משרד האוצר של ארצות הברית הטיל היום (רביעי) סנקציות חדשות כנגד מספר ישויות אשר לקחו חלק בסחר האסור של נפט איראני, בהן בית זיקוק סיני שרכש נפט בשווי שמעל למיליארד דולר, כולל מחברת כיסוי המשרתת את משמרות המהפכה. לצד בית הזיקוק הסיני, הוטלו סנקציות כנגד ישויות נוספות בהן חמש ספינות המשתייכות ל"צי הרפאים" של טהראן, וחברות המפעילות אותן.
לפי הודעת משרד האוצר האמריקאי, זהו סבב העיצומים השישי מאז נכנס הנשיא טראמפ בשנית לבית הלבן והורה על חידוש מדיניות "הלחץ המקסימלי" כנגד איראן. כמו כן, זוהי הפעם השנייה בה סנקציות מוטלות כנגד בתי הזיקוק הסינים המוגדרים כ"עצמאיים".

מזכיר האוצר האמריקאי סקוט בסנט התייחס לסנקציות ומסר: "כל בית זיקוק, חברה או מתווך שיבחרו לרכוש נפט איראני, או לאפשר את סחר הנפט האיראני שמים את עצמם בסכנה גדולה". הוא הוסיף כי ארצות הברית מחויבת לסכל את פעילותם של כל השחקנים העוסקים בנושא.
כזכור, סין היא יבואנית כמעט בלעדית של הנפט האיראני – שמהווה מקור מרכזי של מטבע זר עבור המשטר וחיוני עבור כלכלתו. הנשיא טראמפ איים בעבר כי במידה וטהראן לא תסכים לפתרון דיפלומטי בנושא הגרעין, יוטלו מכסים משניים כנגד כל מדינה אשר תרכוש ממנה נפט.

במקביל, מלחמת הסחר בין ארצות הברית וסין ממשיכה להחריף. ממשל טראמפ איים היום בהטלת מכס של 245% על סין בתגובה לפעולות התגמול שלה למכסים האמריקאים הקודמים – ובכלל זה העלאת המכסים על סחורות מארה"ב מ-84% ל-125%.
הצעד האמריקאי מגיע כאשר ברקע נמשכים המגעים בין וושינגטון וטהראן בנושא תוכנית הגרעין האיראנית. כזכור, מקורות ששוחחו לאחרונה עם סוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי בטהראן רוצים לקבל "מחוות קונקרטיות" לפני שהשיחות העקיפות יהפכו לישירות, כאשר אלו יכולות להיות הקלה בסנקציות המוטלות עליה או שחרור חלק מהכספים המוקפאים שלה.
