accessibility-icon
share-icon
עלי חמינאי | צילום: רויטרס
עלי חמינאי | צילום: רויטרס

לאחר השיחות - חמינאי במסר מעורפל: לא אופטימיים ולא פסימיים

רון דויטש

רון דויטש

יז ניסן ה'תשפה (15.04.25)

54

9

like

134

dislike

המנהיג העליון האיראני התייחס לשיחות שהתקיימו מול ארצות הברית והדגיש כי בטהראן לא חשים באופן מיוחד אופטימיות או פסימיות • לדבריו, השיחות הם צעדים ראשוניים אשר מיושמים היטב


המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי התייחס היום (שלישי) לשיחות שהתקיימו מול ארצות הברית וטען כי מדובר בצעדים ראשוניים אשר מיושמים היטב, בעודו מציין כי בטהראן בשלב זה לא אופטימיים או פסימיים במיוחד. דבריו צוטטו באתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל".

"אנחנו לא אופטימיים במיוחד ולא פסימיים במיוחד", אמר חמינאי בפגישה עם פקידים בכירים של המשטר והוסיף כי "אנחנו פסימיים מאוד לגבי הצד השני, אולם אופטימיים לגבי היכולות שלנו".

maximize-image
images-count3+
מתקן גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

לצד המנהיג העליון, גורמים נוספים בצמרת המשטר התייחסו לאחרונה למגעים מול ארצות הברית והביעו בהם תמיכה. סגן ראש הפרלמנט האיראני לשעבר, עלי מוטהארי, אמר כי השיחות התקיימו כתוצאה מהחלטה של כלל המערכת האיראנית, ואסור שיצטייר כאילו הן שייכות לפלג מסוים.

"בשתי השנים שלאחר הסכם הגרעין עם המעצמות ראינו אינפלציה חד ספרתית וצמיחה גבוהה יותר", אמר מוטהארי, "בואו לא נרשה לשסעים פנימיים לחבל בתהליך בפעם הזאת".

maximize-image
images-count3+
טילים איראניים | צילום: שאטרסטוק

דברי חמינאי, אשר הביע בעבר התנגדות לשיחות ישירות מול ממשל טראמפ, מגיעים מספר ימים לאחר המגעים שהתקיימו בשבת בעומאן בין המשלחת האמריקאית והאיראנית שבראשן עמדו יועצו של טראמפ סטיב ויטקוף ושר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לשיחות זמן קצר לאחר מכן ומסר לכתבים כי "השיחות עם איראן מתקדמות בסדר. כל עוד אין הסכם – זה לא משנה, אז אני לא אוהב לדבר על זה. אבל זה מתקדם לא רע, לדעתי". לצד זאת, הוא איים על המשטר כי עליו למהר עם ההסכם: "אם נצטרך לעשות דבר קשוח – נעשה, כולל תקיפת הגרעין", אמר.

maximize-image
images-count3+
שליח טראמפ למזה"ת , סטיב וויטקוף | צילום: שאטרסטוק

מוקדם יותר היום התבטא יועצו של טראמפ ויטקוף באופן שעשוי לרמז כי בוושינגטון לא בהכרח יתעקשו על מה שמכונה כ"מודל הלובי" דהיינו פירוק מוחלט של תוכנית הגרעין האיראנית, כאשר מדבריו עלה שייתכן ויתאפשר לטהראן להעשיר אורניום לרמות נמוכות המשמשות לצרכים אזרחיים.

לדברי ויטקוף, "אין לאיראן צורך מעשי להעשיר אורניום מעבר לרמה של 3.67%. בפועל, הם מעשירים כיום לרמות של 20% ואף 60% – דבר שאינו מתקבל על הדעת. אין כל הצדקה לטענה שהם זקוקים לכך במסגרת תוכנית אזרחית".

מתקן גרעין באיראן |
maximize-image
images-count3+
מתקן גרעין איראני | צילום: שאטרסטוק

יחד עם זאת, עדיין נותרו מוקשים משמעותיים בדרך להסכם, כאשר דווח היום שטהראן דוחים את ההצעה האמריקאית להעביר את מלאי האורניום שברשותה למדינה שלישית, בעוד המשטר טוען שעליו להישאר בשטח איראן, תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

מחסום משמעותי נוסף הוא הדרישה האמריקאית, עליה הצהיר ויטקוף, כי על ההסכם לכלול פיקוח על תוכנית הטילים של המשטר, דבר אשר לא נכלל בהסכם הגרעין ב-2015 ושבטהראן מתנגדים לו בתוקף.

 

עקבו אחרינו גם ב-Google News