נשיא סוריה החדש, אחמד אל-שרעא, הגיע היום (שלישי) לביקור רשמי בקטאר שהיה הראשון מסוגו מאז כניסתו לתפקיד. הביקור מסמן שלב נוסף במאמצי הממשל החדש בדמשק לשקם את יחסיו עם מדינות המפרץ ולגייס סיוע לשיקום המדינה, אחרי כמעט 14 שנות מלחמה, כך דווח באתר "אל-ערביה ניוז".
שר החוץ הסורי, אסעד אל-שיבאני, הצהיר כי מדובר בביקור ראשון מסוגו של הנשיא אל-שרעא מאז כניסתו לתפקיד. הפגישה מתקיימת לאחר סדרת ביקורים שערך הנשיא במדינות נוספות באזור, בהן איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן, טורקיה ומצרים.
Emir of Qatar, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani:
📌 We are pleased with the visit of Syrian President Ahmed al-Shara and discussions on enhancing bilateral cooperation.
📌 Qatar-Syria relations are growing, driven by a shared commitment to mutual development.
📌 We aim to… pic.twitter.com/3MWl8ksi4F
— Levant24 (@Levant_24_) April 15, 2025
"אנחנו מלווים את הנשיא אחמד אל-שרעא בביקורו הנשיאותי הראשון במדינה שתמכה בסורים מהיום הראשון ולא עזבה אותם", כתב שר החוץ בהצהרה שפרסם ברשת X, בצירוף תמונה של דגלי סוריה וקטאר.
האמיר של קטאר, שייח' תמים בן חמד אל-תאני, ביקר בחודש ינואר בדמשק והפך למנהיג הראשון שביקר בעיר מאז הדחתו של בשאר אל-אסד. קטאר גם הייתה המדינה השנייה אחרי טורקיה שפתחה מחדש את השגרירות שלה בבירה הסורית, והביעה תמיכה בהסרת הסנקציות מעל המדינה.
نرافق اليوم فخامة الرئيس أحمد الشرع في الزيارة الرئاسية الأولى إلى الدولة التي وقفت إلى جانب السوريين منذ اليوم الأول ولم تتخل عنهم pic.twitter.com/fSA70NqgHM
— أسعد حسن الشيباني (@AssadAlshaibani) April 15, 2025
שלושה מקורות מסרו כי קטאר תספק גז טבעי לסוריה דרך ירדן, במטרה לשפר את אספקת החשמל ולחזק את הממשל החדש בדמשק. לפי דיווח של סוכנות "רויטרס" מהחודש שעבר. בחודש ינואר התחייבה דוחא לתמוך בשיקום תשתיות החשמל בסוריה, והודיעה על הענקת 200 מגהוואט של חשמל.
סוכנות הידיעות של קטאר הודיעה כי נחתם הסכם בין קרן הפיתוח של קטאר למשרד האנרגיה הירדני, הכולל אספקת גז לסוריה. לפי שר האנרגיה הירדני, סאלח אל-חרבשה, הפרויקט ימומן במלואו על ידי קרן הפיתוח הקטארית, והגז צפוי להגדיל את תפוקת החשמל ב-400 מגהוואט ביום.
