בשנים האחרונות צצו עשרות חברות פרטיות שמציעות לאזרחים שירות פשוט: לאתר עבורם כספים אבודים, פנסיה ישנה, ביטוחים נשכחים או חשבונות לא פעילים. לכאורה מדובר בעזרה מבורכת. בפועל, החברות האלו גובות לעיתים עמלות גבוהות במיוחד – אלפי שקלים ולעיתים עשרות אלפים – על פעולה שכל אזרח יכול לבצע בעצמו בלחיצת כפתור, דרך שירות ממשלתי חינמי שנקרא "הר הכסף". למרות פרסומים ואזהרות, התופעה נמשכת. רבים, בעיקר מבוגרים, ממשיכים ליפול בפח כשהם מאמינים שמדובר בגוף רשמי או בשירות שאין להם ברירה אלא לשלם עליו.
כשדוד (שם בדוי), בן 60, קיבל את הטלפון ההוא – הוא באמת האמין שמדובר במזל שדפק סוף סוף בדלת. "התקשרה בחורה צעירה ונחמדה. היא אמרה לי שיש לי כספים אבודים ושאני יכול לקבל אותם בקלות. מי לא היה שמח?" הוא מספר. אבל אחרי השיחה הגיע מכתב, ואז התברר המחיר: 10,000 שקלים "דמי הצלחה" – שהם עשרה אחוזים מהסכום שלטענת החברה נמצא על שמו – ועוד 250 שקלים על פתיחת התיק. דוד, אדם שכל חייו הקפיד על כל הוצאה וכל שקל, מצא את עצמו מבולבל ומפוחד מול דרישה כספית בלתי צפויה, מגובה באיומים מפורשים בהליכי גבייה.

ואם במקרה נמצאים בקופות מיליון שקלים – האם השירות הזה שווה 100,000 שקלים? זהו תמחור שאינו עומד במבחן ההיגיון, גם אם נלוות אליו פעולות משלימות. מדובר בעלות שאינה משקפת את מהות השירות, את משכו או את מורכבותו, ולעיתים גם אינה מוצגת באופן ברור ללקוח בשלב קבלת ההחלטה.
מה שדוד לא ידע הוא שממשלת ישראל כבר מספקת את השירות הזה – לגמרי בחינם. השירות הממשלתי "הר הכסף", שפועל כבר שנים, מאפשר לכל אזרח לבדוק בעצמו, בתוך דקות ספורות, אם קיימים כספים אבודים על שמו. לא צריך לשלם, לא צריך להירשם, לא צריך עזרה מבחוץ. "אני לא ידעתי שזה קיים", מודה דוד. "חשבתי שאני חייב להיעזר במישהו מקצועי".

הטלפון שדוד קיבל היה מגוף שמציג את עצמו כ"אודל פיננסים", אך המקרה שלו רחוק מלהיות חריג. להפך – מדובר בתופעה רחבת היקף. חברות פרטיות מנצלות את הפער הדיגיטלי ואת חוסר המודעות של אזרחים, בעיקר בגיל השלישי, וגובות עמלות מופרזות עבור שירות שהמדינה מציעה בחינם. בפועל, הן מוכרות לאזרחים את הכסף שלהם עצמם – במחיר מופקע – ומציגות זאת כעסקה לגיטימית. כל מה שצריך לעשות כדי לקבל את המידע הזה הוא להיכנס לאתר "הר הכסף", להקליד את מספר תעודת הזהות – ולקבל תשובה תוך דקות.
ומה קרה עם דוד? למזלו, הוא פגש במקרה את עורך הדין איתן שמיר, המתמחה בייעוץ לעסקים, שלקח את הסיפור כפרויקט אישי. "אבא ואמא שלי – שהם אנשים מבוגרים שבנו את המדינה בעשר אצבעות – מקבלים טלפונים כאלה בכל יום", מספר עו"ד שמיר. "אני לא מוכן לאפשר את זה. בואו נניח שהם באמת עובדים – מפעילים איזו חיילת משוחררת שמחפשת עבור הלקוח את המידע באתר "הר הכסף". לגיטימי. נניח שהם אפילו מפעילים יועץ מס שנותן ייעוץ מקצועי. אבל איך שירות כזה שווה עשרות אלפי שקלים? אפילו אני – ואני ממש לא זול – הייתי גובה על זה אולי כמה מאות שקלים, אם בכלל הייתי טורח לגבות. זו חוצפה".

כמה אנשים עוד ימשיכו לשלם אלפי שקלים לחברות פרטיות רק בגלל שלא ידעו, לא שאלו או לא בדקו בעצמם? כמה ימשיכו להאמין שמדובר בשירות מקצועי והכרחי מבלי להבין שאת כל המידע הזה אפשר לקבל בלחיצת כפתור, בחינם, דרך אתר ממשלתי פשוט ונגיש?
הכסף שלכם הוא שלכם. אל תתנו לאף אחד למכור לכם את מה ששייך לכם ממילא. פשוט היכנסו ל"הר הכסף", בדקו בעצמכם, וקבלו את מה שמגיע לכם – בלי לשלם שקל.

מ"אודל פיננסים" נמסר בתגובה: "הטענות המועלות עלולות ליצור מצג שווא ורושם מדאיג שאינו מדויק. רוב הלקוחות פונים מיוזמתם דרך האתר, ואין טירגוט יזום של אוכלוסייה מבוגרת. בניגוד לבדיקה באתר 'הר הכסף', אנו מספקים ללקוחות ניתוח מקצועי הכולל את חבות המס על הכספים, חלוקה לפי מעסיקים והדרכה על דרכי מימוש. בנוסף, אנו מסייעים בהתנהלות מול רשויות המס, ואף נושאים בעלות גם כאשר לא מתגלים כספים – והלקוח אינו מחויב. ההליך מוסבר ללקוח בשלמותו, ורק לאחר קבלת הסכמה מדעת מתחיל התהליך. קיימים מאות לקוחות מרוצים, ומקרה בודד כזה או אחר אינו מייצג את רוח החברה".
