אלפי מתפללים נכנסו הלילה (בין שלישי לרביעי) לקבר יוסף שבעיר שכם לרגל חג הפסח. בני משפחות שכולות – רבקה לבנת, אימו של בן יוסף הי"ד שנרצח בקבר יוסף לפני 14 שנים, והרב דודו בן נתן, אביו של סמל ראשון, שובאל הי"ד שנפל במלחמה קראו לממשלה ולגורמי הביטחון לקדם נוכחות יהודית קבועה במתחם.
רבקה לבנת אימו של בן יוסף הי"ד אמרה: "24 שנים אנחנו לא פה. די לביזיון הזה. אם רוצים – אפשר לחזור. זה רק עניין של החלטה. די לביזיון. לחזור לקבר יוסף". הרב דודו בן נתן, אביו של סמ"ר שובאל הי"ד שנפל במלחמה, הוסיף: "חצי שנה האחרונה מאז שהבן שלי שובאל – שחלק מהמחשבה לקרוא לו שובאל זה לשוב אל, אחרי שהיינו פה וגורשנו בכזה ביזיון, אנחנו רוצים לשוב אל יוסף הצדיק".

לאחר הנסיגה משכם, החל מ-2002, מאפשר צה"ל לקבוצות מאורגנות להגיע לקבר לביקורים, בעיקר בשעות הלילה, תוך פריסה רחבה של כוחות אבטחה. בדרך כלל, נערכים ביקורים אלה בערב ראש חודש, ובימים מיוחדים הקשורים לקבר יוסף. ימים אלו כוללים את א' בתמוז אשר מקובל כיום פטירתו של יוסף, ביום המוקדש ליוסף בספירת העומר שהוא על פי תורת הסוד בבחינת יסוד שביסוד, ובחול המועד סוכות ביום האושפיזין של יוסף.
קבר יוסף בשכם, אתר קדוש לעם היהודי וחלק בלתי נפרד ממורשת ישראל, נרמס ונבזז בידי המון ערבי לאחר הסכמי אוסלו הכושלים, שהעניקו לרשות הפלשתינית שליטה על שטח A תוך התחייבות שקרית להגן על המקום ולשמור על גישה יהודית.
עם פרוץ האינתיפאדה השנייה ב-2000, המון פראי, כולל שוטרים פלסטינים מחופשים, תקף את הקבר ב-1 באוקטובר, שרף והשחית אותו. מדחת יוסף, לוחם מג"ב בן 20, נפגע מירי צלף ערבי, בעקבות החלטה של ראש הממשלה דאז אהוד ברק להימנע מהכנסת כוחות חילוץ מחשש לקריסת ההסכמים, הוא נפטר מפצעיו לאחר שעות של סבל.
