accessibility-icon
share-icon
צילום: חיים גולדברג, פלאש90
צילום: חיים גולדברג, פלאש90

התקלה במיגוניות, וההסתערות על העיר ללא התרעה מוקדמת

שירה קריפס

שירה קריפס

יא ניסן ה'תשפה (09.04.25)

48

21

like

77

dislike

תחקיר צה"ל על המתקפה והקרב בשדרות קבע כי הצבא כשל במשימת ההגנה על העיר, ולא הצליח למנוע את הירצחם של 37 מתושביה ואת נפילתם של 16 אנשי כוחות הביטחון • בשונה משאר המוקדים, כלל המחבלים שחדרו לעיר שדרות חוסלו או נתפסו • הכישלונות, המחדלים - והטבח הנוראי, דקה אחר דקה


צה"ל מפרסם היום (רביעי) את התחקיר המבצעי על המתקפה והקרב בשדרות, שבו נקבע כי הצבא כשל במשימת ההגנה על העיר. במתקפה האכזרית נרצחו 37 אזרחים ו-16 אנשי כוחות הביטחון נפלו במהלך הלחימה.

לפי ממצאי צוות התחקיר חדרו לשדרות כ-41 מחבלים אשר ביצעו מסע הרג ברחבי העיר. על פי התחקיר, כ-39 מחבלים חוסלו ועוד שניים נתפסו ונעצרו. כלל המחבלים חוסלו או נתפסו – תוצאה ייחודית במתקפת ה-7/10.

maximize-image
images-count10+
מוקדי האירועים בקרב בעיר שדרות | דובר צה"ל

ציר הזמן כפי שגובש על ידי צוות התחקיר

שלב א': תחילת המתקפה וחדירת מחבלים ראשונה לעיר שדרות (6:29 – 7:09)

בשעה 6:29 הופעלה התרעת "צבע אדום" הראשונה בעיר שדרות, עם תחילת ההתרעות, הופעלה המערכת האוטומטית לפתיחת המיגוניות בעיר, אך עקב תקלה טכנית במערכת, 11 מיגוניות לא נפתחו, ביניהן המיגונית מול הספרייה, אשר 13 גמלאים שהיו בדרכם לטיול נאלצו להישאר מחוץ לה.

maximize-image
images-count10+
השתלשלות האירועים בעיר שדרות ב-7 באוקטובר | דובר צה"ל

מהשעה 06:58 חדרו לעיר 26 מחבלים על גבי שני טנדרים ורכב אזרחי גנוב דרך צומת שדרות דרום, ונסעו ישירות לכיוון תחנת המשטרה בעיר, בדרכם רצחו המחבלים שני תושבים. 9 מחבלים נוספים שחדרו דרך צומת שדרות מזרח החלו במסע רצח של אזרחים.

בשעה 7:03 המחבלים זיהו את 13 הגמלאים ששהו מחוץ למיגונית שליד הספרייה ורצחו את כולם תוך שהם פוצעים את נהג המיניבוס, שהצליח לברוח.

5 דקות לאחר חדירת המחבלים, החלה המתקפה על תחנת המשטרה בעיר. בשלב זה, שוטרים ששהו בתחנת המשטרה וזיהו את המחבלים, קיבלו החלטה לקחת נשקים ותחמושת מהנשקייה בתחנה ולעלות לגג התחנה.

maximize-image
images-count10+
רכב מחבל בשדרות | צילום: ג'מאל וועד, פלאש 90

שלב ב׳: המשך המתקפה בתחנת המשטרה ובמתחם 'מול 7' (משעה 07:10 עד השעה 07:34)

בשעה 7:10 נערכו המחבלים לפריצה לתחנת המשטרה. שוטר ששהה על גג התחנה חיסל ארבעה מהם. באותה עת, החלו להגיע כוחות משטרה ראשונים לתגבור התחנה.

בשעה 7:19 מפקד מחוז דרום של המשטרה הגיע לתחנה עם לוחם ימ"מ, שוטרים נוספים, קצין אג"ם תחנת שדרות, רבש"ץ שדרות, חברי כיתת הכוננות ואזרחים שהצטרפו ללחימה. הכוח החל להסתער לעבר התחנה לצד הכוחות הנוספים שנלחמו במחבלים.

ב-7:28 כוח של שישה לוחמי ימ"מ הגיע לצומת שדרות דרום והתפצל לשתי חוליות. דקה לאחר מכן, המחבלים הגיעו למתחם 'מול 7' ופרקו מהטנדר בתחנת דלק 'תפוז' אליה ניסו לפרוץ ללא הצלחה.

