צה"ל פרסם היום (ראשון) את ממצאי התחקיר המלא מתקרית הירי על האמבולנסים בעזה שהתרחשה בחודש שעבר, כשהמסקנה המרכזית מהתחקיר היא כי הכוחות לא ביצעו ירי חסר הבחנה, אלא היו דרוכים לפעול למצב בו יזהו איום ממשי שישקף לעברם.
האירוע התרחש בזירת לחימה, עוינת ומסוכנת תחת איום מרחבי שנשקף לכוחות הפועלים בשטח. מהתחקור עלה כי לא נמצאו כל ראיות לכפיתה של הרוגים טרם הירי או לאחריו, או ראיות להוצאה להורג. אלו שמועות ועלילות דם נגד חיילי צה"ל.

באותו יום בו אירעה התקרית, ה-23 במרץ 2025, התרחשו שלושה אירועי ירי. באירוע הראשון, לוחמנו ירו לעבר רכב שזוהה כרכב חמאס. לאחר אירוע זה לוחמנו נדרכו למול האפשרות של נוכחות אויב נוספת. באירוע השני, המתרחש כשעה לאחר מכן, כוחותינו ירו לעבר חשודים, שיצאו מתוך כבאית ואמבולנסים.
על פי התחקיר, הירי התבצע לאחר שחיילנו חשו מאוימים באופן ממשי ומיידי. המפקד בשטח לא זיהה תחילה כי מדובר באמבולנסים, בשל שדה ראייה מוגבל בשעות לילה. רק בעת הסריקות שבוצעו בדיעבד, התברר שמדובר היה בצוותי הצלה.
באירוע השלישי, כרבע שעה לאחר מכן, כוחותינו ירו לעבר רכב או"ם פלסטיני, כתוצאה משגיאה בהבנת הנסיבות המבצעיות. האירוע דווח באופן ראשוני על ידי מפקד הכוח, ופרטים נוספים התגלו בתחקור מאוחר. בשלושת האירועים נהרגו 6 מחבלי חמאס, ועוד 9 פלשתינים.

פינוי הגופות בוצע על ידי המפקדים בשטח, כמו גם ההחלטה לפנות את הרכבים ולמחוץ אותם. על פי התחקיר ההחלטה על פינוי הגופות הייתה סבירה ביחס לנסיבות, בעוד ההחלטה למחוץ את הרכבים לאחר מכן, הייתה שגויה.
ככלל, לא היה ניסיון להסתיר את האירוע. בתחקיר נקבע כי הירי בשני האירועים הראשונים בוצע בשל הבנה מבצעית שגויה של הכוח, לנוכח הערכתם כי נשקף להם איום ממשי מכוח אויב שנתקל בהם. באירוע השלישי, הירי בוצע בניגוד לפקודות, תוך כדי אירוע מלחמתי.
בהחלטת הרמטכ"ל, סגן מפקד סיירת גולני, שמאז השבעה באוקטובר חזר מחו״ל, שירת במילואים, נלחם עד לפציעתו בלחימה בעזה וחזר להילחם לאחר שיקום והחלמה, הודח מתפקידו. מפקד חטיבה 14, יקבל הערה פיקודית שתירשם בתיקו האישי.
