ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (חמישי) בטקס יום השואה בכנסת ״לכל איש יש שם״ וסיפר את סיפורו של חמיו שמואל בן ארצי ז"ל שהספיק לעלות לארץ ישראל לפני מלחמת העולם השנייה בעוד שמשפחתו שנותרה מאחור, נספתה בשואה.
״ב-1933, חמי ז"ל שמואל בן ארצי, יצא מעיירת מולדתו בילגוריי, דרך ורשה, לעלות לארץ ישראל. אביו ניסה לשדל אותו בכל דרך אפשרית לא לעלות לארץ: ׳אין לך מה לעשות שם. מה תעשה שם? תראה מה יש פה׳", סיפר נתניהו והוסיף: "שמואל היה מאוד חצוי, משום שמאוד אהב את אביו ואת אחיו ואחיותיו, אבל רצה בכל מאודו להיות חלוץ בארץ ישראל ובסוף הוא החליט לנסוע".

לדברי נתניהו: "שמונה שנים עבד שמואל בארץ בפרדס ונהג לשלוח חלק מהמשכורת שהוא קיבל בעבודה למשפחה בפולין. אבל כשפרצה המלחמה הקשר נותק, והוא הבין, מהר מאוד, שמשהו נורא קורה. ברצח העם הזה נספתה כל משפחתו של חמי מפולין: האבא משה הון, אשתו איטה הון, אחותו התאומה של שמואל, יהודית הון, בת ה-24, אחיו של שמואל ושאר בני המשפחה".
"לימים הוא נהיה מחנך, הטביע את חותמו על דורות רבים, כולל אנשים שעברו בכנסת, וגם בתקשורת מספרים עליו, "המחנך" – כך הגדירו אותו. נדמה לי, ששמואל היה היחיד במדינה שקיבל גם את אות האצ"ל וגם את אות ההגנה. הוא נשא את חווה ז"ל לרעיה ונולדו להם שלושה בנים ובת, רעייתי שרה, תריסר נכדים, ונינים שמתווספים" אמר נתניהו.

"שמואל נפטר בגיל 97, ולאורך כל חייו, וגם ימים אחדים לפני פטירתו, כשהזכרתי את שמה של יהודית, הוא בכה. תמיד בכה. יהי זכרם ברוך, ה' ייקום דמם״, חתם ראש הממשלה.