לאחר שלא הצליחו לחדור לתחנה, המחבלים עזבו את המקום ונסעו לכיוון צומת שדרות דרום, שם נתקלו בכוח של שישה לוחמי ימ"מ. במקום התפתח קרב במהלכו חוסלו שלושה מחבלים, ונפצעו שני שוטרים מכוח הימ"מ, אחד מהם נפטר מאוחר יותר מפצעיו.

maximize-image
images-count10+
הקרב בעיר שדרות בשבעה באוקטובר | דובר צה"ל

שלב ג': חדירת מחבלים לשכונות 'האחוזה' ו׳נאות הנביאים׳ וזיכוי מתחם 'מול 7' לצד המשך הקרבות בתחנת המשטרה (משעה 07:34 עד השעה 9:52)

בשעה 7:34 ארבעה מחבלים הגיעו עם רכבם לכביש 34 לאחר שנתקעו בדרך חולית, הם פרקו מהרכב והתקדמו רגלית לכיוון שדרות. המחבלים הגיעו לשכונת 'האחוזה' בעיר והחלו להיכנס לחצרות הבתים בשכונה. המחבלים נכנסו לבית ברחוב, ניסו לפרוץ את דלת הממ"ד ביריות ללא הצלחה. אזרח נרצח מהירי.

בשעה 7:39 הזעיק מפקד מחוז דרום של המשטרה את מפקד מג"ב דרום שארגן כוח פריצה לתחנה הכלל 6 שוטרים וחיילים. בשעה 8:01 ניסה הכוח לפרוץ לתחנה, אך נתקל באש תופת, חמישה שוטרים הצליחו להיכנס לתחנה והתפתח קרב עם המחבלים.

maximize-image
images-count10+
הכוחות שלחמו בשדרות בשבעה באוקטובר | דובר צה"ל

בשעה 8:30 מג"ד בא"ח צנחנים יחד עם שתי פלוגות מהבא"ח הגיעו לעיר והחלו בסריקות ראשונות.

בשעה 08:40, הגיעו ל'שכונת האחוזה' ו'נאות הנביאים' כוחות לוט"ר וימ"מ, חיסל שלושה מחבלים בחילופי אש, וביצע סריקות בין חצרות הבתים. במהלך ההיתקלות נפל לוחם מיחידת הלוט"ר ונפצע לוחם ימ"מ – בשעה 9:15 לערך הסתיים הקרב.

בשעה 09:30 מג"ד בא"ח צנחנים תפס פיקוד על העיר, באותה שעה, מפקד חטיבת גבעתי הגיע עם כוח ראשוני לעיר. העיר חולקה לגזרות והחלו סריקות.

maximize-image
images-count10+
כוחותינו בשדרות | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בשעה 10:30 הגיע לעיר כוח תגבור ראשון מאוגדת איו"ש, ובמקביל בוצעה העברת מקל לפיקוד על העיר ממג"ד בא"ח 35 למח"ט גבעתי.

שלב ד': הגעת כוחות צה"ל לעיר לצד המשך המאמצים לטיהור תחנת המשטרה ממחבלים (משעה 09:52 עד השעה 16:00)

בשעה 10:30 צה"ל היה בשליטה מבצעית בעיר שדרות, כאשר מלבד תחנת המשטרה לא היו מחבלים נוספים בעיר.

במקביל, כוח הימ"מ שפרץ לתחנה זיכה את הקומה הראשונה וחילץ את השוטרים.

maximize-image
images-count10+
יחסי הכוחות בעיר שדרות בשבעה באוקטובר | צילום: דובר צה"ל

בשעה 13:20 הוחזר הפיקוד על העיר למג"ד בא"ח 35, ומח"ט גבעתי וגדוד 'רותם' פנו לקיבוץ כפר עזה בעקבות דיווחים על עשרות מחבלים בקיבוץ.

בשעה 13:30 חולצו השוטרים שהיו על גג תחנת המשטרה בשדרות על ידי כוח ימ"מ בסיוע כוחות כבאות והצלה. לאחר שכל השוטרים חולצו, כוח לוחמי הימ"מ פרץ מכיוון הגג לעבר הקומה השנייה, על מנת לטהר אותה ממחבלים ולשלול הימצאות שוטרים נוספים בתחנה.

maximize-image
images-count10+
חילופי אש בין שוטרים למחבלים בשדרות ובעוטף עזה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90.

בשעה 16:00, לאחר הערכה כי אין שוטרים נוספים בתחנה, כוח ימ"מ החל לכתר את התחנה בנוהל 'סיר לחץ'. במקביל, כלל הכוחות שבודדו את התחנה המשיכו בירי לעברה וכרזו למחבלים לצאת ממנה ולהיכנע.

שלב ה': חיסול כלל המחבלים בתחנת המשטרה והריסתה (משעה 19:00 עד 9:30 ב-8 באוקטובר)

בשעה 22:37 הכווינו לוחמי הימ"מ לעבר התחנה כלי טיס של חיל האוויר שירה שני חימושים על התחנה. כוחות הימ"מ ביקשו להרוס את תחנת המשטרה ופנו לפיקוד הדרום על מנת לקבל אמצעים להפצצת התחנה והריסתה.

בשעה 23:35 הגיע טנק של חטיבה 188, כאשר מח"ט 401 חבר לכוח שהיה בו. הטנק נכנס למרחב התחנה וירה לעברה פגזים. בחצות, שלוש דחפורים הגיעו למרחב התחנה והחלו בהריסתה בפקודת מפקד מחוז דרום של המשטרה.

