כבר שבעה ימים שא', איש שב"כ במילואים, נתון במעצר, כשבתחילה נמנע ממנו הצורך הבסיסי במפגש עם עורך דין. על פי מח"ש, החשד נגדו הוא הדלפת מידע במספר הזדמנויות לדרג המדיני ולתקשורת. לדבריו של אליהו ליבמן, אב שכול וראש מועצת קריית ארבע לשעבר, מעצרו של א' כלל גם עינויים.

בית המשפט המחוזי בלוד האריך את מעצרו של איש השב"כ
הפרשה החלה לאחר שהעיתונאי עמית סגל פרסם חלק ממסמך פנימי של השב"כ, עליו חתום ראש השב"כ רונן בר ובו מידע על חקירה חשאית מול גורמים במשטרה "בחשד להשתלטות הכהניזם". במסמך מצוין שיש להמשיך לאסוף ראיות של התערבות הדרג המדיני בעשיית הדרג הביטחוני.

בתוך כך, אתמול נדחה ערעורו של איש המילואים על מעצרו והוא יישאר במעצר לפחות עד היום ב-14:00 בצהריים. בעקבות החקירה נגדו, שר התפוצות, עמיחי שיקלי, המעורב לכאורה בפרשה, פנה אתמול במכתב רשמי למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדרישה להעניק לאיש המילואים הגנה מלאה כחושף שחיתויות.
במכתבו טוען השר כי א׳ חשף התנהלות חמורה מצד ראש השב״כ, רונן בר, ובה חציית גבולות סמכות ושימוש בלתי חוקי בארגון לצרכים פוליטיים, בניגוד לחוק שירות הביטחון הכללי. לדבריו, עצם המעצר דווקא לאחר החשיפה, מעלה חשש כבד לרדיפה ממניעים זרים ולפגיעה בזכויות בסיסיות.

לדברי שיקלי, "במקום לקבל צל"ש על כך שחשף חריגה חמורה מהחוק – א׳ נענש ונשלח לחקירת שב"כ תוך מניעת גישה לעורך דין. שתיקה מול זה היא הסכמה להפיכת השב״כ לכלי פוליטי. מדובר ברגע מבחן לעקרונות שלטון החוק".
על פי פרקליטיו של איש השב"כ המידע שהועבר היה חשוב מאין כמותו עבור הציבור ולא סיכן אף אחד: "מרשנו, מי ששירת בשירות הביטחון הכללי עשרות שנים במסירות ומקצועיות רבה, העביר מידע בעל חשיבות ציבורית עצומה, במטרה להביאו לידיעת הציבור, תוך שהקפיד שלא להעביר מידע בטחוני".

הם טוענים כי "המידע שמרשנו העביר גם לא היה אמור לחסות תחת סודיות, במהותו, ואין מחלוקת כי מרשנו לא העביר מידע שיש בו כדי לסכן את הציבור. מרשנו פנה לשר בממשלה ולשני עיתונאים, בשני עניינים שונים בעלי חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה".
לדברי עו"ד קורב המייצג את איש השב"כ, "המידע שהעביר מעבר לבדיקה הוא מתוך התחקיר של השב"כ על אירועי ה-7 באוקטובר, שיש הרבה שיגידו כי יש בו ביקורת על הדרג המדיני. הוא הוציא דברים שלא היו בתמצית כמו למשל הבידול של ראש השב"כ בין זירות יו"ש ועזה, תמיכתו בהעברת כספים על כל המשתמע בכך, ועוד עמדות של השב"כ שלא באו לידי ביטוי בתמצית שהעביר השב"כ לציבור".

על פי הפרשן הצבאי של חדשות 14, נועם אמיר, המעצר בוצע כיוון ש"הוא חשוד שהדליף מסמכים שמוכיחים כי ראש השב"כ תמך בחיזוק חמאס בניגוד מוחלט למה שקובע תחקיר השב״כ, שמאשים את צה"ל והדרג המדיני. המסמכים הללו שבגינן נעצר אותו איש שב״כ הוסתרו מהתחקיר של הארגון שפורסם".
לפי הכתב המדיני תמיר מורג: "כל פרשייה נוספת שחושפת את עומק הריקבון של הדיפ-סטייט, מבהירה לעוד אחוז קטן מהציבור את האמת: מחנה פוליטי וסוציו-אקונומי שאינו מצליח לזכות בשלטון באופן דמוקרטי, הפקיע לעצמו מונופול על פרשנות החוק באופן שישרת את האינטרסים שלו, גם כאשר משמעות הדבר היא ריקון מוחלט של מילות החוק המפורשות מתוכנן.
"כך, ייתכן שהשמש זורחת בחוץ אבל היועמ"שית תקבע ש"מהותית זה לילה", ראש השב"כ יעצור את מי שיעז לחלוק עליה ובג"צ יגבה את שניהם. כי כשהכל שפיט ונתון לפרשנות, החוק הוא נייר חסר ערך; הוא נרמס על ידי מי שלוקח בעלות על הסמכות לפרש אותו – ללא שום מגבלות או הגבלות.
"האנשים הללו רוצים לבלבל אתכם כדי שתחשבו שאתם כפופים לאוכפי החוק, ושבית המשפט הוא החוק, אבל זה שקר: כולנו כפופים לחוק – גם מערכות האכיפה, גם היועמ"שית, גם שב"כ, גם בתי המשפט ואפילו בג"צ. זה הטריק שלהם, ובמשך תקופה ארוכה זה עבד להם מצוין. עכשיו הונאת הפירמידה הזו מתחילה להתמוטט – והם בפאניקה. זה הזמן שבו הם הכי מסוכנים – אבל זה גם הזמן שבו הם עושים טעויות. האמת סוגרת עליהם, ואין שום דבר בעולם שמפחיד אותם יותר מזה".
