נשיא המדינה יצחק הרצוג, קיים היום (חמישי) פגישה מדינית עם נשיא פולין, אנדז'יי דודה, בפתח "מצעד החיים". במהלך הפגישה דנו השניים במאמצים לשחרור החטופים ובהתמודדות עם תופעות של אנטישמיות ברחבי העולם. כמו כן, הדגישו את החשיבות שבהנחלת זיכרון השואה לדורות הבאים ושימורו בקהילה הבינלאומית.
לאחר מכן ביקרו השניים בביתן 27 (הביתן היהודי) שבאתר מחנה ההשמדה אושוויץ, פקדו את ספר השמות, ונשאו הצהרות משותפות לתקשורת. נשיא פולין הדגיש כי המקום הוא משמעותי ביותר, לא רק ליהודים אלא גם לפולנים, ואמר: "המצעד הזה הוא מחווה של חיים ושל זיכרון".

נשיא פולין באושוויץ: "המקום הזה הוא תמרור אזהרה לכולנו"
בנוסף, נפגשו הנשיאים עם משלחת נוער משותפת מישראל ומפולין ודנו עמם על זכר השואה ועל דור העתיד. נשיא המדינה שוחח עם בני הנוער על המשמעות העמוקה של המסע למחנות, על הצורך להמשיך ולספר את סיפור השואה ובייחוד בדור בו ניצוליה הולכים ומתמעטים, ועל חשיבות שיתוף הפעולה בין צעירים משתי המדינות לחיזוק ההבנה ההיסטורית וליצירת עתיד משותף.
נשיא המדינה יצחק הרצוג: "ידידי הנשיא אנדז׳יי דודה, הגעתי לכאן היום עם אשתי, והמשלחת הגדולה מאוד שהגיעה מישראל, של נציגים מכל תחומי החברה והמדינה, שכוללת גם את שר החינוך שלנו יואב קיש, כדי להוביל את "מצעד החיים". באושוויץ – מחנה ההשמדה בו נרצחו מעל מיליון מבני עמי, יהודים רק בשל היותם יהודים; בתאריך ההיסטורי, במלאת 80 שנה לניצחון על הנאצים ושחרור המחנה. מתוך שישה מיליון יהודים שנספו בשואה, חצי, שלושה מיליון – היו פולנים", אמר, "זהו מספר בלתי נתפס".

"בתוך שש שנים בלבד, הושמדה כמעט לגמרי – על אדמת פולין הכבושה- על ידי הנאצים, עוזריהם ושותפיהם – אחת הקהילות היהודיות המפוארות בהיסטוריה: יהדות פולין. גם אשתי וגם אני צאצאים של הקהילה העצומה הזו", המשיך, "המחנך היהודי-פולני יאנוש קורצ'אק, שייסד וניהל את בית היתומים היהודי בוורשה עד שנרצח יחד עם תלמידיו, תיאר ביומנו את החיים הקשים מנשוא בגטו: "הצמא למים ולמעוף, לחירות ולאדם… הנשמה כמהה בכלוב הצר של הגוף. הבריות חשים את המוות, ודנות בו מנקודת הראות של הקץ". כך אמר".

ה-7 באוקטובר
הרצוג המשיך והתייחס לזוועות טבח השבעה באוקטובר, אשר דומות בחלקן לזוועות השואה: "בלב שבור אני מזכיר לכולנו שעל אף שלאחר השואה נשבענו: "לעולם לא עוד"; היום, בעודנו כאן, הנשמה של עשרות יהודים שוב "כמהה בכלוב", ו"צמאה למים ולחירות", אמר, "כש-59 מאחינו ואחיותנו נתונים בידי מרצחים טרוריסטים בעזה, בפשע נורא ומחריד כנגד האנושות. החזרת החטופים היא ציווי כלל-אנושי; ואני קורא מכאן, מהמקום הקדוש הזה, לקהילה הבינלאומית כולה – להתגייס ולשים סוף לפשע ההומניטרי הזה".
"ידידי הנשיא דודה; כבר לפני שנה וחצי, אחרי אותו יום ארור – השבעה באוקטובר 2023 – יום הטבח הנורא, בו נרצחו הכי הרבה יהודים מאז השואה – פולין עמדה על זכותה של מדינת ישראל – מדינת הלאום הדמוקרטית של העם היהודי – להגנה עצמית, מפני המבקשים להשמיד אותה. ועל כך אני מודה לך ולמדינתך".

הלקח מהשואה
הרצוג הוסיף כי אחד הלקחים החשובים של מלחמת העולם השנייה הוא הצו המחייב את בעלות הברית של העולם החופשי ל"עמוד איתן כנגד גורמים שמעודדים ומניעים אידאולוגיות חשוכות של טרור ושנאה".
הוא טען כי בימים אלה, בעוד ישראל נתונה למתקפות במספר חזיתות – עלינו להרחיב את מעגל השותפות מול ציר הרשע. "איראן לא מאיימת רק על ישראל, אלא על היציבות העולמית – ועל מדינות העולם לשתף פעולה כדי לבלום אותה", הדגיש הרצוג בנאומו.


"כבוד הנשיא, אני מאמין שהעמידה המשותפת שלנו כאן היום – במקום הקדוש הזה – משקפת את המחויבות שלנו: לצעוד אל עבר עתיד משותף שנשען גם על זיכרון העבר", אמר, "חידוש משלחות הנוער הישראליות-פולניות והפולניות-ישראליות הוא צעד חשוב מאוד, שכן הוא מגלם בתוכו הן את הציווי להנציח את זכר השואה, להנחילו לדורות הבאים, וגם השאיפה להעמיק את השותפות והאחווה בין העמים ולפתח ביחד עתיד משותף".

לאכוף את ה"לעולם לא עוד"
לדברי הרצוג, אין להסתפק במילים – אלא יש לאכוף בחקיקה, בחינוך ובתרבות את ה'סלוגן' "לעולם לא עוד". נשיא המדינה הסביר: "בימים שבהם האנטישמיות מרימה את ראשה המכוער, פעמים רבות בכסות מתועבת של שנאת ישראל, וקריאה להשמדת מדינת ישראל – עלינו לעמוד איתנים, ולהפיח תוכן בהבטחה "לעולם לא עוד" – בחקיקה, באכיפה, בחינוך ובתרבות".
בהמשך קרא לכינון יחסים קרובים עם פולין: "ישראל תמיד ראתה בפולין מדינה מרכזית בעולם ומדינה חשובה באירופה. ביקורי כאן היום מבטא את שאיפתה של מדינת ישראל להעמיק את היחסים; לא רק בשימור זיכרון השואה אלא גם בשורה של תחומים נוספים לעתיד. אני מאמין שהשותפות בינינו היא מקור עוצמה, וכי בפני מדינותינו ניצבות הזדמנויות משותפות רבות".
