לפחות 147 ויזות של סטודנטים נשללו באופן פתאומי בארה"ב. על פי דיווחים באוניברסיטאות ובתקשורת, הדבר זרע פחד בקרב תלמידים ובלבול בבתי ספר שעושים מאמצים במטרה לעזור לתלמידים העומדים בפני מעצר וגירוש אפשרי, כך פורסם היום (שלישי) בניו יורק טיימס.
המהלך כוון כלפי סטודנטים רבים במגוון רחב של אוניברסיטאות, ממוסדות פרטיים כמו הרווארד וסטנפורד ועד למוסדות ציבוריים כמו אוניברסיטת טקסס באוסטין ואוניברסיטת מינסוטה סטייט-מנקאטו. לאוניברסיטת קליפורניה דווח על עשרות מקרים ברחבי הקמפוסים שלה.

כמה עורכי דין בנושאי הגירה אמרו ל"ניו יורק טיימס" שהם החלו לקבל מיילים ושיחות בסוף השבוע שעבר מסטודנטים שקיבלו הודעה ממשרד החוץ האמריקאי או האוניברסיטאות שלהם שהוויזה או הסטטוס שלהם בוטלו ללא נימוקים ברורים.
הרשעות פליליות תמיד סיכנו את איבוד מעמדם ואשרות הכניסה של סטודנטים לארה"ב, אך עבירות תעבורה והשתתפות בפעולות פוליטיות כמעט ולא צוינו כעילה. במקרים מסוימים, קציני ההגירה עצרו סטודנטים הקשורים למעורבות במטרות פרו-פלשתיניות. במקרים אחרים, נעצרו סטודנטים ביצעו עבירות הנחשבות "קלות", כמו נהיגה מעל המהירות המותרת.

"זה מבטל את כל הפרקטיקה הרגילה של הממשלה", אמרה מרים פלדבלום, מנכ"לית ברית הנשיאים להשכלה גבוהה והגירה, המייצגת יותר מ-570 מכללות ואוניברסיטאות ציבוריות ופרטיות ברחבי הארץ. "הם מפסיקים את הסטטוסים של סטודנטים בצורה שמעולם לא עשו קודם לכן, ולמעשה ללא הסבר ואפשרות לתיקון או ערעור על ידי המוסד או הסטודנטים".
בסוף החודש שעבר, מרקו רוביו, מזכיר המדינה, הורה לדיפלומטים לסרוק את הפרסומים ברשתות החברתיות של כמה מבקשי ויזה, במטרה להרחיק מהמדינה את החשודים בביקורת על ארצות הברית וישראל. המהלך מגיע לאחר קריאתו של הנשיא דונלד טראמפ להפעיל סנקציות נגד סטודנטים זרים המעורבים בהפגנות אנטישמיות.

בחודש שעבר, מחמוד חליל, סטודנט לתואר שני באוניברסיטת קולומביה שהיה מעורב באקטיביזם פרו-פלסטיני במהלך הפגנות בקמפוס בשנה שעברה, נעצר בדירתו ונשלח ללואיזיאנה לצורך גירוש אפשרי, למרות היותו תושב קבע.
זמן קצר לאחר מכן, רומייסה אוזטורק, סטודנטית מאוניברסיטת טאפטס מטורקיה, נעצרה על ידי סוכנים רעולי פנים מאכיפת ההגירה והמכס בארה"ב, בזמן שהייתה בדרך לפגוש חברים. גם גב' אוזטורק, שכתבה מאמר דעה פרו-פלסטיני, נלקחה ללואיזיאנה.
