accessibility-icon
share-icon
צילום: מתוך חדשות 14

גיבור דרוזי: נלחם בנאצים, נפל בשבי - ועלה לישראל

דביר כהן

דביר כהן

כו ניסן ה'תשפה (24.04.25)

3

7

like

33

dislike

סלמאן זידאן התגייס לצבא הבריטי, נפל בשבי הנאצים, שרד ועלה לישראל • ד"ר סמיר זידאן, בנו, סיפר את סיפורו במשדר מיוחד ליום השואה: "העולה הלא יהודי הראשון שהגיע לישראל"


במשדר מיוחד ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, ד"ר סמיר זידאן סיפר היום (חמישי) את סיפורו הקשה והכואב של אביו, שנלחם בנאצים במסגרת הצבא הבריטי, נפל בשבי ולאחר מכן עלה לישראל.

סלמאן זידאן מבית ג'אן התגייס לצבא הבריטי ב-1939 ולאחר טירונות במה שהיום הוא מחנה צריפין, הועבר לאתונה עם יחידתו, על מנת למנוע מהנאצים לכבוש את יוון. הם נפלו בשבי והנאצים רצו להעבירם לגרמניה, אלא שהבריטים הפציצו את פסי הרכבת בצפון יוון והצליחו לשחרר את החיילים.

לאחר שחזרו להילחם בצבא הנאצי, ב-19 באפריל 1941 יוון נכבשת, הבריטים נכנעים והחיילים נופלים בשבי ומועברים למחנה שבויים, בו מציעים להם לערוק לצבא הנאצי אך זידאן ורוב חבריו מסרבים ונשארים בשבי עד לסיומה של המלחמה בשנת 1945.

עם השחרור מהשבי, זידאן שלמד גרמנית במהלכו עבר להתגורר באוסטריה, בעוד משפחתו בבית ג'אן הייתה בטוחה שהוא מת ונקבר בלוב. ב-1948, לאחר הקמת המדינה הוא החליף איתם מכתבים, וככה הם גילו שהוא חי והציעו לו להגיע לישראל בדרך לא חוקית, אך הוא סירב.

המדינה הצעירה הערימה לא מעט קשיים על זידאן כדי שיוכל לעלות בדרך חוקית, ודרשה ממנו שלל מסמכים, מהבריטים ומהגרמנים. בסופו של דבר, ב-17 באפריל 1952 סלמאן זידאן נוחת בנמל התעופה בלוד שלימים ייקרא ע"ש בן גוריון: "העולה הלא יהודי הראשון שהגיע לישראל".

עקבו אחרינו גם ב-Google News