בזמן ששיחות הגרעין בין איראן וארצות הברית נמשכות, היחסים הכלכליים בין טהראן ומוסקבה מתהדקים – זאת כאשר דווח בסוף השבוע האחרון (שישי) על מספר הסכמים משמעותיים אליהם הגיעו הצדדים: ובכלל זה בתחומי הנפט, הגז והאנרגיה הגרעינית.
שר הנפט האיראני מוחסין פקנג'אד ביקר בשבוע שעבר במוסקבה ונפגש עם עמיתו הרוסי. לדברי השר שצוטט בסוכנות הידיעות האיראנית "מהר", רוסיה ואיראן ישתפו פעולה בבניית מתקנים חדשים של אנרגיה גרעינית לצד השלמה של השלב השני והשלישי במתקן בבושהר, זאת באמצעות קו אשראי רוסי.

הבנות נוספות אליהן הגיעו הצדדים נוגעות לייבוא האיראני של גז טבעי מרוסיה – בהתאם למזכר ההבנות שנחתם בין המדינות ביוני בשנה שעברה. כפי שדווח, הוסכם שטהראן תייבא גז בהיקף של 55 BCM בשנה – המהווים כחמישית מהיקף הפקת הגז המקומית בשנים האחרונות, כאשר הגז הרוסי יכול לשמש את איראן לצריכה פנימית או לייצוא דרך שטחה למדינות שלישיות.
מלבד הגז הטבעי, לדברי פקנג'אד אשר צוטט בסוכנות הידיעות רויטרס, המדינות צפויות לחתום בנוסף על הסכם להשקעה רוסית של ארבע מיליארד דולר לפיתוח שבע שדות נפט באיראן. השר האיראני אף נפגש עם יועצו של פוטין אלכסנדר נובק, וקרא לארגון יצואניות הנפט +OPEC, בו רוסיה מהווה שותפה מרכזית, לפעול לטובת יציבות השוק על רקע הטלטלות האזוריות.

המגעים האיראניים-רוסיים מגיעים על רקע הטלטלה בכלכלה העולמית שנוצרה בעקבות המכסים החדשים שהטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ועל רקע הסנקציות אשר מפעילה וושינגטון הן על מוסקבה והן על טהראן ככלי לחץ במגעים הנפרדים אשר היא מקיימת עם כל אחת מהן.
הטלטלות בשוקים – אשר הביאו לצניחה משמעותית במחירי הנפט, מהוות סיכון כלכלי הן עבור רוסיה והן עבור איראן אשר נשענות עליו בכבדות כמקור הכנסה מרכזי. אל הטלטלות מצטרפת בנוסף ההחלטה האחרונה של ארגון אופ"ק להרחיב את היקף תפוקת הנפט שצומצמה במשך זמן רב – צעד שלפי חלק מההערכות תורם אף הוא לירידת המחירים.