בשעה 9:30 ב-8 באוקטובר הסתיים האירוע בתחנת משטרת שדרות והאחריות עליה הועברה מכוחות הימ"מ לכוחות המשטרה במקום. במהלך הקרב, תחנת המשטרה בעיר נהרסה עד היסוד.

maximize-image
images-count10+
תחנת המשטרה בשדרות, בה התבצרו מחבלים, לאחר הריסתה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

שלב ו': העברת הפיקוד על מרחב העיר שדרות לחטיבה 16 (מהשמונה באוקטובר בשעה 9:30 ועד ה-14 באוקטובר)

בבוקר ה-8 באוקטובר הועבר הפיקוד על מרחב העיר שדרות לחטיבה 16. החטיבה הקימה חמ"ל משותף יחד עם משטרת ישראל והחלה לארגן תיאומים בין הכוחות במרחב ובתוך כך גם הכוחות בעיר שדרות.

עיקרי המסקנות והלקחים שעלו מהתחקיר:

1. צה"ל נכשל במשימתו להגן על העיר שדרות.

2. ארגון המרחב הסמוך לגבול – הארגון מנע מכוחות צה"ל חופש פעולה מבצעי בהתמודדות מול תרחיש התקפה ללא התרעה מוקדמת. נדרש להציב חלק ממתקני הקבע של האוגדה בצמתים מרכזיים, כדי למנוע אפשרות של חדירה מהירה ומסיבית של אויב לתוך הארץ.

3. פיקוד ושליטה – תפיסת הפיקוד בתחנת המשטרה של מפקד מחוז דרום של המשטרה, מג"ד בא"ח צנחנים ובהמשך של מח"ט גבעתי על העיר בשעות הבוקר סייעה לשליטה במצב ולפעולות המשך מתואמות עם המשטרה והעירייה.

maximize-image
images-count10+
כוחות ביטחון בסיור בעיר שדרות | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

4. רשתות אזרחיות – סרטונים מהעיר שהופצו ברשתות החברתיות גרמו לתגבור גדול מאוד של מפקדים בכירים ולוחמים, זאת עקב פקודות או באופן עצמאי. הצפת העיר בכוחות הביאה להשגת שליטה עליה כבר בשעה 10:30. יש לייצר מערכת פיקוד ושליטה אחידה המסנכרנת בין דרגי החטיבה עד דרג המטכ"ל.

5. מנגנון התרעה – במידה והייתה מועברת התראה על חדירת מחבלים לעיר כבר בתחילת האירועים בגדר המערכת, היה אפשר לבצע חסימות בצמתים המרכזיים ובכניסה לעיר ולסכל את התקיפות.

6. הגדוד והפלוגה הגזרתיים – הגדוד והפלוגה האחראים להגנת העיר שדרות היו תחת התקפות מחבלים רבות. הפלוגה מנעה אסון גדול יותר הן בעיר שדרות והן בקיבוץ ניר עם, אך לא השפיעה בפועל על האירועים בתוך העיר. הגדוד והפלוגה לא קיבלו דיווח על החדירה ולא הבינו את תמונת המצב בעיר.

7. שליטה מבצעית בעיר – למרות ההפתעה המוחלטת ותנאי הפתיחה הקשים חתרו כוחות משטרת ישראל, מג"ב וצה"ל למגע, זאת תוך סיכון אישי, מקצועיות, גבורה ואומץ לב. אלו אפשרו את השגת השליטה על העיר בשעה 10:30.

maximize-image
images-count10+
כוחותינו תופסים עמדה בשדרות, אתמול | צילום: יוסי זמיר, פלאש90

8. מערך האבטחה בעיר – המערך היה לא מספק הן ברמת כשירות כיתת הכוננות וממלאי התפקידים, הן במרכיבי הביטחון והן בציוד והאמל"ח. היה נדרש מהחטיבה וממערך האבטחה בעיר לקיים מנגנונים אפקטיביים וטובים.

9. שיתוף פעולה רב ארגוני – כוחות משטרת ישראל היו ניידים והגיעו במהרה לאירועים. מרבית המחבלים חוסלו על ידי כוחות משטרת ישראל ומג"ב. יש לייצר תכניות מסונכרנות בין צה"ל למשטרת ישראל באירועי חירום.

10. הקמת חפ"ק משותף בין ארגוני – בשבעה באוקטובר לא הוקם חפ"ק משותף בין צה"ל האחראי על העיר לבין משטרת ישראל ומג"ב. התיאומים בין הכוחות נעשו באמצעות יוזמות מפקדים בשטח והגדרת אחריות מרחבית. לכן היו מקרי ירי דו צדדי ובחלקם נפגעים.

11. הסדרת מנגנוני ההתרעה בעיר – ההודעה על חדירת המחבלים הועברה לתושבי העיר דרך מוקד העירייה. תושבי העיר ברובם דתיים ומסורתיים, ולכן רבים מהם לא ידעו על חדירת המחבלים עקב אי קריאת ההודעות. על צה"ל להטמיע סוגי אזעקות שונים המבדילים בין ירי רקטי לחדירה לעיר.

עקבו אחרינו גם ב-Google News