ממשלת אוקראינה מדגישה כי החזרת הילדים שנחטפו ונשלחו לרוסיה בכפייה היא תנאי יסוד לכל עסקת שלום אפשרית עם מוסקבה. סגנית שרת החוץ מריאנה בטסה אמרה היום (חמישי) כי "כל ילד צריך להיות מוחזר ללא תנאי", והוסיפה כי מדובר בקו אדום עבור קייב בכל משא ומתן, כולל שיחות שהתקיימו לאחרונה עם ארה"ב בסעודיה.
לפי הנתונים הרשמיים, רוסיה גירשה עד כה לפחות 19,546 ילדים אוקראינים, בעוד שההערכות נעות בין 35 אלף ל-700 אלף. רבים מהילדים הללו מוחזקים בלפחות 43 מתקנים ברחבי רוסיה, חלקם מחנות "חינוך מחדש" שבהם מנסים למחוק את זהותם האוקראינית ולהפוך אותם לרוסים – כך על פי ממצאים של מעבדת המחקר באוניברסיטת ייל.

למרות קריאות חוזרות מארה"ב והמערב להחזיר את הילדים ולחדול מהפרת זכויותיהם, רוסיה ממשיכה במגמה, תוך הסרת זהויות, שינוי שמות, מתן אזרחות כפויה ואימוץ לא חוקי.
קייב חוזרת ומבהירה כי לא תסכים לשום הסכם בלי החזרת כל ילד אוקראיני – ושממשיכה להעלות את הסוגיה בכל פורום בינלאומי.
