חמאס לא הלך לשום מקום. אתמול נחשף שחמאס נפגע הרבה פחות ממה שסיפרו לנו בצה"ל, ומבחינה צבאית הוא עדיין מתפקד, בעיקר מתוך המנהרות. היום חמאס הוא לא רק זרוע צבאית, אלא גם עיריות, משרדי ממשלה ומשטרה. כל אלה עדיין מתפקדים בחלק לא מבוטל משטחי רצועת עזה, ומאפשרים לארגון הטרור להמשיך לשרוד.
בתיעוד שהגיע השבוע מהרצועה, הופיע עם בטן מלאה ובגדים מחוייטים יוסף אבו-ריש, נציג משרד הבריאות של חמאס, בפגישה עם נציגת האו"ם. לפי הפרסום הוא "מעדכן אותה במצב ההומניטרי ברצועת עזה".

גם המשטרה של חמאס עדיין מתפקדת. אחרי ההכרזה על הפסקת אש בחודש ינואר אנשיה התפרסו בכל רחבי הרצועה, החלו לנהל את הרחוב העזתי, וכמובן השתלטו על חלוקת הסחורות. השוטרים של חמאס עדיין פרוסים ברצועה גם כאשר המלחמה חזרה בחלקה. השבוע פרצה תגרה אלימה לאחר ששוטר של חמאס ירה בנער בדיר אל-בלח.
גם העיריות של חמאס ממשיכות לתפקד, העיריות גם אחראיות לפחות על חלק מאוהלי הפליטים. בחודש שעבר צולם אחמד אלסופי ראש עיריית רפיח, בביקור במרכז עקורים בעירו, "איבדנו כמה מרכזים לפני המרכז הזה, אבל עכשיו אנחנו מפתחים את המרכז הזה", סיפר אלסופי והוסיף: "אנחנו משקיעים מאמצים באינטנסיביות, כדי לספק מחסה לאחינו הפליטים בעיר רפיח".
חמאס ברצועת עזה הוא לא רק ארגון טרור אלא מערכת אזרחית שלמה. גדודי הטרור שלו חיים ונושמים ברצועה, וכך גם מוסדות שלטוניים שמסייעים לו לשמר את כוחו ולהישאר רלוונטי לפחות בשלב זה, כשצה"ל לא מוציא אל הפועל את התוכנית הגדולה לכיבוש הרצועה.
