בשבועות האחרונים, העולם כולו נשא עיניים למפרץ הפרסי. המתיחות בין איראן לישראל, והעובדה שארצות הברית תגברה כוחותיה באזור, העלו את החשש מפני עימות רחב היקף – כזה שנראה כעניין של זמן בלבד. אבל הלילה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הצליח, לפחות זמנית, להנמיך את גובה הלהבות.
בתגובה מהירה, שר החוץ האיראני עבאס ערקצ'י הודיע כי איראן וארה"ב ייפגשו בשבת הקרובה לשיחות עקיפות בדרגים גבוהים במסקט, בירת עומאן. לדברי ערקצ'י, מדובר גם בהזדמנות – וגם במבחן. "הכדור עכשיו במגרש של ארצות הברית", הצהיר. על פי דיווחים בארה"ב, השיחות יתחילו כמשא ומתן עקיף, אך לא מן הנמנע שיתפתחו לדיאלוג ישיר – תלוי בהבנות שיושגו.

מצד האמריקנים יעמוד שליחו של טראמפ למזרח התיכון, סטיב ויטקוף. את המשלחת האיראנית יוביל ערקצ'י עצמו, בעוד שר החוץ של עומאן, באדר אל-בוסעידי, ישמש כמארח וכמתווך.
בטהראן שומרים על איפוק. אתר "נור ניוז", המזוהה עם המועצה לביטחון לאומי של איראן, תיאר את המהלך כ"פסיכולוגי ותקשורתי", וטען כי מטרת טראמפ היא להציג את אמריקה כצד הלוהט לשלום – לאו דווקא מתוך כוונה אמיתית לקדם הסכם חדש.
אלא שהמשוואה מסובכת יותר: גם רוסיה וסין נכנסות לתמונה. היום התקיימה פגישה בין סגני שרי החוץ של שלוש המדינות – איראן, סין ורוסיה – ככל הנראה כדי לתאם מסרים לקראת המו”מ בעומאן.

בתוך כך, נדמה שהלחץ על איראן מתחיל להשפיע. אחרי שנים של סירוב לשיחות תחת סנקציות, האיראנים משנים גישה ומביעים נכונות לדיאלוג – גם עם האויבת הגדולה שלהם, ארצות הברית, מיד אחרי ישראל.
גם האמריקנים מגלים גמישות. אחרי שדרשו בעבר פירוק מוחלט של תוכנית הגרעין האיראנית, הם מגיעים לשולחן הדיונים כעת כשאיראן מבהירה: "לא נוותר על הזכות שלנו להמשיך בתוכנית הגרעין".
בסופו של דבר – שני הצדדים התרככו מעט. אבל השאלה הגדולה נותרת פתוחה: האם טראמפ יכול באמת לסמוך על ההנהגה בטהראן? ההיסטוריה מלמדת שהאיראנים תמיד מצאו דרכים לעקוף התחייבויות.
