הרמטכ"ל אייל זמיר אמר היום (שני) בנאומו בטקס הזיכרון כי "למעלה משמונה עשורים לפני קום המדינה ולמעלה משמונה עשורים לאחר תקומתה – זוהי עודנה תזכורת דוממת ורבת שנים לכך שהמדינה לא ניתנה לנו מאליה; שהמאבק על זכותנו להתקיים כאן לא החל אתמול ולא יסתיים בקרוב".
הוא הוסיף: "את כותלי ההיכל מאירים נרותיהם של חיילים וחיילות, מפקדים ומפקדות מכל רחבי הארץ; משרתים בחובה ובקבע לצד אלו ממערך המילואים, אנשי קהילת המודיעין לצד משרתי כוחות הביטחון; מחלוצי הלוחמים שנפלו על אדמת הטרשים של מדינתנו הצעירה ועד לנופלות ולנופלים הרבים של המלחמה האחרונה. וכפי שנלחמו זה לצד זה – כך הם מונצחים כאן לעד.
"קיומה, עצמאותה ובטחונה של מדינת ישראל מעולם לא היו מובנים מאליהם, אולם בשבעה באוקטובר, יום שמחת תורה תשפ"ד, חשנו זאת כולנו ביתר שאת. נכפתה עלינו מלחמה, שהחלה במתקפה ברברית, מצד אויב שפל וחסר רחמים. כזה שאינו מבחין בין נשים לגברים, בין מבוגרים לילדים, בין חיילים לשאינם".
הרמטכ"ל אמר: "הרוח הזו, עודה נושמת ונושבת. זהו הציווי שהותירו לנו אהובי ואהובות ליבכם. רוח של גבורה, של אהבת הארץ, של מסירות, של אחריות עד כלות. חיילי צה"ל ומפקדיו מתחייבים לעמוד לצידכם ולחזק אתכם במסע האבלות והיגון שבו אתם צועדים. נחושים להמשיך את דרכם של יקיריכם, לאור ערכי הרעות, האחריות, המסירות והגבורה.

"ארץ ישראל נוצרת את זיכרון נופליה לאורכה ולרוחבה; המרחבים שבהם גדלו, במשעולי הארץ שעליהם פסעו ובמקומות שעליהם הגנו בנופלם. כאשר נביט היום על כל מצבה וקבר, נזכור כי לצד הכאב על לכתם, צפונה גם הגאווה על עצמאות מדינתנו".
הוא צוטט את הספדה של האם השכולה שאיבדה את בנה, גיבור ישראל בן זוסמן הי"ד: "העולם אתה שומע? שומעים אויבים שפלים תאבי מוות? עם ישראל חי! לנצח נצחים ולעולמי עולמים. בגב זקוף ובראש מורם… תתחזקו, תאמינו, תתעקשו על הטוב – אנחנו ננצח!".

לסיום אמר זמיר: "במעמד זה ראוי להזכיר: איננו נלחמים רק כדי לשרוד. אנו נלחמים כדי לחיות. כדי לבנות עתיד בטוח, חופשי ומשגשג למדינה היקרה שלנו. מתוך כך עולה גם חובתנו המוסרית להחזיר את חטופינו לביתם – זוהי משימתנו, זהו המבחן להיותנו צבא הגנה לישראל.
"המועדים הללו, שבין זיכרון לתקומה הם ימים של חשבון נפש. בעיצומה של תקופה מורכבת ומאתגרת, שהרגשות בה גואים, חובתנו בצה"ל לשמש כמצפן. לסמן את הדרך ולפעול כל העת, ללא לאות, ומתוך תחושת יושרה, למען האחדות, הלכידות והניצחון. צבא ההגנה לישראל ימשיך להיות צבא העם, בכך טמונה עוצמתנו. בִּעיתות סערה, יהווה צה"ל עוגן יציב, בסיס בטוח, ומקור של אמון לכולנו".
