בית משפט בפרו גזר אתמול (שלישי) 15 שנות מאסר על הנשיא לשעבר אולנטה הומאלה ועל רעייתו נדין הרדיה, לאחר שהורשעו בקבלת כספים בלתי חוקיים במהלך קמפיין הבחירות של הומאלה בשנת 2011, כך דווח ברשת NBC.
על פי הדיווח, הכספים התקבלו מחברת הבנייה הברזילאית אודברכט, שפועלת כיום תחת השם "נובונור". העונש נכנס לתוקף מיידי , גם במידה ויוגש ערעור. בימים הקרובים בית המשפט צפוי להשלים את הקראת גזר הדין המלא.
Peru's Ex-President Humala Sent to Jail for 15 Years for Money Laundering,
His wife Nadine Heredia received the same punishment, but she escaped to Brazil, and has been granted asylum pic.twitter.com/Sdm9ojGOd6— Gistme9ja (@Gistme9j) April 16, 2025
זמן קצר לאחר גזר הדין הרדיה הגיעה לשגרירות ברזיל בלימה, בירת פרו, וביקשה מקלט דיפלומטי. הממשלה נענתה לבקשה והעניקה לה ולבנה הצעיר מקלט מדיני. ממשלת פרו הודיעה כי תאפשר מעבר בטוח ומסודר לשטח ברזיל. עורך דינה טען כי הרדיה חולת סרטן וביקשה לצאת בעבר לטיפול רפואי אך בקשה נדחתה.
המשפט נמשך לאורך של שלוש שנים, לאחר חקירה שנפתחה כבר ב-2016. הומאלה טען לאורך כל הדרך כי מדובר ברדיפה פוליטית אך לפי כתב האישום, הכספים התקבלו בעת שהתמודד מול קייקו פוג'ימורי, בתו של הנשיא לשעבר, במסגרת מפלגת השלטון הלאומית שבראשה עמד.

עורך דינו של הומאלה וילפרדו פדרסה, כינה את גזר הדין "מופרז" וטען כי לא הוכח שמקור הכספים היה בלתי חוקי. לדבריו, צוות ההגנה יגיש ערעור לאחר פרסום פסק הדין הסופי, הצפוי ב-29 באפריל.
זו אינה הפעם הראשונה שבה נשיא פרואני מסתבך: הנשיא לשעבר פדרו פבלו קוצ'ינסקי התפטר לאחר שנתיים בתפקיד, הנשיא אלחנדרו טולדו נשלח בשנה שעברה ל-20 שנות מאסר בגין קבלת שוחד ובשנת 2019 הנשיא לשעבר אלן גרסיה התאבד בירייה בראשו כשהמשטרה הגיעה לעצור אותו באשמת שחיתות.

הומאלה, קצין צבא לשעבר, כיהן כנשיא פרו בין השנים 2011 ל-2016. הוא יהיה לנשיא השני לשעבר של פרו שנשלח לכלא, והרביעי שהסתבך בפרשת השחיתות הגדולה במדינה. את עונשו ירצה בבסיס משטרתי מיוחד שנבנה עבור נשיאים לשעבר בו כלואים כיום אלחנדרו טולדו ופדרו קסטיו. אלברטו פוג'ימורי ישב שם אף הוא, עד שחרורו ב-2023.
חברת אודברכט, שבעבר הייתה אחת מענקיות הבנייה בברזיל, ופעלה באמריקה, הקריביים, אפריקה, אירופה והמזרח התיכון הודתה כי שילמה שוחד לממשלות רבות באמריקה הלטינית במסגרת פרשת "לבא ג'אטו". בשנת 2020 שינתה את שמה ל"נובונור", וכיום היא בתהליך פשיטת רגל.
