accessibility-icon
share-icon
 צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

מהפכת אנרגיה: הרשויות ינהלו את המים - ויחסכו לציבור כסף

אבלין ליידרמן

אבלין ליידרמן

כט ניסן ה'תשפה (27.04.25)

29

2

like

1

dislike

משרד האנרגיה והתשתיות פרסם תזכיר חוק חדש שמציע לאפשר לרשויות מקומיות לנהל באופן עצמאי את משק המים, ולהפסיק את פעולתם של תאגידי המים • החוק מציע שיפור בתהליך הניהול, הפחתת עלויות והגברת שקיפות פיננסית • הצעד נועד להקטין את הבזבוז במערכות ניהול כפולות


משרד האנרגיה והתשתיות הפיץ תזכיר חוק חדש, שמטרתו לאפשר לרשויות המקומיות לבטל את תאגידי המים ולהתחיל לנהל את משק המים באופן עצמאי. הצעת החוק מציעה כי רשויות מקומיות שעמדו בקריטריונים מסוימים יוכלו לקחת אחריות על ניהול משק המים שלהן, בתנאי שיישמר משק כספי סגור.

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן ציין כי המטרה המרכזית של החוק היא למנוע את בזבוז הכספים בתאגידי המים. "אין מקום במשק למספר רב של תאגידים מנופחים עם מאות ג'ובים מיותרים", טען כהן, והוסיף כי מדובר במצב שבו "הגולם קם על יוצרו".

maximize-image
images-count2+
שר האנרגיה אלי כהן | צילום: סיון שחור

כהן הדגיש כי תאגידי המים מבזבזים מאות מיליוני שקלים בשנה, ובכך עלויות המים לציבור גבוהות יותר. כיום, תאגידי המים ברשויות המקומיות מחזיקים מערכות ניהול כפולות ומאיישים תפקידים מיותרים, דבר שמוביל לעלויות גבוהות. המהלך אמור להוביל להפחתה של עלויות אלו.

הצעת החוק כוללת גם אפשרות לרשויות מתואגדות לעבור לניהול עצמאי של משק המים, במידה ויעמדו בקריטריונים של יציבות פיננסית ופחת גבייה. במקרה של רשויות שאינן מתואגדות, החוק מציע פטור מחובת תאגוד, כל עוד יעמדו בתנאים שנקבעו.

maximize-image
images-count2+
תאגידי מים- אילוסטרציה | צילום: קאנבה

במסגרת החוק, כל רשות מקומית שתנהל את משק המים בעצמה תידרש להקים חשבון בנק ייעודי אליו יוזרמו ההכנסות משירותי המים והביוב. הכספים בחשבון יהיו נגישים אך ורק לצורכי ניהול משק המים ולא ניתן יהיה לשעבדם עבור מטרות אחרות.

הרשות תצטרך להקים רישום חשבונאי נפרד, כך שכל הוצאות והכנסות יובאו לדוחות הכספיים של הרשות בצורה שקופה. בנוסף, כל רשות תידרש למנות מנהל מוסמך למחלקת המים והביוב, שיהיה אחראי לניהול מקצועי של המחלקה.

maximize-image
images-count2+
תאגידי מים- אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

תאגידים קיימים ייהנו מהקלות רגולטריות, ביניהן האפשרות למנות דירקטורים ישירות על ידי הרשות המקומית, ללא צורך בוועדה חיצונית. מהלך זה צפוי להקל על תאגידים ולייעל את מבנה הארגון שלהם.

החוק מציע ליצור תחרות בין המודלים של ניהול עצמאי ותאגוד, כך שכל רשות מקומית תוכל לבחור את הדרך היעילה ביותר לניהול משק המים שלה, ובכך להבטיח שיפור שירותי המים לתושבים והוזלת המחירים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News