבר המין נפגע קשות בעקבות ציד אינטנסיבי והתפשטות כלי נשק במזרח התיכון לאחר מלחמת העולם הראשונה, עד שנכחד כמעט לחלוטין ברחבי האזור, למעט בישראל".

בשנת 2015 הצבי הוגדר כמצוי בסכנת הכחדה על ידי ארגון IUCN, וב-2024 אוכלוסיית הצבאים בישראל עמדה על כ-5,500 בלבד. מנהל אגף האקולוגיה ברשות הטבע והגנים, ד"ר נעם לידר, הגיש חוות דעת לבית המשפט על כך שפגיעת צייד בזכר בוגר גורמת נזק חמור לאוכלוסייה כולה.
ד"ר לידר הסביר כי לצורך שיקום האובדן נדרשת השבה של ארבעה זכרים שגודלו בשבי אל הטבע, זאת בשל סיכויי ההישרדות הנמוכים של הצבאים בטבע הפתוח. עלות המבצע, הכולל את פעולות ההשבה, השחרור, המעקב והספירה לאורך זמן, נאמדת בכ-600 אלף שקלים וזהו הסכום הנתבע כעת בבית המשפט".
